- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تدوین آئین‌نامه جدید بنیاد نخبگان/دانشگاه شریف دارای بیشترین نخبه

عسلویه نیوزدبیر شورای نخبگان و معاون فرهنگی و امور نخبگان از تدوین آئین‌نامه جدید و تکمیل برخی از آئین‌نامه‌های جدید خبر داد.

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از باشگاه خبری فارس‌”توانا”، سیدحسن حسینی دبیر شورای نخبگان و معاون فرهنگی و امور نخبگان، راه‌اندازی بنیاد ملی نخبگان را به دستور مقام معظم رهبری و از سال ۱۳۸۵ با هدف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و شناسایی مادی و معنوی از نخبگان و حفظ به کارگیری آنها با توجه به سند چشم‌انداز عنوان کرد و از تدوین آئین‌نامه جدید و تکمیل بعضی از آئین‌نامه‌های جدید خبر داد.

وی ترجیح بنیاد ملی نخبگان را بر واژه استعداد برتر دانست و از به کار بردن واژه نخبه به عنوان اصطلاح یاد کرد.

حسینی ساختار بنیاد نخبگان را متشکل از هیئت امنا زیر نظر ریاست جمهوری و با ریاست معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور دانست و گفت: در مرحله بعدی شورای نخبگان است که عهده‌دار مسائل علمی و پیگیر درخواست متقاضیان است و مانند هیئت ممیزه دانشگاه‌ها نقش ایفاء می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به تسهیلات ارائه شده نخبگان اشاره کرد و گفت: تسهیلات برای نخبگانی که مشمول هستند، برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی، آزمون‌های سراسری، منتخبان و نفرات برتر المپیادهای وزارت علوم  و وزارت بهداشت، مخترعان و مکتشفان، مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم و جشنواره‌های رازی، شیخ بهایی، خوارزمی و فارابی ارائه خواهد شد.

وی در ادامه به  عضویت ۹۵۶۳ نفر تا چند روز گذشته در بنیادملی نخبگان اشاره کرد و افزود: از میان این تعداد ۴ هزار و ۱۳۱ نفر به برگزیدگان آزمون سراسری، هزار و ۱۲۴ نفر برگزیدگان المپیادها، ۲۰۰ نفر نیز مخترعان بودند و سایر افراد عضو نیز از نفرات برتر و ممتاز جشنواره‌های مختلف و برگزیدگان مسابقات قرآنی و دانشجویان نمونه کشوری بودند.

دبیر شورای نخبگان و معاون فرهنگی و امور نخبگان تسهیلات دکتری، اعتبار پژوهشی و نوآوری، ویژه استادیاران جوان، تسهیلات ساخت و خرید مسکن و کمک هزینه سفر عمره را از دیگر تسهیلات ارائه شده به نخبگان خواند و از استفاده ۵۴۶ نفر از نخبگان از تسهیلات ساخت و خرید مسکن خبر داد.

وی افزود: ۱۴ نفر تاکنون از تسهیلات دکتری و جایزه شهید چمران بهره‌مند شده‌اند و از میان سه هزار و ۵۸۸ دانشجویی که کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده‌اند ۷۳۳ نفر در مقطع دکتری تخصصی، هزار و ۱۱۸ نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری و هزار و ۷۱۸ نفر در مقطع کارشناسی بوده‌اند.

حسینی در ادامه دانشگاه‌های شریف ایران، علوم پزشکی تهران و امیرکبیر را به ترتیب صاحب بیشترین تعداد نخبگان و افزود: ۸۲ درصد دریافت‌کنندگان تسهیلات دانشجویی بنیاد در استان تهران هستند و بیشترین درصد اعضای بنیاد نخبگان را به برگزیدگان آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها و المپیادها تشکیل می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه‌ صنعتی شریف در پایان بیشترین درخواست داوطلبان برتر رشته‌های فنی، ‌مهندسی، علوم‌تجربی، علوم‌انسانی و هنر را به ترتیب مهندسی برق، پزشکی، حقوق و عکاسی خواند.