- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

۴۰درصد زلزله های کشور متعلق به جنوب است

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) گفت: بیش از ۴۰ درصد فراوانی زلزله در منطقه جنوب است که از این میزان ۲۰ درصد در استان فارس رخ می دهد.

 

طهمورث یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سوابق تاریخی زلزله در استان فارس اظهار داشت: چهار استان جنوبی  فارس، بوشهر، یاسوج، هرمزگان در حوزه استحفاظی این سازمان قرار دارند که متاسفانه  به علت کمی بودجه بیش از ۹۰درصد تحقیقات در فارس انجام می شود که دارای گسلهای فعال زیادی است.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات انجامی بر روی گسلها، بیش از ۷۰ درصد زلزله های رخ داده در شیراز کمتر از پنج ریشتر بوده و احتمال وقوع زلزله ای با بیش از هفت ریشتر کم است.

افزایش تعداد زمین لرزه ها،خطر وقوع زلزله سنگین را کمتر می کند

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) بیان کرد: هرچه عمق زلزله زیاد، شعاع آن بیشتر و خسارات ناشی از آن کمترمیشود  و این در حالی است که زلزله های اخیر شیراز حالت فوجی و آرام را داشته و بیشتر به تغییرات فصلی بر میگردد.

یوسفی افزود: پیش لرزه های استان بزرگاه کمی نسبت به زلزله اصلی داشته و پس لرزه ها نیز نزدیک به زلزله اصلی است این نشان از فوجی بودن زلزله می دهد که در این حالت انرژی زمین با تعداد بیشتر زلزله خارج و از شدت زیاد  لرزش جلوگیری می کند.

دوره بازگشت زمین لرزه در استان فارس کم شده است

وی ابراز داشت: شیراز دارای گسلهای مهم و فعالی است که ازبخش غربی شیراز می گذرد، در بخش جنوبی گسترش وتا بخشهایی از شهر قیر ادامه پیدا میکند.

رئیس سازمان زمین شناسی اضافه کرد: بخش شمال غرب،غرب ،جنوب و جنوب شرق از مناطق لرزه خیز استان فارس به شمار می روند.

یوسفی همچنین با اشاره به گسلهای فعال بنیادی تصریح کرد: گسل کازرون، گسل سرپوشان، گسل سروستان وغیره از گسل های فعال استان بشمار می روند که بیشمار  گسل فرعی مهم به آنها متصل می شود.

رئیس اکتشافات معدنی منطقه جنوب ادامه داد: خوشبختانه استان فارس به خصوص مناطق جنوبی آن دارای لایه های خاص زمین شناسی است که به صورت عایق و فیلتر برای رد شدن انرژی درونی زمین عمل می کنند و این لایه ها خود باعث کاهش شدت خرابی بیشتر زلزله ها می شود.

وی بیان کرد: مطالعات نشان می دهد دوره بازگشت زلزله در استان فارس کاهش داشته و در گذشته تکرار زلزله های شدید  با فواصل زمانی زیادی به وقوع می پیوست اما امروزه هر چندسال یکبار شاهد وقوع زلزله با ریشتر بالا  هستیم.

یوسفی افزود: استفاده بی رویه از منابع آبی، وجود انرژی نفت و گاز، تغییرو تحول زمین برخی ازعوامل کمترشدن فواصل زمانی وقوع زلزله است.

گسل سرپوشان مورد مطالعه قرار می گیرد

یوسفی با اشاره به اینکه منطقه کازرون و شیراز با ورقه ۱۵هزار کیلومتر مورد بررسی قرار گرفته اند، اعلام کرد: در ورقه جهرم ۱۰ دستگاه لرزه نگار وصل شده و درمرحله مطالعه داده و نتیجه گیری قرار دارد.

وی  پیشرفت حدود ۲۰ درصدی مطالعه بر روی گسل سرپوشان را به علت کمبود بودجه دانست و ادامه داد: مانیتورینگ بر روی  گسل سرپوشان، در نزدیکی شیراز انجام شده تا بدین روش بتوان با کسب اطلاعات از عمق گسل، بررسی سوابق و تحولات آن، دوره بازگشت و غیره برنامه ریزی های  مناسب را انجام داد.

راه اندازی سامانه پیش نشانگر الکترومغناطیس برای تشخیص زلزله نیاز ضروری کلان شهرها

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) اظهارداشت: سیستم پیش نشانگر الکترومغناطیس برای تشخیص زلزله نیاز اساسی کلانشهرها محسوب می شود که متاسفانه فقط تهران مجهز به این دستگاه بوده وراه اندازی این سامانه در تبریز نیز در حال پیگیری است که استان فارس نیز نیاز اساسی به این سیستم دارد.

یوسفی ادامه داد: با مطالعات پالئوسایرمولوژی  روی گسل ها میتوان به تاریخچه و سابقه فعالیت آنها دست یافت و برنامه ریزی مناسب را روی آنان انجام داد.

مناطق بدراک آسیب پذیری کمتری دارند

وی با اشاره به وجود قله ها و مناطق مسکونی در کوه ها در گذشته گفت: همانطور که در طول تاریخ دیده شده مناطق مسکونی واقع در بدراک ها نسبت به مناطق رسوبی ماندگاری بیشتری دارند و این بخاطر  گذر سریع امواج از آن مناطق است.

ایمن سازی پی ساختمان راه کاهش آسیب

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب تصریح کرد: زلزله پدیده طبیعی و راه رسیدن به تعادل است حال  انسانها برای کنترل آسیبها ناشی از این پدیده طبیعی باید رعایت اصول ایمن سازی در ساخت و ساز را مدنظر گیرند.

یوسفی ادامه داد: درکشورهای پیشرفته آسیب در مقابل زلزله با ریشتر کم دیده نمیشود مانیز با مطالعه مهندسی و ساخت و ساز در جاهای ایمن میتوان مخاطرات ناشی از فرونشت و رانش زمین را کاهش دهیم.