- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جشن تولد پدربزرگ طهرونی + تصاویر

مراسم جشن تولد ۸۸ سالگی مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت و رونمایی از آلبوم صدای طهرون قدیم ۲ با حضور هنرمندان و علاقمندان وی برگزار شد.

به گزارش مشرق، عصر سه شنبه نهم آبانماه جشن هشتاد و هشتمین سالروز تولد مرتضی احمدی و رونمایی از آلبوم صدای طهرون قدیم ۲ در خانه هنرمندان برگزار شد. همچنین در این روز استاد مرتضی احمدی لقب پدر بزرگ طهرونی ها را از آن خود کرد.

در این مراسم هنرمندانی چون مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان، بهمن مفید، بهزاد فراهانی، جمشید ارجمند، هما روستا، مرضیه برومند، انوشیروان ارجمند، ایرج نوذری، پگاه آهنگرانی، بابک حمیدیان و… حضور داشتند.

 

در ابتدای مراسم مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان درباره احمدی گفت: استاد احمدی حق بزرگی بر گردن همه اهالی فرهنگ و هنر دارند. وی با باز‌احیای ترانه های قدیمی مربوط به فرهنگ تهران یاد و خاطره شیرینی را برای مردم تهران زنده کردند. این کار تاکید بر هویت انسانهایی است که در این شهر زندگی می کنند.

 

در ادامه جمشید ارجمند منتقد قدیمی سینما درباره احمدی گفت : معمولا در این جور مراسم همه می گویند صحبت کردن درباره فلان شخص یا موضوع بسیار سخت است اما من معتقدم که در مورد مرتضی احمدی سخن راندن کار بسیار آسانی است.

 

بعد از این سخن ارجمند بیش از۱۰ دقیقه تلاش کرد درباره احمدی سخن بگوید اما موفق نشد بنابراین گفت: ادعایی بی اساس کردم. سخن گفتن در مورد مرتضی بسیار سخت است. من از کودکی مسحور وجود مرتضی احمدی بودم. تلاش او در جهت جمع آوری فرهنگ فولکلور تهران ستودنی است. احمدی سنت پیش پرده خوانی را که دیگر از یادها رفته زنده نگاه داشته است.

 

ارجمند تا پایان صحبتهایش همچنان نتوانست متنی را که برای تولد مرتضی احمدی آماده کره بود بخواند وی بعد از ۱۵ دقیقه با تشویق حاظران  تریبون را ترک کرد.

 

 

در ادامه بهزاد فراهانی از شهامت استاد مرتضی احمدی و سخاوتمندیش یاد کرد و خود را شاگرد وی و بهمن مفید دانست. وی گفت: زمانی که در شرق تهران احدی من روستایی را تحویل نمی گرفت خانواده مفید مخصوصا بهمن وبیژن تنها کسانی بودندکه به من خیلی بها دادند. من تا آخر عمر خود را مدیون این عزیزان می دانم.در نخستین روزهای انقلاب زمانی که به رادیو رفتم دیدم مرد بزرگی آرشیو رادیو را در آن شرایط نابسامان برای ما حفظ کرده است. صدا و سیما منت دار شجاعت و تیزچنگی این هنرمند است.

 

وی ادامه داد: من بعدها فهمیدم مرتضی احمدی از سردمداران اعتصابهای کارگران راه آهن در زمان انقلاب بوده آن موقع بود که فهمیدم باید کلاهمان را به احترام او از سر برداریم.

 

در بخش دیگری از مراسم مصاحبه ای از مرتضی احمدی پخش شد که استاد با گریه می گفت: تهرون دیگه تهرون نیست. دیگه صفا نداره تهرون قدیم چیز دیگه ای بود همش شور، حال مردم همش شاد بودند ولی الان هیچکس دلش خوش نیست حتما ما لیاقت اون تهرون و نداشتیم.

 

پخش نماهنگ های جذابی با صدای مرتضی احمدی و نمایش قسمتهایی از فیلم های”حسن کچل” و “بابا شمل” به کارگردانی مرحوم علی حاتمی که مرتضی احمدی ترانه های آنها را می خواند بخش دیگری از مراسم جشن تولد استاد بود. در ادامه نیز قطعه موسیقی “عشق جاهلی” با اجرای علی رحیمی و بهرنگ بقایی نوه مرتضی احمدی و فرزند بهروز بقایی اجرا شد. این قطعه آخرین قطعه ای بود که احمدی در رادیو اجرا کرده بود.

 

** خوشحالم که بهترین پدربزرگ دنیا را دارم

بهرنگ بقایی قبل از اجرای این قطعه از پدربزرگش برای زحماتی که سالها برای مادر و خودش کشیده است تشکر کرد و او را بهترین پدر بزرگ دنیا خواند.

