- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

دو مرجع علمی کشور اعلام کردند؛ پارازیت رابطه‌ای با سقط جنین ندارد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، انگار عادت شده که برخی هروقت می خواهند هیاهویی در رسانه ها برپا کنند و بعد که پای اثبات و علم به میان می آید بگویند ما قطعی نگفتیم، مشاهداتمان اینگونه نشان می دهد. این حکایت این روزهای خبر دوبرابر شدن سقط جنین براثر پارازیت ماهواره هاست. خبری که به شدت داغ شد و تیتر اول برخی روزنامه ها را هم به خود اختصاص داد. اما وقتی متن گفته ها را بخوانید می بینید که این خبر براساس حدس و گمان و یا به عبارتی مشاهدات و نه براساس یک کار علمی و یا پژوهشی اعلام شده است. محققان این عرصه و یا مسولان هم حرف های علمی تری برای اثبات خلاف ادعای سقط براثر پارازیت را داشتند.

 

*پارازیت ها نمی توانند باعث سقط جنین شود

 

 

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: هیچ مستندات علمی نداریم و بدون منابع علمی نمی توان اظهار نظر کرد.

علی گورانی کارشناس اداره بهداشت پرتوها در وزارت بهداشت در خصوص خبر افزایش سقط جنین براثر پارازیت ماهواره ها به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:عوامل زیادی در سقط جنین می تواند موثر باشد از جمله بهداشت محیط، بهداشت آب ، مواد غذایی عوامل فیزیولوژیکی، استرس و بیماری های زمینه ای که هرکدام می توانند در کنار هم این عارضه را تشدید می کنند ولی اینکه پارازیت در این زمینه موثر است را هیچ مرجع علمی تاکنون اثبات نکرده است.

وی تصریح کرد: گفته شده پارازیت ها باعث سقط جنین می شود اما باید این سوال را پرسید که بر چه مستندات علمی این نظریه داده شده است؟

این مهندس پرتو شناسی پزشکی میزان تشعشعات و امواجی که به بدن انسان می رسد را اینگونه تشریح کرد: ۸۵ درصد از تشعشعات از محیط طبیعی مانند خورشید و .. دریافت می شود. می ماند ۱۵ درصد موارد غیر طبیعی که ۵۰ درصد از این عدد باقیمانده تشعشعاتی است که از امور پزشکی می گیریم. بقیه موارد کوچکی است که محاسبه آن در طیف عظیم انرژی کار دقیق علمی می خواهد.


گورانی در ادامه گفت: انرژی آنتی سیگنال ماهواره آنقدر پایین است که نمی تواند باعث سقط جنین شود بلکه برای سقط جنین گاهی چندین عامل در کنار هم می تواند آسیب رسان باشد. بنابراین این که گفته شده پارازیت ها باعث سقط جنین می شود باید گفت که هیچ مستندات این چنینی نداریم و بدون اثبات علمی و منابع علمی نمی توان اظهار نظر کرد و این صحبت ها گنده گویی و غیر علمی است.

 

 

 

دکتر علی آذین مدیر درمان مرکز ناباروی و سقط جنین ابن سینا هم این نظر را تایید کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران این گفته که خطر پارازیت های موجود در محیط باعث افزایش احتمال خطر سقط در زنان می شود را علمی ندانست و افزود: آمارهای علمی نیازمند شواهد پژوهشی لازم است تا صحت و سقم موضوع را اثبات کند.

وی در ادامه با اشاره به این که تا کنون آمار و ارقام پایه ای در این زمینه وجود ندارد گفت: نظر قطعی در خصوص اعلام صحت و اثبات این ادعا نیازمند انجام بررسی های علمی و آماری و مقایسه با زمان حاضر است.

دکتر آذین تصریح کرد: پژوهش های انجام شده داخلی و بین المللی فعلی چنین فرضیاتی که پارازیت باعث سقط جنین می شود را تایید نکرده است.