- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

طلائیه

پنجره زیباست اگر بگذارند
چشم مخصوص تماشاست اگر بگذارند
من از نظرهای دلم فهمیدم
عشق هم صاحب فتواست اگر بگذارند
می خواهم از طلائیه بگویم که در هر وجبش بهترین انسانها آرمیده اند. طلائیه پا به خاکت گذاشتم ولی نمی دانم پذیرایم می شوی یا نه. ولی به خودم جسارت ورود را می دهم. می دانم با وجود این که لایق پا گذاشتن را ندارم. ولی به خاطر تمناهایم و قسمت هایم پذیرایم می شوی، می دانم که هیچ وقت کسی که با نام مادرتان زهرا می آید ردش نمی کنی.
سراغ بچه های جنگ را می گیریم، اورا می یابیم مردی از تبار مردان مرد! مردی از تبار آلاله های جا مانده از قافله شهداء! چقدر صمیمی با بچه ها برخورد می کنند! هنوز سادگی و صفای بچه های جنگ را دارد، با حرف هایش ما را به آن سال ها می برد. گرم صحبت که می شود برایمان از طلائیه می گوید، نگاه اشک، میهمان ناخوانده چشمانش می شود، چنان دقیق و لحظه به لحظه وقایع را برایمان بازگو می کند که انگار همین دیروز بوده که این حوادث اتفاق افتاده است.می گوید! وارد این جا که می شوی باید با وضو وارد شوی! چرا که قطعه قطعه این خاک بوی بچه ها را می دهد، کوچه ای را نمی توانی پیدا کنی که آغشته به خون شهیدی نباشد این جا هنوز هم حماسه هست. هنوز هم ایثار هست.
میدانی طلائیه کجاست ؟ حدود ۴۵ کیلومتر از جاده اهواز را طی می کنید، به سه راهی ای بر می خورید به نام طلائیه، یک جاده فرعی شما را به سمت غرب تا نزدیکی مرز ایران و عراق می برد، درست در کنار مرز، پاسگاه طلائیه نامیده می شود. این منطقه یکی از محورهای مهم عملیات های خیبر و بدر می باشد و نیز کلیدی برای حفظ جزایر مجنون. بعد از جنگ در این مکان مقری جهت جستجوی پیکر مطهر شدا دایر شد. در مکانی که تعداد زیادی از شهدا کشف شد حسینیه ای به نام حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) بنا شد که اکنون میزبان زائران کربلای طلائیه می باشد.یکی از محورهای اصلی حمله ی عراق در روزهای اول جنگ ۱۳۵۹ محور نشوه، طلاییه،کوشک ـ اهواز بود و دشمن توانست از این محور خود را تا بیست کیلومتری اهواز برساند. طلاییه تا پایان جنگ در اشغال جنگ باقی ماند. در عملیات خیبر، نبردسنگینی در این محور به وقوع پیوست؛ اما مواضع دشمن در طلاییه فرو نریخت. عراق مجهزترین و بیش ترین موانع و استحکامات خودرا شامل انواع دژ، میادین مین، تله های انفجاری ، سنگرهای بتونی وسیم های خاردار را در منطقه ایجاد نمود و تصور نمی کرد که رزمندگان بتوانند از این همه موانع و استحکامات عبور نمایند و خود را تا نزدیکی پد شرقی جزایر مجنون و پل نشوه برسانند. قابل توجه است که بسیاری از سنگرها و موانع عراق هم چنان باقی مانده و کمیته ی تفحص شهدا نیز در این منطقه پیکرهای مطهر زیادی را کشف کرده است. یادمان وحسینیه ی شهدای گمنام، محلی برای زیارت مردم شهیدپرور و جوانان شده است.نقاط مهم منطقه طلاییه عبارتند از: ـ پل نشوه ـ پد شرقی جزایر مجنون ـ انواع دژ، میادین مین ، تله های انفجاری ، سنگرهای بتونی ، موانع خورشیدی ، سیم خاردار ـ طلاییه قدیم و طلاییه جدید ـ حسینیه ی شهدای گمنام.
اینجا علقمه علمدار خمینی حاج حسین خرازی است اینجا همان جایی است که دست حسین خزاری فرمانده پیروز لشکر ۱۴ از بدنش جدا شد .اینجا همان جاییست که سر نازنین حاج ابراهیم همت سردار بزرگ خیبر از تنش جدا شد. اینجا همان جایی است که حاج مهدی باکری شب عملیات جنازه برادرش حمید باکری را دید و رد شد هرچه فریاد زدند آقا مهدی جنازه حمید رو برگردون گوش نکرد آخر در مقابل اصرار فرمانده از پشت بیسیم جواب داد : آخه اینهایی که اینجا افتاده اند همه حمید باکری هستند کدومشون برگردونم . خواهر شهید باکری می فرماید : ما سه برادر داشتیم که همشون شهید شدند و پیکر آنها هیچوقت برنگشت اولی علی باکری بود که در زمان طاغوت ، ساواک شاه ایشان را دستگیر کرد و جنازه اش را تکه تکه کرد و به ما تحویل نداد دومی دادش حمید بود که خود آقا مهدیدر میدان خیبر جنازه اش را جاگذاشت و رفت و خود آقا مهدی هم در وصیتنامه اش نوشته بود خدایا از تو می خواهم وقتی کشته می شوم جسد من پیدا نشود تا من یک وجب از خاک این دنیا را اشغال نکنم تویه عملبات بعدی افتاد تویه دجله و جنازه اش را آب برد هیچکدام از سه برادر برنگشتن .اینجا طلائیه است .