- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

سرمایه گذاری خارجی در پارس جنوبی به ۴ میلیارد دلار می رسد

عسلویه نیوز“مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس برنامه تامین و جذب منابع مالی سال جاری را تشریح کرد

مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس با اعلام تعیین سهم سرمایه گذاری های خارجی در پروژه های پارس جنوبی از برنامه سرمایه گذاری بیش از ۱۶ میلیارد دلاری منابع داخلی و خارجی در این میدان مشترک گازی طی سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به بهبود روند تامین منابع مالی، احتمال افزایش این رقم به ۱۸ میلیارد دلار نیز وجود دارد .

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، ” تورج جهان آرا ” با اشاره به سهم منابع مالی بین المللی سرمایه گذاری در پارس جنوبی عنوان کرد: طی سال جاری افزون بر ۴٫۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از طریق منابع بیع متقابل و مشارکت برخی بانکهای خارجی همکار با شرکت ملی نفت به فازهای ۱۱ تا ۱۸ پارس جنوبی و نیز توسعه ” لایه نفتی این میدان” وارد خواهد شد .

وی بیان کرد: براساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران ۳٫۳ میلیارد دلار از منابع داخلی نفت به صورت ارزی و ریالی به طرحهای پارس جنوبی اختصاص می یابد که بخشی از آن به منظور بهره برداری از فازهای تولید زودهنگام و بخشی از این منابع نیز در اختیار پیمانکاران فازهای ۱۳ و ۱۴ این میدان گازی قرار می گیرد.

جهان آرا به افزایش سهم مشارکت بانکهای تجاری کشور در تامین مالی طرحها اشاره کرد و گفت: ۲٫۱ میلیارد دلار از اعتبارات مورد نیاز فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از طریق صندوق انرژی بانک ملت تامین می شود و مذاکرات کمیته کارشناسان عالی وزارت نفت با بانک صادرات در خصوص اختصاص منابع مالی به فازهای ۲۲ تا ۲۴ این میدان به مرحله تنظیم توافقنامه های اجرایی مربوط نزدیک شده است .

مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس از هدفگذاری انتشار ۴٫۲ میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی سرمایه گذاری در پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد: براساس توافق با بانک مرکزی، نخستین مرحله فروش اوراق مشارکت در سال ۱۳۹۰ برای سرمایه گذاری در بزرگترین میدان مستقل گازی جهان تا پایان مهر ماه جاری توسط بانکهای عامل ایرانی آغاز می شود که در مجموع به منظور تکمیل طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به کار گرفته خواهد شد.

جهان آرا با بیان اینکه نسل جدید اوراق منتشر شده در سال ۹۰ با سیستم بازدهی اقتصادی مطلوبی طراحی شده است افزود: مرحله دوم و سوم این اوراق نیز با فاصله های زمانی یک ماهه در بازار داخلی کشور عرضه خواهد شد.

وی مجموع سرمایه گذاری داخلی و خارجی پیش بینی شده در سال جاری در طرح های بالادستی میدان پارس جنوبی را حدود ۱۶٫۵ میلیارد دلار اعلام کرد .

مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت : تاکنون، ۲٫۷ میلیارد دلار از مصوبات سرمایه گذاری تکلیفی سال جاری از طریق منابع داخلی وزارت نفت و بانکهای تجاری و ۷۵۰ میلیون دلار دیگر نیز از طریق موسسات مالی و بانکهای خارجی به پیمانکاران طرحهای توسعه پارس جنوبی پرداخت شده است.

جهان آرا “تدابیر ویژه مقام عالی وزارت نفت” در پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق بانکهای خارجی را بسیار موثر دانست و عنوان کرد: اجرای این برنامه که با استقبال گسترده پیمانکاران پارس جنوبی مواجه شده است، از تحمیل هزینه های سنگین ” انتقال ارز ” به پیمانکاران که پیش از این یکی از اساسی ترین چالشهای مالی در شرایط موجود بین المللی بوده است، جلوگیری کرد.

وی گفت: طی سال گذشته بیش از ۸ میلیارد دلار در مجموعه فازهای در دست ساخت پارس جنوبی سرمایه گذاری شد که این رقم در سال جاری با حدود دو برابر افزایش به حدود ۱۶٫۵ میلیارد دلار می رسد.

جهان آرا همچنین افزود: طی شش ماهه سال جاری حدود ۷ میلیارد دلار به طرحهای پارس جنوبی اختصاص یافته است .