- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

کلیات سند چشم انداز توسعه فوتبال ایران تصویب شد

کلیات این سند در نشست امروز مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که اکنون نیز ادامه دارد با رای اعضای این مجمع مصوب شد.
در این سند که سال ۱۴۰۴ هجری شمسی به عنوان سال هدف قرار داده ، وضعیت فوتبال در ۶ کشور شامل ژاپن، چین، استرالیا، آمریکا، ایرلند و انگلستان به عنوان الگوی توسعه این رشته در ایران در نظر گرفته شده است.
در بخشی از کلیات سند چشم انداز توسعه فوتبال ایران آمده است: در سال ۱۴۰۴ فوتبال در ایران صنعتی بر پایه لیگ معتبر، باشگاه های کارآمد و دارای ساز و کار تجاری و حرفه ای با تعاملات فعال بین المللی است که جایگاه برتری در آسیا و اعتبار و رتبه ای شایسته در جهان دارد.
رییس هیات فوتبال استان اصفهان پیش از تصویب کلیات سند چشم انداز فوتبال ایران گفت: متاسفانه در تدوین این سند ، نظرات خبرگان فوتبال کشور لحاظ نشده و به نظر می رسد برای تدوین آن تنها از مطالب اینترنتی بهره گرفته شده است .
”علی اکبر ابرقویی نژاد” افزود: موضوعات مطرح شده در این سند باید با تشکیل کمسیون های مختلف به طور کامل مورد بررسی قرار می گرفت.
وی افزود : در بین کشورهایی که به عنوان الگو در تدوین سند چشم انداز از آنها نام برده شده است فقط ژاپن به علت آسیایی بودن شباهت هایی به فوتبال ایران دارد و مسایل مربوط به فوتبال در پنج کشور دیگر هیچ شباهتی به کشورمان ندارند و قابل اجرا نیست.
ابرقویی نژاد یادآور شد : در تدوین سند چشم انداز فوتبال ایران به رده های سنی پایه و استان های کشور که نقش مهمی در توسعه این رشته دارند توجه نشده و آنان مورد غلفت قرار گرفته اند.
وی مشخص نبودن برنامه ها به طور جامع و مسیر ارتقای فوتبال کشور را از دیگر نقاط ضعف در تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله فوتبال ایران ذکر کرد.
رییس فدراسیون فوتبال نیز در پاسخ به انتقادهای ابرقویی نژاد اظهار داشت: این سند پس از دو سال کار کارشناسی و نظرخواهی از حدود ۸۰ کارشناس خبره فوتبال تدوین شده است.
”علی کفاشیان” افزود: اعضای کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال که مسوولیت تدوین سند چشم انداز فوتبال ایران را عهده دار هستند ۱۵ نشست نیز این خصوص با هیات رییسه فدراسیون فونبال برگزار کردند.
وی افزود :‌ گنجانده شدن طرح ویژن آسیا در سند چشم انداز بیست ساله فوتبال ایران نشان دهنده نگاه ویژه به رده های سنی پایه و توسعه فوتبال در استان های مختلف کشور است.
وی با بیان این که سند یاد شده پویا و قابل تغییر است، خاطرنشان کرد: در صورتی که دیگر کارشناسان خبره فوتبال نظرات مناسبی برای اضافه، حذف یا اصلاح مطالب موجود در این سند ارایه کنند به طور حتم در جزییات سند گنجانده خواهد شد.
نایب رییس فدراسیون فوتبال هم در مورد سند چشم انداز توسعه فوتبال ایران گفت: هر کدام از کشورهای الگویی که در این سند از آنها نام برده شده است با توجه به شرایط ویژه و مطلوب در زمینه ای خاص انتخاب شده اند.
”مهدی تاج” افزود: البته این انتقاد که مطالعات میدانی در خصوص تدوین این سند کم بوده ،‌صحبح است و باید مطالعات بیشتری در این خصوص صورت می گرفت.
همچنین ” محمد نبی” دبیرکل فدراسیون فوتبال تلاش برای تحقق موارد مطرح شده در سند چشم انداز توسعه فوتبال ایران را نیازمند عزم ملی و حمایت از سوی ارگان های مختلف دانست.
سرمربی تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان نیز در نشست مجمع عمومی فدراسیون فوتبال تدوین سند چشم انداز را اقدامی مناسب دانست و گفت: باید تدابیری نیز در خصوص ضمانت اجرایی این سند اندیشیده شود.
”امیر قلعه نوعی” یادآور شد: در سازمان تربیت بدنی طرح جامع ورزش به تصویب رسید اما هنوز اجرایی نشده است بنابراین باید برای اجرای طرح ها ضمانت هایی هم موجود باشد.
”کریم ملاحی” مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی پاس همدان هم در نشست اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال پیشنهاد داد: نام کشور آمریکا از ۶ کشور الگو در تدوین سند چشم انداز توسعه فوتبال ایران حذف و از یک کشور آفریقایی در این خصوص الگو گرفته شود.