ده نمکی: سریالم حرف دل مردم است
تاريخ ارسال خبر : 27 سپتامبر 2013 | ساعت 11:43 | کد خبر: 28597 | sv83 | چاپ این مطلب

به گزارش «استان نیوز» به نقل از فارس، مجموعه تلویزیونی «معراجی‌ها» شب گذشته با حضور علی دارابی معاون سیما، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مهدی فرجی مدیر شبکه یک سیما، فهیمه کوه خضری مدیر روابط عمومی معاونت سیما و نمایندگان رسانه‌های جمعی در ساختمانی متعلق به آب و هوا شناسی کلید خورد.

بنا بر این گزارش، این محل برای تصویربرداری به یک دانشگاه تبدیل شده و شب گذشته اولین پلان‌ها در دفتر یک تشکل دانشجویی با حضور رضا رویگری و امیر نوری ضبط شد. محمدرضا شریفی‌نیا نیز از جمله افراد دیگری بود که در این مراسم حضور داشت.

همچنین در حاشیه مراسم کلید خوردن سریال، ده‌نمکی درباره سریال معراجی‌ها در جمع خبرنگاران گفت: معراجی‌ها را برای سینما ساخته بودم ولی تلویزیون از ما خواست که آن را در قالب سریال بسازیم. ما هم تصمیم گرفتیم که ابتدا نسخه سینمایی آن را بسازیم و بعد از حضور در جشنواره، سریال آن را هم به تلویزیون تحویل دهیم.

وی ادامه داد: ساختن فیلم سینمایی معراجی‌ها می‌تواند کمکی باشد برای رونق سینما و البته ما در این فیلم با زبان طنز مباحث را تلطیف می‌کنیم.

ده‌نمکی تصریح کرد: الان به نسخه سینمایی معراجی‌ها فکر می‌کنم و درباره زمان پخش آن تلویزیون تصمیم می‌گیرد. ما در این اثر سعی می‌کنیم حرف‌های ناگفته را بزنیم و این موضوع اگر به زبان مردم باشد، بهتر است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما معمولا داستان‌های مشابه با حضور بازیگران مشابه می‌سازید، فکر نمی‌کنید این موضوع منجر به ریزش مخاطب در آینده خواهد شد؟ اظهارداشت: همه آثاری که من ساخته‌ام موفق بوده‌اند و افکار عمومی در این میان تعیین کننده است. اخراجی‌ها درباره رزمندگان بودف اخراجی‌ها ۲ درباره آزادگان بود و اخراجی‌ها ۳ به مسائل سیاسی می‌پرداخت. رسوایی هم که عرفانی و اخلاقی بود. تجربه نشان داده است که اگر مضمون متفاوت باشد، حتما با بازیگران تکراری هم می‌توان اثر خوب ساخت.

وی درباره سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در تولید این اثر نیز توضیح داد: من درچهار فیلم قبلی خود نیز با بخش خصوصی کار کرده‌ام و اگر فیلمم انتفاعی هم داشته، برای اهالی سینما بوده است. مالکیت فیلم معراجی‌ها در اختیار تلویزیون است و اگر اکران شود، این بار بودجه به خود دولت برمی‌گردد و در حقیقت به نفع بیت‌المال است. در حقیقت ساخت فیلم‌های جنگی با شرایط موجود کشور کار بخش خصوصی نیست مگر اینکه امکانات و عدوات را در اختیار بگذارند و مضمون خوب بخواهند. در حال حاضر ساخت فیلم با هزینه خصوصی کار سختی است.

وی با بیان اینکه من با زبنا مردم حرف می‌زنم، تصریح کرد: شکل اصلی سینمای ما مضمون و محتواست و بعد قصه و ساختار است. داستان معراجی‌ها هم ملموس و غیر تکراری است. خانم‌هایی نظیر مهیمن، پاکدل، تهرانی، نادری، کاویانی و سلطانی نیز از جمله بانوانی هستند که معراجی‌ها ایفای نقش می‌کنند.

ده‌نمکی همچنین از حضور متفاوت سیدجواد هاشمی و محمدرضا شریفی‌نیا در این سریال خبر داد و گفت: این دو به همراه یک بازیگر دیگر از اخراجی‌ها در این سریال نقش متفاوتی را خواهند داشت. در حقیقت سوژه این سریال قبلا اتفاق افتاده است و از این موارد در اطراف ما بسیار است ولی ما از آنها غافل هستیم. در سریال معراجی‌ها یکی از مسائل پرحاشیه جنجالی مورد نظر قرار گرفته است.

