جزئیات تحویل‌گرفتن نیروگاه بوشهر از روسها
تاريخ ارسال خبر : 23 سپتامبر 2013 | ساعت 15:00 | کد خبر: 28528 | sv56 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” مجری سابق نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه روند تحویل نیروگاه بوشهر به طرف ایرانی دو هفته تا یکماه زمانبر خواهد بود، توضیح داد که مهمترین دوره گارانتی نیروگاه نیز بین تحویل موقت و تحویل دائم است.

«ناصر شریف‌لو» مجری سابق نیروگاه اتمی بوشهر در گفت‌وگو با فارس درباره امضای پروتکل «تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر» که قرار است امروز با حضور  رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر انجام گیرد، گفت: نیروگاه اتمی بوشهر نیز همانند دیگر پروژه‌ها باید روزی تحویل کارفرما شود، تحویل کارفرما شدن این پروژه شامل تحویل موقت و دائم می‌باشد و از آنجا که این نیروگاه پروژه‌ای عظیم است تحویل موقت آن نیز کمی زمانبر است و طبق روال دو هفته تا یکماه زمان می‌برد.

وی که در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به عنوان مدیر کارگاه نیروگاه اتمی بوشهر و مدیر پروژه بوشهر فعالیت داشته است، افزود: از نظر حقوقی این مرحله به معنای انتقال مسئولیت به طرف ایرانی است بدین معنا که از این به بعد پروژه ۱۰۰ درصد تحویل کارفرما (طرف‌ ایرانی) می‌شود بنابراین در صورتی که در تحویل دائم نیروگاه دچار مشکلی شود، مسئولیت آن بر عهده کارفرما است.

شریف‌لو یادآور شد که در زمان بهره‌برداری (تحویل موقت) پرسنل پیمانکار (طرف روس) پابه پای کارفرما وارد کار می‌شوند تا بهره‌برداری به طور کامل به طرف ایرانی منتقل شود و زمانی که صورتجلسه انجام گرفت و نیروگاه ۱۰۰ درصد به طرف ایرانی تحویل شود مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری بر عهده طرف ایرانی است.

مجری سابق نیروگاه بوشهر گفت: بحث دیگری نیز که در تحویل موقت و دائم نیروگاه وجود دارد اینکه اگر به طور مثال قطعاتی به دلیل ضعف سیستم از کار بیفتد و به عهده پیمانکار باشد، پیمانکار موظف است که آن قطعه را جایگزین کند ولی زمانی که این اتفاق در تحویل دائم رخ دهد، مسئولیت آن بر عهده کارفرماست.

وی در خصوص اینکه آیا پس از تحویل دائم حضور پرسنل روس در نیروگاه همچنان ادامه خواهد یافت؟ اظهار داشت: ممکن است ایران مایل باشد متخصصان روس هم در کنار متخصصان ایرانی به فعالیت ادامه دهند، اما باز هم مسئولیت بر عهده طرف ایرانی است و فقط نیروی متخصص روس استخدام شده است.

شریف‌لو با یادآوری اینکه حدود ۷۰۰ پرسنل روس در نیروگاه بوشهر مشغول به فعالیت هستند، گفت: زمانی که نیروگاه تحویل طرف ایرانی شود ۱۰۰ درصد نیروها ایرانی خواهند بود.

به گفته شریف‌لو، ایران نیروهای مورد نیاز خود را در این زمینه تربیت کرده و برای بهره‌برداری در اختیار دارد.

وی درباره گارانتی این نیروگاه پس از تحویل دائم نیز خاطرنشان کرد: مهمترین دوره گارانتی بین تحویل موقت و تحویل دائم است و برای تحویل دائم اگر مشکلی به واسطه ضعف تجهیزات پیش بیاید، پیمانکار موظف است تعمیر را بر عهده گیرد، مدت گارانتی هم احتمالاً یکسال است.

مجری سابق نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه بعد از تحویل دائم مرحله دیگری وجود ندارد، افزود: در دوره‌ای که مدیریت این نیروگاه را عهده‌دار بودم، با توانمندی‌های جوانان ایرانی آشنا شده و مطمئنم که بر این نیروگاه تسلط خواهند داشت و حتی بهتر از سازنده بهره‌برداری را انجام خواهند داد و امیدوارم که در آینده نیروگاههای بیشتری را با توان جوانان کشورمان راه‌اندازی کنیم.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