- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

۲۰ نامه برای اختصاص یارانه شیر به مسئولان نوشته‌‌ام

وزیر بهداشت گفت که تاکنون ۲۰ نامه برای اختصاص یارانه به شیر به مسئولان نوشته‌ایم.

خبرگزاری فارس: ۲۰ نامه برای اختصاص یارانه شیر به مسئولان  نوشته‌‌ام

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضیه وحید دستجردی پیش از ظهر امروز در همایش ملی روز جهانی غذا که در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد با تقدیر از دست‌اندرکاران صنایع غذایی کشور اظهار داشت:‌ مدت زمانی پیش اگر می‌خواستیم محصول غذایی را در بازار انتخاب کنیم، تنوع لازم وجود نداشت و شاید برای هر محصول تنها یکی دو برند موجود بود از طرفی بسته‌بندی‌ها و کیفیت هم خوب نبود و مردم به سمت محصولات خارجی گرایش پیدا می‌کردند ولی امروز با تلاش صنعتگران در این زمینه به جایگاه خوبی رسید‌ه‌ایم.

وی راه‌اندازی مرکز تحقیقات حلال در کشور را از نقاط مثبت در زمینه محصولات غذایی عنوان کرد و گفت:‌غذای حلال غذایی است که سلامت جسمی، روانی و معنوی را تضمین می‌کند و کسانی که از غذای حلال استفاده می‌کنند تاثیرات زیادی را روی آنها شاهدیم در عین حال آیات بیشماری در قرآن و احادیث متعددی مربوط به غذا وجود دارد.

به گفته وزیر بهداشت امروزه پس از حوادث و بلایا بیماری‌های غیرواگیر از جمله قلبی عروقی مقام اول را دارد و امکان ندارد که بتوانیم این آمار را اصلاح کنیم مگر اینکه شیوه تغذیه و زندگی را تغییر دهیم.

دستجردی تاکید کرد: ما باید امنیت غذایی ایجاد کنیم چرا که یکی از پایه‌های مهم تغییر زندگی در دسترس بودن غذای سالم است و خوشبختانه ظرف ۱۰ سال گذشته امکان دسترسی مردم به غذا بهتر شده که این خود یکی از مهمترین شاخص‌های سلامت است. اگر چه امروز گرسنگی در دنیا بیداد می‌کند و از هر ۸ نفر یکی شب را گرسنه می‌خوابد.

وی صنایع غذایی را یکی از مهمترین عناصر ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم عنوان کردو افزود: ما نباید فقط به دنبال ذوق و سلیقه مردم حرکت کنیم و غذاهای مورد پسند جامعه را تولید کنیم بلکه باید غذاهای سالم و مناسب را شناسایی کرده و فرهنگ مردم را در جهت سلامتشان شکل دهیم.

استفاده از مواد غذایی سالم در صنایع غذایی نکته دیگری بود که وزیر بهداشت بر آن تاکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تنها با کم کردن سه گرم از نمک در وعده غذایی روزانه را می‌توان ۵۰ درصد از بار بیماریهای قلبی عروقی و سکته‌ها را کم کرد چرا که امروز شاهدیم بسیاری از مردم گرفتار اتاق‌های CCU و ICU هستند و هر چه تخت بیمارستانی در این راستا ایجاد می‌کنیم باز هم کم است.

وزیر بهداشت بالا بردن فرهنگ غذایی را در بین مادران به عنوان پایه‌های تربیت جامعه بسیار موثر خواند و گفت:‌ اگر بتوانیم اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم و به مادران بگوییم در ظرف سال اول حیات کودک غذاهای کم نمک و کم‌شیرین به کودکان خود بدهند مطمئناً تا پایان عمر فرد بسیاری از مشکلات و بیماری‌های او کاسته خواهد شد چرا که اکنون ۴۸ درصد زنان ما در کشور و ۳۹ درصد از مردان از افزایش وزن رنج می‌برند.

وحید دستجردی با اشاره به تاثیر استفاده از روغن جامد بر سلامت افراد گفت: ظرف ۸ سال گذشته با تلاش صنایع غذایی میزان مصرف روغن جامد در کشور از ۸۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است که البته همین رقم هم زیاد است و باید آن را به صفر برسانیم تا بیماری‌های قلبی عروقی کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مصرف شیر و لبنیات را در راستای سلامت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مصرف شیر و لبنیات در کشور ما ۳۵ درصد پایین تر از حد مطلوب است که فرهنگ‌سازی و در دسترس قراردادن آن می‌تواند در افزایش مصرف موثر باشد. اهمیت این موضوع به آن حد است که خود بنده تاکنون ۲۰ نامه برای اختصاص یارانه شیر به دستگاه‌های تاثیرگذار نوشته و پیگیری کرده‌ام چرا که ۷۰ درصد سالمندان و سالخوردگان ما از بیماری‌های اسکلتی و استخوانی رنج می‌برند و مصرف شیر در این راستا بسیار مهم است.

وزیر بهداشت غنی سازی نان با افزودن ریزمغزی‌ها (فولیک اسید و آهن) را از دیگر کارهای بزرگ وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: دو سال پس از افزودن این ترکیبات به نان طی بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد که ۳۱ درصد از اختلالات مادرزادی نوزادان که در ستون فقرات و نخاع وجود داشت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: البته طرح آهن یاری دختران در مدارس نیز در کاهش کم‌خونی و فقر آهن بسیار موثر بوده است چرا که آمارهای جهانی نشان می‌دهد در جوامعی که فقر آهن و کم‌خونی شایع است. ۵ تا ۲۰ درصد بازدهی و تولیدات کاهش می‌یابد و افراد مدام احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند.

دستجردی اجرای برنامه کشوری یددار کردن مواد خوراکی به ویژه نمک یددار را در کاهش بیماری‌های تیروئیدی بسیار موثر دانست و افزود: ما جزو کشورهایی بودیم که اپیدمی لیپوتیروئیدی و گوآتر در آن بالا بود ولی اکنون میزان گوآتر به زیر ۴ درصد رسیده است.

به گزارش فارس، همایش ملی روز جهانی غذا که با حضور وزیر بهداشت، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تولیدی صنایع غذایی برگزار شد، شرکت‌های تولیدکننده غذای سالم و ایمن نشان ایمنی و سلامت دریافت کردند.