کارگردان سریال اخراجی‌ها همچنین درباره نام‌گذاری این سریال توضیح داد: شباهت‌هایی میان اخراجی‌ها و معراجی‌ها وجود دارد ولی دلیل اینکه ما این اسم را انتخاب کردیم به این دلیل بوده که شهدای تفحص را پس از کشف به محلی به نام معراج منتقل می‌کنند و بر همین اساس اسم سریال انتخاب شده است.

وی ادامه داد: ماباید اقتضاءات را بشناسیم. عبور از خط قرمز یک بحث است و نزدیک شدن به آن یک چیز دیگر. معراجی‌ها نشان می‌دهد که آدم‌های جامعه ما حتی با وجود اختلافات یکسری اشتراکات دارند. «معراجی‌ها» محصول تلویزیون است و اسپانسر ندارد، درباره فضای سیاسی این سریال توضیح داد: یک بخش از این سریال به مسائل سیاسی کنایه می‌زند. در واقع «معراجی‌ها» سعی می‌کند نشان بدهد که آدم‌های امروز ما با وجود سلایق مختلف، یک‌سری مشترکات دارند که جنگ،‌ شهدا‌، جانبازان‌ و … جزو این اشتراکات هستند. همچنین ما در «معراجی‌ها» سعی می‌کنیم شبهاتی ایجاد کنیم و سپس به آنها پاسخ دهیم.

به گزارش فارس، همچنین سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حاشیه کلید خوردن مجموعه تلویزیونی «معراجی‌ها» ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، در جمع خبرنگاران گفت: کلید خوردن و ساخت سریال معراجی‌ها یک اتفاق مبارک است، آقای ده نمکی معمولا به کارهای ارزشی می‌پردازند و تا به حال هم موفق بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: این سریال هم موفق است چون هم به گذشته جنگ می‌پردازد و هم به نسل فعلی و جوان که به سفرهای راهیان نور می‌روند و تناسب خوبی دارد. قرار است روز ۳ خرداد که روز پیروزی است، پخش آن آغاز شود. ما هم در خدمت هستیم که هر کاری از دستمان برآمد، انجام بدهیم.

 

وی اظهارداشت: رویکردی که ما الان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داریم، بیشتر فرهنگی هنری است و سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی که در ۱۶ مرداد افتتاح شده؛ یکی از وظایفش هدایت و حمایت از چنین آثاری است و همین جا جا دارد که از تلویزیون تشکر کنیم که به این مقوله‌ها می‌پردازند. اگر ما می‌خواهیم که انقلابمان تداوم داشته باشد، تداوم در همان تفکر بسیجی است و این کارها هم در جهت حفظ ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی درباره سرمایه‌گذار سریال معراجی‌ها هم عنوان کرد که سرمایه‌گذار خود سیماست و قرار است که ما هم کمک کنیم.
    

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما در تولید این سریال مشارکت دارید، این مشارکت سبب ارائه دستور عمل به سازندگان نشده است تا مطابق میل شما سریال را بسازند؟ تصریح کرد:این سریال حتما به تائید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌رسد. چون قرار بر همین است که هر فیلم و سریالی که تولید می‌شود منطبق بر همین ضوابط باشد و خود صداوسیمای جمهوری اسلامی آن قدر توجیه هستند که ما بعضی از موارد را باید از این دوستان یاد بگیریم.

 

وی ادامه داد: هماهنگی کافی بین بنیاد و مخصوصا حوزه سیما برقرار است و دوستان کاملا توجیه هستند. اگر هم مواردی بوده و تذکر داده شده، قطعا رعایت شده است. خود آقای ده‌نمکی هم چون از این آثار ساخته‌اند، کاملا توجیه هستند نه اینجا، در ناجا هم که بودیم، هر کمکی که می‌خواستند در خدمتشان بودیم ولی یک مقدار هم تحمل را باید بالا برد.

 

وی گفت: اینکه ما بخواهیم با نسل جوان صحبت کنیم باید تعامل وجود داشته باشد. گفتمان خیلی مهم است و باید مخاطب شناسی را اصلاح کنیم.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