 

از نسل سوم هواداران مرتضی احمدی، پگاه آهنگرانی و بابک حمیدیان تریبون را بدست گرفتند که حضور این دوهیجان بسیاری را به فضای سالن داد. پگاه آهنگرانی بعد از تبریک به استاد گفت: آقای احمدی ما را با تهرانی آشنا کردند که برایمان گنگ است و از چیزی که می شناسیم بسیار دور. البته تهران ما هم خیلی قشنگ است. ما در تهرانمان سالن های سینمای خوبی داریم که فیلم های خوبی درآن به نمایش در نمی آید. تهران ما متروی خیلی زیبایی دارد ولی آدم ها در این مترو زیبا زیر دست و پای هم له می شوند و اگر در میانشان خفه نشوی شانس آوردی!

 

 

 

 

وی ادامه داد: تهران ما اتوبانهای قشنگی مثل شهید چمران، شهید همت و حکیم دارد که معلوم نیست زنده ازشون بیرون بیایی یا نه. ما مردم بسیار خلاقی داریم که همشون موبایل دارند و وقتی یکی تصمیم می گیرد که کسی رو وسط خیابان بکشد ازش با موبایل هاشون فیلم می گیرند. آقای احمدی ممنون به خاطر خاطره خوشی که از تهرون برای ما به یادگار گذاشتید.

 

 

 

پس از آن حمیدیان نامه ای را خطاب به مرتضی احمدی قرائت کرد که در واقع شرح حالی از زندگی تهرانی های امروز بود. وی در بخشی از این نامه عنوان کرد: تهران من مدتهاست که در کماست. خوش به حاتلتان که تهرلن شما طعم بستنی زعفرانی دارد. تهران من تصویر بی وقفه هرج و مرج است و متاسفم که ما یعنی من و سایه ام چیزی از این تهران به یاد نداریم که برای آیندگان تعریف کنیم.

 

 

 

وی افزود: در تهران شما اگر کسی حتی دوچرخه ای داشت آن را از دیگری دریغ نمی کرد  اما در تهران امروز سواری و جوانی متعلق به مرغوب زاده هاست. خوش به حال ما آقای احمدی که پینوکیو را از شما داریم و بد به حال فرزندان ما که در قالب اسپایدر من شهر را به آتش می کشند. آخ که شما بزرگترها بودنتان از پائیز هم زیباتر است. شما نسل سینی های بزرگ بامیه اول بازارید. شرط می بندم دو نسل بعد از من حتی لاله زار که هیچ نداند سینما کریستال در کدام شهر بوده است. آقای احمدی عزیز کاش تهران من شبیه تهران شما بود.

 

 

 

احمدی که با تشویق بسیار حاضران روی سن آمده بود درباره خودش گفت: من ۸۸ ساله ام و هیچ عیب و ناراحتی به جز درد پا ندارم. این سلامتی به دلیل این است که هر روز ورزش می کنم.

 

 

 

وی افزود: این ورزشکار بودن را از بهمن مفید یاد گرفتم. سال ۱۳۱۶ اولین معلم ورزش ما غلامحسین مفید بود که من همیشه بسیار دوست داشتم مثل او ورزشکار و تنومند باشم. باید بگویم که من بهترین پدربزرگ دنیا نیستم من فقط وظیفه ام را در قبال دختر و نوه ام انجام دام. کاری که همه پدرها می کنند.

 

 

 

احمدی در ادامه یادآور شد:خانمی در خیابان به من می گفت که چرا دولادولا راه می روم. باید بگویم که من ۸۸ سالم است و ۷۰ سال است که در کار هنر هستم. ۷۰ سال است که به مردم تعظیم کرده ام برای این است که دولا دولا راه می روم.

 

 

 

پس از آن احمدی خاطره جذابی از زمان پیش پرده خوانی اش تعریف کرد که بسیار مورد تشویق حاضران قرار گرفت. در انتهای این مراسم مرتضی احمدی کیک تولد ۸۸ سالگی اش را برید و حاضران نیز با خواندن شعر تولدت مبارک پدر بزرگ تهرانی ها را همراهی کردند.

 

 

 

حاشیه ها:

 

جمعیت زیادی برای حضور در مراسم جشن تولد مرتضی احمدی به سالن بتهوون خانه هنرمندان آمده بودند که به علت کوچک بودن سالن بسیاری ایستاده مراسم را تماشا می کردند.

 

 

 

اجرای مراسم را بابک چمن آرا مدیر موسسه فرهنگی بتهوون بر عهده داشت. وی در بخشی از صحبتهایش عنوان کرد که لقب پدربزرگ تهرونی ها برازنده این هنرمند است و دوست دارد که او را همه با این نام صدا کنند.در پایان مراسم نیز همزمان با بریدن کیک تولد از آلبوم صدای طهرون قدیم ۲ رونمایی شد.

 

 

حضور پگاه آهنگرانی و بابک حمیدیان با تشویق بسیار زیاد حاضران در سالن همراه بود. صحبتهای این دو بازیگر جوان نسبت به تغییر تهران و فرهنگ شهر نشینی بسیاری از حاضران و حتی مرتضی احمدی را تحت تاثیر قرار داد.