- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

نرخ احتمالی پرواز تهران -عسلویه پس از افزایش

نوسان نرخ ارز باعث شد بار دیگر بحث برسر افزایش قیمت بلیت هواپیما از عمق به سطح بیاید. در چنین فضایی البته افزایش قیمت بلیت هواپیما آنچنان دور از انتظار نبود زیر نرخ ارز توانسته از بازار مسکن گرفته تا خودرو و اقلام خوراکی را تحت تاثیر قرار دهد. مشکل فقط میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما بود که چندی پیش حمیدرضا پهلوانی رییس سازمان هواپیمایی کشوری کار را یک‌سره کرد و نرخ افزایش قیمت بلیت هواپیما را ۵۰ درصد عنوان کرد. این نرخ یعنی بلیت هواپیما تنها یک گام دیگر با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی و شاید آزادسازی کامل این نرخ فاصله دارد.

 

به گزارش اقتصاد ایران،حقیقتا هم شکاف عمیق میان هزینه و درآمد شرکت‌هایی هوایی راهی به غیر از جبران مشکلات از طریق افزایش قیمت بلیت برای آنها نگذاشته است. زیرا آنطور که گفته می‌شود حمایت مالی و ساختاری از صنعت هوایی کشور به گردن دولت است و دولتی‌ها هم این روزها کم‌ترین توجهی به وضعیت صنعت هوایی کشور ندارند.
در این میان باید به نکته دیگری هم اشاره کرد. مسلما بار افزایش قیمت ۵۰ درصدی بلیت هواپیما به گردن مصرف‌کننده یا مسافر خواهد افتاد. به همین دلیل مسافر هوایی انتظار دارد که در مقابل اضافه پرداخت او، به خدمات شرکت‌های هوایی هم افزوده شود. تا به حال ارتقا خدمات شرکت‌های هواپیمایی به عنوان حلقه‌ گمشده صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور در نظر گرفته شده‌است. زیرا افزایش قیمت‌ها هیچ‌گاه به پیشرفت خدمات نیانجامیده‌است. حال سوال اینجاست که با افزایش قیمت ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما گره‌ای از مشکلات باید دولت متوجه باشد که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را رها نکند. زیرا با این اتفاق هم ایمنی شرکت‌های هوایی کاهش پیدا می‌کند و حادثه‌ساز می‌شود و هم یکی از استراتژیک‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور از دست می‌رود و این برای کشور تبعات به همراه دارد. هواپیمایی‌ها باز می‌شود که آنها بتوانند به خدمات مسافری خود توجه بیشتری کنند؟

 

افزایش قیمت‌ها یک واقعیت است
عده‌ای از کارشناسان افزایش قیمت بلیت هواپیما را در چنین شرایطی امری حقیقی می‌دانند که نمی‌توان از آن گریخت. سید مهدی صادقی که پیش‌ترها مدیر عامل شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» بود و اکنون عضو انجمن شرکت‌های هوایی‌است در این خصوص به «اقتصاد ایران آنلاین» گفت: افزایش قیمت‌ در تمام کالاها واقعیتی‌است که همگان، از مسئولین دولتی گرفته تا مردم باید آنرا بپذیرند. زمانی که نرخ ارز نزدیک به دو برابر رشد پیدا می‌کند محال ممکن است مه تبعات آنرا در بازارهای مختلف مشاهده نکنیم. صادقی ادامه داد: صنعت هواپیمایی کشوری به دلیل اینکه در ارتباط مستقیم با زندگی عموم مردم نیست زیاد هم توجه‌ای به آن نمی‌شود. این در حالی‌است که حوزه حمل‌ونقل هوایی بسیار استراتژیک و پول‌ساز است. بنابراین زمانی که افزایش قیمت در بلیت هواپیما رخ می‌دهد عده‌ای فکر می‌کنند که این افزایش به حق نیست یا نباید اعمال شود.

او تصریح کرد: موضوع اما دقیقا بر عکس است. زمانی که نرخ ارز نوسان شدید دارد باید بیش از هر حوزه‌ای به حوزه هوایی توجه شود. زیرا صنعت هوایی به نرخ ارز همبستگی بسیار زیادی دارد. دلیل آن هم مشخص است. حدود ۷۰ درصد از هزینه‌هایی شرکت‌های هوایی ارزی‌است و گران شدن نرخ ارز می‌تواند این هزینه‌ها را به شکل سرسام‌آوری افزایش دهد. برای مثال ما اگر بخواهیم برای صنعت هوایی ۱۰۰ هزار تومان خرج کنیم قطعا باید ۷۰ هزار تومان آنرا تبدیل به دلار کنیم.

