- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

استقرار۷۰ بمب اتمی آمریکا در یک پایگاه نظامی ترکیه

 

 

یک خبرگزاری ترکی از وجود ۷۰ بمب اتمی آمریکا در یک پایگاه نظامی واقع در جنوب ترکیه خبر داد.
خبرگزاری «خبر ترک» دیروز به نقل از منابع آگاه نوشت که نزدیک به ۷۰ بمب هسته‌ای آمریکا از نوع «بی – ۶۱» در پایگاه هوایی «انجرلیک» واقع در استان جنوبی «اضنه» وجود دارد.

این منابع اعلام کردند که دست‌کم بخش زیادی از این بمب‌ها در اختیار ارتش آمریکا است و واشنگتن همچنان حق مالکیت و استفاده از آنها در صورت ضرورت را دارد. قبل از سال ۱۹۹۵، بین ۱۰ تا ۲۰ بمب هسته‌ای از این نوع در دو پایگاه «اکینجی» و «بالیکسیر» وجود داشت اما همه آنها در حال حاضر به پایگاه انجرلیک منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در راستای منافع واشنگتن به ترکیه داده شده و این امر به نظامیان آمریکا این فرصت را می‌دهد که در صورت آغاز درگیری‌‌های خطرناک در منطقه، این بمب‌ها را به مکان مناسبی منتقل کنند. اما مشکل، نحوه انتقال این بمب‌ها است زیرا طرف ترکی برغم درخواست‌های مکرر از سوی واشنگتن، همچنان با استقرار هواپیماهای قادر بر حمل بمب‌های هسته‌ای در پایگاه هوایی انجرلیک مخالفت می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری ترک، کارشناسان بر این باورند که ترکیه خود قادر است با استفاده از هواپیماهای «اف ۱۶» این بمب‌ها را منتقل کند.

بمب‌های هسته‌ای «بی-۶۱»، سلاح اصلی نیروهای راهبردی آمریکا به شمار می‌رود. طول این بمب‌ها به ۳٫۵۸ متر و وزن آن به ۳۲۰ کیلوگرم می‌رسد.