قرارداد اجرای ۲۸ پروژه رفع آلودگی منطقه عسلویه با روسیه و آلمان
تاريخ ارسال خبر : 22 اکتبر 2010 | ساعت 14:06 | کد خبر: 1989 | sv172 | چاپ این مطلب

مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی گفت: اجرای ۲۸ پروژه را برای رفع آلودگی منطقه عسلویه با کشورهای آلمان و روسیه توافق کرده ایم.

عسلویه نیوز ، موسی سوری در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از فازهای گازی عسلویه گفت: دانشگاه صنعت نفت شهید تندگویان یکی از پروژه‌هایی است که حاصل سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر است،این دانشگاه که در تاریخ ۲۵ خرداد‌ماه تأسیس شد در مقاطع کارشناسی تا دکتری، دانشجو جذب می‌کند.
وی ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که این دانشگاه بتواند به جای صدور سرمایه‌های طبیعی دانش تولید، دانش نفت، گاز و پتروشیمی را صادر کند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی افزود: اگر همه فازهای گازی فارس جنوبی که از بزرگترین میادین مشترک با کشور قطر است به بهره‌برداری برسد، روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به درآمد ملی کشور افزوده می‌شود،بنابر این امیدواریم که چهار فاز از فازهای جدید در سال آینده به بهره برداری برسد.
سوری خاطر نشان کرد: اگر نگاهی به فازهای در حال احداث بیندازیم، خواهیم دید که روح حاکم در عسلویه روح اجرا و تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی خاطر نشان کرد: به جرأت می‌توان گفت اکنون صنعت نفت در آستانه یک تحول بزرگ است. من در این منطقه به عنوان خدمتگزار و تأمین کننده لوازم مورد نیاز شرکت‌هایی هستم که کار ساخت و ساز فازهای پارس جنوبی را به عهده دارند و بزرگترین این شرکت‌های POGC یا همان شرکت نفت و گاز پارس است.
وی افزود: در حال حاضر از فازهای پارس جنوبی روزانه ۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز تولید و به شرکت ملی گاز تحویل می‌شود.
وی گفت: پارس جنوبی دارای ۱۵ مجتمع پتروشیمی در فاز یک و ۲۰ مجتمع در فاز ۲ است که به طور کلی می‌توان گفت: علی‌رغم فازهای گازی، ۳۵ مجتمع پتروشیمی نیز در این منطقه داریم.
سوری اضافه کرد: این منطقه به دو قسمت پارس یک و پارس دو تقسیم می‌شود که پارس یک شامل فازهای ۱ تا ۱۰، ۱۵ و ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ ـ ۲۰ و ۲۱ است و پارس ۲ شامل فازهای باقیمانده و همچنین ایران LNG است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال رفع آلودگی از محیط زیست این منطقه هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر با دو کشور روسیه و آلمان به توافقاتی رسیده‌ایم و ۲۸ پروژه برای رفع آلایندگی‌های این منطقه از کشور در نظر گرفته شده است.
سوری افزود: پتروشیمی مبین نیز که سال گذشته افزایش ظرفیت داشت کمک دو چندانی به رفع این آلایندگی‌ها کرد و همچنین در آخرین جلسه‌ای که با وزیر نفت داشتیم، مقرر شد پژوهشگا‌ه صنعت نفت پایگاه دائمی را در این منطقه ایجاد و گسترش دهد تا به طور تخصصی بر روی محیط زیست منطقه عسلویه به عنوان یک چالش کار کند.
وی افزود: در حال حاضر و بعد از ورود آقای میرکاظمی به عنوان وزیر نفت در دولت دهم ظرفیت اشتغال بومیان این منطقه از ۲۹ درصد به ۳۷ درصد رسید که قرار است تا پایان مهرماه سال آینده این میزان به ۵۰ درصد برسد.
وی گفت: در سفر استانی رئیس‌جمهور بودجه ۹۸۳ میلیارد تومانی برای این منطقه تصویب شد که این بودجه می‌تواند پروژه‌هایی را که بیش از ۳۰ سال است که تعویق افتاده بود به اتمام رساند.
سوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر و در تیرماه سال جاری قراردادی با استانداری و قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیا امضا شد که می‌تواند توسعه همه جانبه این منطقه را فراهم کند.
وی با اشاره به خدمت‌رسانی صنعت نفت به مردمان عسلویه گفت: صنعت نفت در حال حاضر دانشگاه شهید تندگویان و یک مدرسه دخترانه‌ا را افتتاح کرد و حتی راهی را از منطقه دیر به بوشهر به طول ۱۹۸ کیلومتر و با اعتبار ۱۲۸ میلیارد تومان در حال احداث داریم.
وی ادامه داد: برای دیگر راه‌ها نیز در حدود ۳۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است و یک پایگاه هلال احمر با تمام تجهیزات نیز در این منطقه در حال احداث داریم.
سوری گفت: هفته گذشته افتخار داشتم قراردادی را با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای خدمت‌رسانی به مردمان این منطقه امضا کنم.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی افزود: زمانی که من از طرف وزارت نفت در سازمان مبارزه با قاچاق کالا بودم چندین بار از آبادان به ماهشهر و بالعکس رفت و آمد کردم اما میزان قاچاق کالا در این منطقه به ۱۰ درصد هم نمی‌رسید چه رسد به این که اکنون بعضی‌ها اعلام می‌کنند ۷۰ درصد از مردم عسلویه از راه قاچاق کالا امرار معاش می‌کنند.
وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با امام جمعه عسلویه داشتیم، اعلام شد: هزار نفر از جوانان این منطقه بیکار هستند که قرار است به سرعت این تعداد نیز جذب کار شوند.
وی افزود: ارزش هر فاز به طور متوسط ۷ میلیون دلار است که اگر همه این فازها به پایان برسد، درآمد سرشاری نیز از این منطقه عاید کشور می‌شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی در پایان گفت: شرکت ملی نفت نیز ۴۵۰ میلیارد تومان برای احداث راه‌آهن بوشهر به استان فارس اختصاص داده‌ است که این خط ریلی نیز بزودی احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.


