- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پیشنهاد ویژه برای رفع مشکل تعاونی ها

رضا گزدرازی مسول تعاونی مرزنشینان بوشهر۱ – چغادک مشکلات شرکت های تعاونی را یک به یک بر شمردندو با
اهتمام به فرمایشات مقام معظم رهبری ،حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی ها از طریق روش هایی از جمله : تخفیف مالیاتی ، ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی بوسیله کلیه موسسات مالی کشور و پرهیز از هرگونه دریافت اضافی دولت از تعاونی ها را نسبت به بخش خصوصی دانستند. چغادک نیوز:مسول تعاونی برتر مرزنشینان استان در مصاحبه با خبرنگار ما در مورد علل تاسیس تعاونی مرزنشینان گفت:همانگونه که مطلع هستید یکی از مهمترین علل تاسیس تعاونی های مرز نشینان ، خدمت رسانی به اعضاء از طریق عرضه کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم می باشد، با هدف کمک به معشیت مردم و ایجاد مرکز عام المنفعه در مناطق مرزی به منظور کمک به اقتصاد خانوار و رفع مشکل معیشتی مردم بوده است.
رضا گزدرازی در جواب خبرنگار ما مبنی بر نحوه حمایت دولت از تعاونی ها اظهار داشت : بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی ، بخش تعاونی یکی از پایه های نظام اقتصادی کشور قلمداد  شده و جایگاه آن جلوتر از بخش خصوصی قرارگرفته است و با اهتمام به فرمایشات مقام معظم رهبری ،حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونی ها از طریق روش های از جمله : تخفیف مالیاتی ،ارائه تسهیلات اعتباری بوسیله کلیه موسسات مالی کشور و پرهیز از هرگونه دریافت اضافی دولت از تعاونی ها نسبت به بخش خصوصی می باشد .
تعاونی ها عموما چه مشکلاتی دارند و در خصوص حل آن چه پیشنهادی دارید؟”
مسول تعاونی مرزنشینان بوشهر۱ – چغادک مشکلات شرکت های تعاونی را چنین بر شمرد :
۱) چگونه می توان با تجاری که ارز مرجع (دلار) ۱۲۲۶۰ ریال استفاده می کنند ، رقابت نمود؟ در صورتیکه شرکت های تعاونی می بایست ارز آزاد و به نرخ روز بازار پرداخت نمایند
آیا استفاده از نرخ ارز ۱۲۲۶۰ ریال تاثیر ی بر روند بازار و قیمت کالاهای اساسی (خوراکی) گذاشته است؟ بدیهی است پاسخ مردم منفی است و روز به روز قیمتها بالاتر می رود  و سودی به مردم نیازمند نمیرسد. پیشنهاد می شود نرخ ارز ۱۲۲۶۰ریال شامل تعاونی ها نیز گردد. تا بتوانند با رقابت جدی تری ، کالاهی مصرفی را با نازلترین قیمت به مردم ارائه دهند.
۲) وجود سخت گیری ها و محدودیت ها در زمینه سهمیه ارزی مناطق محروم بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی شده اجازه ورود کالاهایی نظیر برنج به تعداد هر نفر لحاظ نمی گردد و از ورود این کالاها برای سهمیه مناطق محروم ممانعت بعمل می آید
۳) حذف جمعیت مستقر در مراکز شهرستان های مرزی از اخذ تسهیلات صادرات و واردات که با وصف این موضوع نیمی از جمعیت استان از تسهیلات صادرات و واردات محروم می شوند . در حالیکه هدف خدمت رسانی به مردم مناطق مرزی کشورمی باشد و مردم مراکز شهرستان ها نیز از مرزنشینان محسوب می شوند ، نباید از این سهمیه محروم بمانند.
۴) پرداخت ننمودن جایزه صادراتی شرکت های تعاونی و عدم تمدید کارت بازرگانی در صورتی که کارت بازرگانی صرفا جهت صادرات صادر گردیده تا تعاونی ها بتوانند از جواایز  صادراتی استفاده کنند ، نه ممانعتی برای جلوگیری از کار تعاونی ها باشد . ضمنا تعاونی ها بابت صادرات مبلغ هنگفتی را پرداخت نموده و کالاهای صادره خود را به امید جوایز صادراتی صادر نموده که متاسفانه با مشکل و عدم پرداخت مواجه شده اند.
۵) از آنجاییکه مصرف کنندگان کالای عرضه شده تعاونی ها مردم هستند. هر حمایتی از تعاونی ها،همان حمایت از مصرف کنندگان است . پس فلسفه مبلغ بدهی که بر این شرکتها بابت حمایت از مصرف کننده تحمیل شده است چیست؟
۶) از دیگر اقلام اساسی مصرف خانواره ،روغن مایع خوراکی می باشد که ورود کالاهای مذکور با عدم صدور مجوز روبرو است و به ناچار تعاونی ها مجبور به خرید از نمایندگی ها داخلی می باشند و یا به اجبار می بایست نمایندگی مذکوررا داشته باشند ، که در اینصورت قیمت تمام شده برای تعاونی ها بالاتر از قیمت درون بازار است.
۷) بعضی از تعاونی ها به علت نداشتن سرمایه کافی و کمبود منابع مالی قادر به انجام به موقع صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز مرزنشینان نیستند . در نتیجه سهمیه ارزی سالانه تعاونی ها بطور کامل جذب نمی شود که بعضا ناچار به پرداخت هزینه هایی برای انجام صادرات می شوند.
۸) الزام نمودن شرکت های تعاونی مرز نشینان به انجام صادرات درروند عملکرد سالانه این تعاونی ها ، از خدمات رسانی بیشتر به مرزنشینان جلوگیری می نماید.
۹) ورود لوازم برقی و وسایل مورد نیاز و خنک کننده مانند کولر گازی و یخچال به علت گرمای طاقت فرسا از کالاهای مورد نیاز و ضروری مناطق جنوبی کشور می باشد که متاسفانه در نظر گرفتن ۵۰ درصد حقوق و سود و عوارض گمرکی باعث گردیده این امر مهم صورت نپذیرد.
۱۰) با توجه به ممانعت واردات چای پاکتی ، تعاونی ها مجبور به ورود چای به صورت فله می باشند که از نظر اصول بهداشتی ، مشتری پسند بودن و عرضه آن با مشکلاتی مواجه هستند
وی در ادامه خاطر نشان کرد : از مسئولین محترم و بزرگوار جهت مرتفع شدن مسائل و مشکلات مطرح شده ، برای خدمت رسانی بیشتر به مردم مومن و متعهد خواستاریم همچون همیشه حامیمان باشند و مارا یاری نمایند
لازم به ذکر است ادامه صحبت ها و سوالات پاسخ داده شده توسط آقای گزدرازی در خبرهای آینده اعلام خواهد شد و این مصاحبه و خبرها برای اولین بار می باشد که در رسانه ها پیرامون تعاونی ها ی مرزنشینان مطرح می شود.