- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

بازیگر «پلنگ صورتی» درگذشت +عکس

هربرت لوم بازیگر متولد چک که بیش از همه برای بازی در نقش سربازرس شارل دریفوس در سری فیلم‌های «پلنگ صورتی» شهرت داشت، از دنیا رفت.

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، این بازیگر که بیشتر در نقش‌های مکمل ظاهر می‌شد، روز پنجشنبه در ۹۵ سالگی درگذشت.
 
هربرت لوم پیش از آنکه با بازی در فیلم‌های «پلنگ صورتی» به شهرت برسد، در چند فیلم انگلیسی‌ از جمله کمدی «قاتلین پیرزن» نقش‌آفرینی کرد.
 
او اولین بار سال ۱۹۶۴ در «تیری در تاریکی» دومین فیلم «پلنگ صورتی» به کارگردانی بلیک ادواردز، نقش سربازرس شارل دریفوس، رئیس بازرس کلوزو، مامور دست و پا چلفتی (با بازی پیتر سلرز) را بازی کرد، مردی که حرکت‌های احمقانه کلوزو او را تا مرز جنون پیش می‌برد.
 
لوم این نقش را در پنچ فیلم دیگر شامل «بازگشت پلنگ صورتی»، «پلنگ صورتی دوباره ضربه می‌زند»، «انتقام پلنگ صورتی»، «ردپای پلنگ صورتی» و «نفرین پلنگ صورتی» نیز تکرار کرد و آخرین بار در ۱۹۹۳ در فیلم «پسر پلنگ صورتی» با بازی روبرتو بنینی به نقش پسر کلوزو به نقش سربازرس دریفوس ظاهر شد.

هرچند لوم برای چند دهه یک بازیگر سخت‌کوش یود، اما موفق‌ترین دوران کاری او دهه ۱۹۶۰ بود که در فیلم‌های مهم بازی کرد، فیلم‌های حماسی چون «اسپارتاکوس» و «ال سید»؛ فیلم با موضوعِ سرقتِ «حرکت حساب‌شده» («Gambit») ساخته رانلد نیم که در آن نقش احمد شاه‌بندر میلیاردر شرقی و ثروتمندترین مرد دنیا را بازی کرد (آلن ریکمن در نسخه بازسازی‌شده این فیلم که ساخته برادران کوئن است و ماه اکتبر اکران می‌شود، این نقش را دارد)؛ فیلم‌های استودیو همر مانند «شبح اپرا» که لوم در آن نقش اصلی را ایفا کرد؛ فیلم‌های ماجرایی مانند «جزیره اسرارآمیز» که در آن به نقش کاپیتان نمو مقابل دوربین رفت و «ویلا می‌تازد!» با بازی یول براینر که لوم در آن نقش یک ژنرال مکزیکی را دارد.
 
هربرت لوم سال ۱۹۱۷ با نام اصلی هربرت چارلز آنجلو کوچاسویچ زه اشلودرپاچرو در پراگ در خانواده‌ای اشرافی اما فقیر به دنیا آمد (پدرش یک کنت بود). لوم در چند فیلم چک بازی کرد و دو ماه پیش از حمله نازی‌ها به چکسلواکی در ۱۹۳۹ به لندن گریخت.
 
او در دوران جنگ جهانی دوم مدتی به عنوان گوینده بخش چک و آلمان برای بی‌بی‌سی کار کرد. اولین حضور لوم در یک فیلم انگلیسی‌زبان سال ۱۹۴۲ با فیلم زندگی‌نامه‌ای «آقای پیت جوان» ساخته کارول رید رقم خورد.
 
او در این فیلم نقش ناپلئون را بازی کرد که نقشی کوتاه، اما به‌یادماندنی بود (او در ۱۹۵۶ در اقتباس سینمایی «جنگ و صلح» بار دیگر نقش امپراتور فرانسه را ایفا کرد).
 
لوم با لهجه‌ای که به سختی قابل تشخیص بود و ظاهر خشک و اخمو خیلی زود در تریلرهای انگلیسی برای خود جایی دست و پا کرد و اغلب نقش مردانی اروپایی با انگیزه‌های شرورانه یا حداقل قابل سئوال را بازی کرد که نمونه آن شاهکار نوآر «شب و شهر» بود.

لوم در ۱۹۵۴ در کنار جینجر راجرز و استنلی بیکر در ملودرام «پیچ و خم سرنوشت» مقابل دوربین رفت و در ۱۹۵۴ در کمدی «بخت‌آزمایی عشق» با بازی دیوید نیون بازی کرد. او یکسال بعد در «قاتلین پیرزن»‌ ساخته الکساندر مکندریک برای اولین بار با سلرز همکار شد.
 
او در اوایل دهه ۱۹۷۰ در چند فیلم ترسناک بازی کرد، از جمله «کنت دراکولا» که در آن در مقابل کریستوفر لی به نقش دراکولا نقش ون هلسینگ را داشت. لوم در دو نسخه از «و سپس هیچ‌کس نبود» آگاتا گریستی بازی کرد که عنوان هر دو «ده سرخ‌پوست کوچک» است. او در این فیلم‌ها که در ۱۹۷۴ و ۱۹۸۹ ساخته شدند، نقش‌های متفاوت ایفا کرد.
 
کمدی «Hopscotch» با بازی والتر ماتائو و گلندا جکسن در ۱۹۸۰، «منطقه مرده»‌ به کارگردانی دیوید کراننبرگ در ۱۹۸۳ و «پاپ باید بمیرد» از دیگر فیلم‌های لوم است که در بیش از ۱۱۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرد.
 
او سابقه حضور در تئاتر و سریال‌های تلویزیونی را داشت و دو کتاب هم نوشت.