آب نخل تقی رنگ چای به خود گرفته است!
تاريخ ارسال خبر : 31 اکتبر 2013 | ساعت 12:40 | کد خبر: 29312 | sv462 | چاپ این مطلب

ساکنان نخل تقی می گویند: آب این شهر به علت آلودگی ناشی از خوردگی و فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی به رنگ چای در آمده طوری که قابل نوشیدن و حتی مصرف نیست و سلامتی مردم را آب کثیفتهدید می کند.

به گزارش «عسلویه نیوز» رییس شورای اسلامی شهر نخل تقی به نمایندگی از مردم این شهر گفت: نخل تقی تنها شهر استان بوشهر است که از خط لوله محرم آب نمی گیرد.

بوهندی نجفی افزود: منطقه ویژه انرژی پارس آب شهر نخل تقی را تامین می کند و به دلیل این که خاصیت اسیدی این آب از خاصیت قلیایی آن بالاتر است باعث خوردگی شدید در لوله های شبکه آبرسانی می شود طوری که اثرات این خوردگی به صورت رنگ زرد و قهوه ای در آب مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل این که این آب از دریا گرفته می شود و فاضلاب های صنعتی منطقه نیز به دریا ریخته می شود، دارای فلزات سنگین است.

نجفی بیان کرد: وجود این فلزات در آب سبب بروز و شیوع بیماری های پوستی، گوارشی، کلیوی در شهر نخل تقی شده است.

وی بیان کرد: سرطان ها نیز در این شهر رو به افزایش است که ممکن است به دلیل وجود همین فلزات سنگین در آب باشد.

به نوشته ایرنا، رییس شورای اسلامی شهر نخل تقی گفت: با توجه به اسیدی بودن این آب تاثیر شدیدی روی وسایل خانگی از قبیل آبگرمکن، شیرآلات و لوله ها گذاشته و عمر آن ها را به شدت کاهش می دهد.

وی افزود: از دیگر مشکلات این آب با توجه به خاصیت اسیدی آن روی لوله و اتصالات شبکه آبرسانی نیز تاثیر می گذارد و از عمر شبکه می کاهد.

نجفی یادآورشد: هفت میلیارد ریال اعتبار برای اتصال شهر نخل تقی به خط آبرسانی محرم اختصاص یافته است که امیدواریم به زودی این شهر به خط محرم متصل شود.

اتصال نخل تقی به شبکه آبرسانی محرم
فرماندار عسلویه گفت: اعتبار اتصال شهرنخل تقی به شبکه آبرسانی محرم تصویب و این کار در آینده نزدیک انجام می شود.

مجید محمودی افزود: هم اکنون شهر نخل تقی از خط نور ویژه برای آبرسانی استفاده می کند و تنها شهری است که از خط محرم بی بهره است و این تصمیمی بوده که پنج سال پیش از سوی مسوولان گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در کمیته برنامه ریزی امسال اعتباری در حدود هفت میلیارد ریال برای اتصال آب محرم به شهر نخل تقی در نظر گرفتیم.

محمودی ادامه داد: کارهای مقدماتی آن از جانب ما انجام شده و اکنون شرکت آب و فاضلاب استان در مرحله انتخاب پیمانکار است.

وی بیان کرد: این کار اندکی زمان بر است و ما امیدواریم که ظرف دو، سه ماه آینده این اتفاق رخ دهد و نخل تقی به شبکه محرم وصل شود.

فرماندار عسلویه اظهار کرد: روزانه سه هزار متر مکعب آب از طریق خط نور ویژه به شهر نخل تقی داده می شود که با توجه به افزایش جمعیت در شهر نخل تقی این میزان آب جوابگو نیست.

محمودی افزود: با تعامل خوبی که مسوولان منطقه ویژه داشتند، این سه هزار متر مکعب را به پنج هزار متر مکعب آب افزایش داده اند که جای تقدیر دارد.
آب کثیف1

وی یادآور شد: ارتفاع سطح شهر نخل تقی دو بخش است قسمتی از آن دو متر و بخش دیگر به طول هشت متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به طور قطع جایی که دو متر ارتفاع دارد آب بیشتری در آن تجمع می کند که در مواردی به علت فشار زیاد آب، لوله نیز می شکند و جاهایی که نقطه ارتفاعی بالایی دارد برای آبرسانی مشکلاتی داریم.

فرماندار عسلویه گفت: پیمانکاری که پروژه خط انتقال آب نخل تقی را انجام داده به دلیل یک سری مشکلات، مشمول ماده ۴۸ (خاتمه پیمان پیش از اتمام کارهای موضوع پیمان) شده است.

محمودی افزود: مجموعه ای از نارسایی ها باعث به وجود آمدن مشکل کنونی آب در نخل تقی شده است و این مشکلات مربوط به زمان کنونی نیست.

وی با بیان این مطلب که مشکل اصلی آب نخل تقی با اتصال به خط انتقال محرم حل خواهد شد گفت: برای این موضوع نیز در کمیته برنامه ریزی بودجه لازم در نظر گرفته شده است و بزودی پیمانکار انتخاب می شود و شهر نخل تقی به طور مستقیم از خط محرم تغذیه خواهد کرد.

محمودی گفت: اکنون همه پمپاژهای خط آبرسانی نور ویژه، تعمیر شده و آب با ظرفیت کامل در حال انتقال به نخل تقی است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود درموضوع آب نخل تقی، انشعابات غیر مجاز آب است که هنوز تعداد آن مشخص نشده است.

آبشیرین کن؛ یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز با تایید وضعیت آب نخل تقی گفت: به طور مکرر برای حل مشکلات آب آشامیدنی مردم نخل تقی و سایر مناطق جنوب استان تلاش می کنیم.

حیدر دهقانی افزود: ایجاد آب شیرین کن از راهکارهایی است که مورد تاکید قرار دارد و با تامین اعتبار بزودی محقق می شود.

وی یادآورشد: همه مسوولان برای حل مشکلات آب آشامیدنی در بندر نخل تقی اهتمام دارند و در کمترین زمان این مساله برطرف خواهد شد.

خط محرم از سد کوثر در استان کهکیلویه و بویر احمد کشیده شده و بخش های از استان های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان را آبرسانی می کند.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