نظرات کاربران 

۲ پاسخ به "قرارداد اجرای ۲۸ پروژه رفع آلودگی منطقه عسلویه با روسیه و آلمان"

  1. سعید. م گفت:

    آقای موسی سوری کجا هستند؟
    چرا خبری از ایشان نیست؟ حالا که اشتباهات مدیریتی آقای احمدی نژاد بر همگان مشخص شده و عزل و نصب های پر از خطای دولت قبل، مرد متعهد و متفکری همچون موسی سوری را از صنعت نفت ایران دریغ کرده، آیا مسئولان جدید کشور تصمیم ندارند جبران مافات کنند؟
    برکناری موسی سوری از نفت ایران خوش خدمتی بزرگی به دولت آمریکا بود تا با تمام قوا از میادین مشترک نفتی ایران و قطر بهره برداری کند.
    امیدواریم آقایان به خودشان بیایند و از موسی سوری دلجویی کنند و وی را بازگردانند.
    بس است … منافع ملی ایران و ایرانی تا کی باید دستخوش بازی های کودکانه شود؟
    انتظار ما مردم از شما رسانه ها پیگیری منافع مملکت است. شاید فردایی بهتر در انتظار ما و فرزندان ما باشد.

  2. البرز هادی‌ وند گفت:

    آقای مهندس سوری مدیر محترم، منضبط و حاذقی هستند و کاش امروز و در این شرایط ایشون در نفت پارس بودند. آمار بیکاران شرکت پس از بازنشستگی آقای مهندس سوری گواه خیلی چیزهاست. کاملا مشخص هست که مسئولان دولت قبل در بازنشسته کردن آقای مهندس سوری چه اشتباه بزرگی کردند. ناراحت کنندست که به خاطر اشتباه اونها این همه ضرر و تاوان دادیم. حالا کجا هستند که اون همه خسارت رو جبران کنند؟ اصلا کسی چنین اشتباهاتی رو پیگیری می‌کنه؟

ارسال یک پاسخ