مدیر عامل سابق ایران ایرتور همچنین به عدم توجه دولت و بانک مرکزی به صنعت حمل‌ونقل هوایی اشاره کرد و افزود: مشکل صنعت هوایی کشور این است که دولت و بانک مرکزی به مسئولیتی که در این میان دارند عمل نمی‌کنند. دولت و بانک مرکزی باید به شرکت‌های هوایی ارز با نرخ مرجع ارائه دهد. این مهم اما صورت نمی‌گیرد و شرکت‌های هوایی مدت‌هاست که مجبورند با نرخ ارز آزاد به سر و سامان دادن هزینه‌های خود بپردازند.
وی ادامه داد: زمانی که شرکت‌های هوایی در چنین شرایطی کار می‌کنند چاره‌ای جز این ندارند که برای سر پا ماندن به افزایش درآمدهای خود روی بیاورند.

راهکاری برای گره‌گشایی از مشکلات
سید مهدی صادقی اما در این میان راهکاری ارائه داد که با بکار بستن آن می‌توان جلوی افزایش قیمت بلیت هواپیما را گرفت. او در توضیح این راهکار گفت: دولت سهم قیمتی خدمات فرودگاهی را تا ۱۵۰ درصد افزایش داده‌است. یعنی شرکت‌ها برای سوخت‌گیری اکنون هزینه بسیار بیشتری پرداخت می‌کنند. یک راه این است که دولت نرخ خدمات را به قیمت قبل بازگرداند و قیمت بنزین و خدمات دیگر را کاهش دهد.مشکل صنعت هوایی کشور این است که دولت و بانک مرکزی به مسئولیتی که در این میان دارند عمل نمی‌کنند. دولت و بانک مرکزی باید به شرکت‌های هوایی ارز با نرخ مرجع ارائه دهد.تا هزینه‌ شرکت‌های هوایی کمی متعادل شود. از سوی دیگر برای شرکت‌های هوایی براساس طبقه‌بندی کارشناسی شده تخصیص اعتبار ارزی کند و بر اساس لیست خود ارز با نرخ مرجع در اختیار شرکت‌های هوایی بگذارد.

 
صادقی در نهایت خواستار توجه دولت به صنعت هوایی کشور شد و گفت: باید دولت متوجه باشد که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را رها نکند. زیرا با این اتفاق هم ایمنی شرکت‌های هوایی کاهش پیدا می‌کند و حادثه‌ساز می‌شود و هم یکی از استراتژیک‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور از دست می‌رود و این برای کشور تبعات به همراه دارد.

شرکت‌های هوایی ورشکست می‌شوند
از سوی دیگر برخی کارشناسان دیگر، عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما را مساوی با ورشکست شدن شرکت‌های هوایی می‌دانند. فرج‌الله کریمی مجد معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است یا باید تن به افزایش قیمت‌ها داد یا با شرکت‌های هوایی خداحافظی کرد. او هم مانند دیگر کارشناسان به نوسانات نرخ دلار اشاره کرد و گفت: این روزها صنعت هوایی کشور کاملا دلاری شده‌است. یعنی برای عوض کردن روغن موتور هواپیما هم هزینه‌های سنگین، آن هم به دلار پرداخت می‌شود و همین موضوع کار شرکت‌های هوایی را با چالش روبه‌رو کرده‌است.

کریمی خاطرنشان کرد: مسلما هزینه‌ها و درآمد باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد تا صنعتی بتواند روی پای خود بیاستد. او البته افزایش قیمت بلیت هواپیما، آن هم افزایش ۵۰ درصدی را امری مثبت نمی‌داند و در این خصوص می‌گوید: ما کارشناسان به عنوان یک شهروند و یا مصرف‌کننده خدمات هواپیمایی به هیچ عنوان از افزایش بلیت و خدمات خوشنود نیستیم و این موضوع خوش‌آیند به نظر نمی‌آید. با این وجود اما شرایط به گونه‌ای است که باید به افزایش قیمت بلیت تن دارد. زیرا اگر این افزایش اعمال نشود و قیمت بلیت هواپیما به تعادل نرسد شرکت‌های هوایی ورشکست می‌شوند و آنگاه شهروندان به کلی صنعت هوایی را از دست می‌دهند و این درد آور تر از افزایش قیمت بلیت هواپیما به نظر می‌آید.
قیمت‌های احتمالی هواپیما پس از افزایش قیمت

مسیر قیمت سابق قیمت احتمالی
تهران- مشهد ۷۹٫۰۰۰ ۱۱۸٫۵۰۰
تهران‌- اهواز ۶۳٫۲۰۰ ۹۴٫۸۰۰
تهران – اصفهان ۵۸٫۲۰۰ ۸۷٫۳۰۰
تهران‌ – بندرعباس ۱۰۸٫۶۰۰ ۱۶۲٫۹۰۰
تهران‌- تبریز ۶۱٫۷۰۰ ۹۲٫۵۵۰
تهران- عسلویه ۹۷٫۷۰۰ ۱۴۶٫۵۵۰
تهران- کیش ۱۰۳٫۱۰۰ ۱۵۴٫۶۵۰

* قیمت‌ها به تومان است