ثبت یک گونه خزنده جدید در نخستین پارک ملی دریایی ایران
تاريخ ارسال خبر : 30 سپتامبر 2013 | ساعت 18:30 | کد خبر: 28692 | sv89 | چاپ این مطلب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند از ثبت یک گونه خزنده جدید با نام جکوی نایبند در نخستین پارک ملی دریایی ایران خبر داد.مارمولک
به گزارش “عسلویه نیوز”  مصطفی موذنی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست امری بسیار مهم است که باید مورد تاکید همه مردم و مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با تلاش اداره‌کل محیط زیست و سایر ادارات شاهد موفقیت‌های بسیار خوبی بوده‌ایم.
خزنده
رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند از ثبت یک گونه خزنده جدید با نام جکوی نایبند در نخستین پارک ملی دریایی ایران خبر داد.

موذنی تصریح کرد: پارک ملی نایبند از مناطق منحصر‌به‌فرد زیست محیطی کشور با قابلیت تکثیر و پرورش آبزیان و گونه‌های دیگر جانوری است که از جایگاه خاصی از نظر اکوسیستم منطقه برخوردار است.

وی درباه کشف و ثبت خزنده جدید در خلیج نایبند گفت:”جکوی نایبند” با نام علمی Tropiocolotes naybandensis یکی از گونه‌های بومی و ناشناخته نایبند است که پس از بررسی و مطالعه علمی در دیگر گونه‌های شناخته شده، جدید بودن آن مورد تایید قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند با بیان برخی از مشخصات این گونه خزنده یادآور شد:”جکوی نایبند” با اندازه‌ای کوچک دارای پوزه‌ای گرد بوده و از جمله گونه‌های شب‌فعال است که بر روی سطح زمین زندگی می‌کند.

وی افزود: این گونه در مغرب و موریتانی در شمال آفریقا، جنوب و مرکز شبه جزیره عربستان و اخیراً در مناطق ساحلی ایران مشاهده شده است.

موذنی وجود و کشف گونه‌های جدید در هر منطقه را دارای اهمیت بسیار بالایی دانست و اظهار داشت: کشف این گونه در پارک ملی دریایی نایبند نشان‌دهنده اهمیت بالای  این پارک ملی در اکوسیستم منطقه است و توجه و حراست از این پارک باید در راس برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

وی بیان داشت: در سال ۲۰۱۱ دو گونه خزنده دیگر نیز در پارک ملی دریایی نایبند مورد شناسایی و ثبت شد که گونه اول “جکوی ایرانی” و دیگری به افتخار دانشمند ایرانی دکتر کیابی “جکوی کیابی” و جکوی کشف شده جدید نیز به نام “نایبند” نامگذاری شد.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