- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

توسعه دریایی فازهای جدید پارس جنوبی کلید خورد

پیشرفته ترین دکل حفاری فراساحل در نخستین بلوک دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی در محدوده آبهای این میدان مشترک مستقر شد.

به گزارش”عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از ورود و استقرار دکل حفاری پیمانکار این بخش در نخستین موقعیت دریایی این فاز خبر داد و گفت: مراحل انجام حفاری اولین چاه توصیفی فاز ۱۳ به منظور دستیابی به برنامه راهبردی توسعه مخزن این پروژه از امروز آغاز شده است.

علیرضا ارزنده با بیان اینکه مراحل حفاری این فاز توسط یک گروه خارجی و با مدیریت ایرانی انجام می گیرد، اعلام کرد: حفاری این مرحله بدون استفاده از جکت و به صورت” معلق ” صورت خواهد گرفت.

وی اشاره کرد: دکل وارد شده از نوع بسیار پیشرفته و ساخت سال ۲۰۰۹ میلادی است که طی ۳ ماه گذشته کلیه تغییرات عملیاتی مربوط به سازگاری این دستگاه با شرایط آب و هوایی خلیج فارس انجام گرفته است .

وی افزود: پیش از این یک حلقه چاه توصیفی در محدوده آبهای فاز ۱۳ پارس جنوبی به صورت نیمه تمام حفاری شده بود که با ورود این دستگاه زمان انجام مراحل حفاری در این بخش از میدان مشترک ۴ ماه کاهش می یابد.

ارزنده مدت زمان حفاری چاه توصیفی را ۴ ماه عنوان کرد و افزود: در طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۳۶ حلقه چاه توسعه ای حفاری خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی متغیر بودن ژئوتکنیک کف دریا را از جمله دلایل تغییر در چارچوب برنامه حفاری و ساخت تاسیسات دریایی عنوان کرد و گفت: متغیر های ایجاد شده در بستر دریا که به انجام مراحل مهندسی مجدد انجامید، نیازمند تامین کالاهایی ویژه جهت استفاده در این پروژه بود که هم اینک بخش عمده ای از آن انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه هدفمند “تامین مالی و تجهیزات مورد نیاز” این طرح با نظارت عالی کارفرما افزود:خوشبختانه با تمهیدات به کار گرفته شده از سوی مدیریت شرکت نفت و گاز پارس، برنامه جامعی به منظور راهبری سیستمی فازهای جدید مطابق با برنامه زمان بندی بهره برداری از میدان مشترک پارس جنوبی به کار گرفته شده است.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با ظرفیتی معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی در نزدیکی آبهای مرزی ایران و قطر در میدان مشترک پارس جنوبی در حال اجراست .

هدف از توسعه این طرح تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۴۰۰ تن گوگرد، ۱٫۱ میلیون تن ال پی جی و یک میلیون اتان برای استفاده در صنایع پتروشیمی مستقردر منطقه صنعتی عسلویه است .

گفتنی است که تاکنون ۳ دکل دریایی برای عملیات حفاری فازهای جدید پارس جنوبی وارد آبهای خلیج فارس شده اند.