- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

انجام آزمایشات دوره‌ای برای شناسایی بیماری‌های شایع در کارگران عسلویه

به گزارش عسلویه نیوز به نقل ازخبرنگارخبرگزاری فارس،‌ در سفر اخیر خبرنگاران به منطقه ویژه انرژی پارس در عسلویه استان بوشهر، بعضی کارکنان این مناطق از تاثیرات اقامت و کار طولانی مدت در این منطقه که به دلیل وجود پالایشگاه‌های گازی متعدد و پتروشیمی‌ها از نظر زیست‌محیطی آلودگی زیادی دارد ابراز نگرانی می‌کردند. بگونه‌ای که بعضی از این افراد معتقد بودند پس از اقامت طولانی‌مدت و خروج از این منطقه دچار آسیب‌های ناشی از عادت جسمی به مواد شیمیایی موجود در این منطقه می‌شوند. با توجه به اهمیت سلامتی نیروی انسانی شاغل در این پروژه‌ها با محمدحسین اردشیری، مدیر کل HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) وزارت نفت به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: در سفر اخیر خبرنگاران به منطقه عسلویه، کارکنان و افراد شاغل در این منطقه به خصوص افرادی که زمان طولانی را در این منطقه گذرانده‌اند از بیماری‌هایی که در زمان خروج از منطقه گریبانگیر آنها می‌شود صحبت می‌کردند…
اردشیری: یعنی به منطقه عادت کرده‌اند؟

فارس: بله و بعضی از آنها نگران هستند که به مواد موجود در محیط منطقه مانند گاز اعتیاد یا عادت پیدا کرده باشند.

اردشیری: این مساله علمی نیست اما مواردی از اعتیاد به گازهای موجود در فاضلاب‌ها در گذشته گزارش شده است. البته باز هم تاکید می‌کنم این مساله علمی نیست. البته ما با کمک یکی از اساتید دانشگاه برنامه‌ای را تعریف کرده‌ایم که آزمایش خون و آزمایش‌های دوره‌ای از افراد شاغل در عسلویه انجام شود و با آنالیز این آزمایش‌ها متوجه شویم که این افراد دچار چه نوع مشکلاتی می‌شوند.
این پروژه با کمک وزارت بهداشت و یکی از اساتید دانشگاه تعریف شده است و از طرف دیگر از منطقه ویژه اقتصادی پارس خواسته‌ایم که پیگیری کند که افراد شاغل در منطقه ممکن است دچار چه نوع مشکلات و بیماری‌هایی شوند.
با توجه به طرح این موضوع از طرف شما از این استاد خواهیم خواست این مساله را نیز در برنامه قرار دهند. اگرچه تاکنون موردی از چنین مشکلی به ما گزارش نشده است.

فارس: بین این کارکنان این مساله مطرح بود که افرادی که طولانی مدت در این منطقه کار می‌کنند و سپس از آن برای همیشه خارج می‌شوند، بعد از خروج از منطقه چندان عمر نمی‌کنند و از این موضوع نگران بودند. در عین حال مواردی از اعتیاد به گاز حاصل از زباله‌ها نیز دیده شده و با توجه به اینکه گاز اصلی حاصل از زباله‌ها نیز متان است، چنین گمانی تقویت می‌شود.

اردشیری: از نیروهای HSE حاضر در منطقه خواهیم خواست این مساله را پیگیری کنند و این موضوع را به یک پروژه تبدیل می‌کنیم تا با کمک اداره و سهولت و گرفتن آزمایشات صحت و سقم این مساله مشخص شود. البته امیدواریم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.