- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به منزله عدم پرداخت یارانه نقدی به مردم نیست

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به توقف فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: این موضوع به منزله توقف پرداخت یارانه نقدی به خانوارها نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به نابه‌سامانی‌های حوزه اقتصادی کشور گفت: طبق آمار و اطلاعات، هیچ نگرانی برای تامین ارز و تامین مایحتاج زندگی مردم وجود ندارد و این اطمینان خاطر پدید آمده که این ارز می‌تواند به صورت مستقیم به بازار عرضه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ارز برای تبدیل ریال به دلار معنی ندارد بلکه باید نیازمندی‌های واقعی کشور را تامین کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین به واردات کالاهای لوکس با استفاده از ارز مرجع اشاره کرد و اظهار داشت: نباید انتظار داشت که بانک مرکزی برای واردات برخی کالاهای لوکس مثل ماشین‌های گران‌قیمت ارز با نرخ مرجع ارائه کند چرا که کالاهای لوکسی که از سایر کشورها وارد می‌شوند و ارز مرجع تنها باید برای کالاهای ضروری در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی کالاهای واسطه‌ای مانند ماشین‌آلات و تجهیزات برای تولید قطعا از نرخ ارز مرجع استفاده خواهند کرد، گفت: ۳۷ نوع تقاضا وجود دارد که هر کدام از این اقلام می‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه تقاضای ارز باید از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صورت گیرد ، افزود: نباید اجازه داد ارز در سر چهار راه‌ها مبادله شود چرا که این خلاف قانون است.

مصباحی مقدم در ادامه تصریح کرد: علی‌رغم وجود تحریم‌ها هیچ جای نگرانی برای تامین ارز وجود نداشته و مشکل خاصی وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در ادامه به نقش وزارت اطلاعات و نیروی انتظای در بهبود وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و بیان داشت: وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی باید مراقبت کنند و  با کسانی که اوضاع بازار را بر هم می‌زنند برخورد کنند.

وی در ادامه گفت: طبق اخبار منتشر شده، ۳۰ نفر هستند که بصورت کاملا ساماندهی‌شده وارد مبادلات ارزی شده و نرخ سوری پیشنهاد می‌دادند تا بتوانند سودجویی کنند.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا مجلس با توقف فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها موافقت است یا نه، اظهار داشت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ضرورت‌های قانونی بوده چرا که در بودجه سال ۹۱ به آن پرداخت شده است، اما شرایط فعلی شرایطی نیست که بتوان در آن مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها را اجرا کرد چرا که در حال حاضر دچار رشد تورم هستیم و این قانون باید در شرایطی اجرا شود که شاهد نزول نرخ تورم باشیم.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: البته بی‌ثباتی حوزه اقتصاد نیز در این امر بی‌تاثیر نیست راه این قانون اقتضا می‌کند با آرامش بیشتری به اجرای آن بپردازیم و ناگزیریم که اجرای فاز دوم را متوقف کنیم.

رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا همزمان با توقف فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت یارانه نقدی به خانوارها نیز قطع خواهد شد یا نه، گفت: قطعا به این صورت نخواهد بود و پرداخت یارانه نقدی به خانوارها به نحوی که طی سال گذشته و سال جاری صورت گرفته است، ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که مبلغ پرداختی به مردم از کدام محل تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: مبلغ اصلی پرداخت یارانه نقدی به خانوارها از محل اصلاح قیمت‌هایی خواهد بود که سال ۸۹ صورت گرفت که این منبع می‌تواند بهترین منبع برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها باشد.

نماینده مردم تهران همچنین نرخ تورم سال جاری را ۲۳ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم، رقم بانک مرکزی بوده ولی قطعا آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران تفاوت خواهد داشت.