- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جم جهانی شد

فیلم “و بار دیگر دمام..” پس از حضور در جشنواره‌های سیاتل امریکا و موج نقره‌ای کانادا به مرحله نهایی جشنواره کرک ایرلند راه یافت.

این فیلم مذهبی که چندی پیش برای حضور در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره موج نقره‌ای کانادا انتخاب شده بود، اینبار پس از داوری در مرحله بازبینی جشنواره فیلم کرک (cork)  از میان بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ فیلم رسیده به جشنواره به عنوان اثر برگزیده و انتخابی برای نمایش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فوق انتخاب شده است.

در حالی که قرار بود ایمان حاجی‌زاده کارگردان این فیلم به همراه آرش اسحاقی به عنوان تدوینگر، از چهارم نوامبر مصادف با سیزده آبان ماه برای حضور در جشنواره موج نقره‌ای کانادا راهی این کشور شود با پذیرش این فیلم در جشنواره معتبر کرک سفر خود به کانادا را لغو کرده تا بنا به دعوت مسئولین جشنواره در تاریخ برگزاری این جشنواره معتبر اروپایی که از هفتم نوامبر مصادف با شانزده آبان ماه به مدت هشت روز در کشور ایرلند برگزار می‌شود، حضور پیدا کند.

جشنواره فیلم کرک در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد و امسال پنجاه و پنجمین سال برگزاری آن است. کرک، یکی از چهارده جشنواره‌ای است که در طول سال جایزه UIP برای بهترین فیلم کوتاه اروپایی در جریان برگزاری آن اهدا می‌شود. برندگان این جایزه به عنوان نامزدهای رشته بهترین فیلم کوتاه در جوایز سالانه فیلم اروپا با یکدیگر رقابت می‌کنند.

همچنین “و بار دیگر دمام…” به همراه فیلم دیگری از این کارگردان جوان کنگانی به نام “وهچیره” (به معنی جیغ دردناک) روز گذشته در جشنواره سیاتل که همه ساله در شهر سیاتل آمریکا برگزار می‌شود نمایش داده شد. ۶ فیلم از ایران به این جشنواره راه یافته بود.

ایمان حاجی‌زاده نویسنده و کارگردان این اثر در توضیح انتخاب این فیلم از میان فیلمهایی که از سراسر دنیا در این  جشنواره‌ها شرکت کرده‌اند می‌گوید: “مستند « و بار دیگر دمام… » نگاهی دارد به مراسم و آیین‌های مقدس سوگواری مردم جنوب که از قدمتی دیرینه برخوردار است و در باشکوه‌ترین شکل ممکن، در ماه محرم به صورت دمام‌زنی، دسته‌های سینه‌زنی و برپایی تعزیه و شبیه خوانی، این تراژدی بزرگ بشری را هر ساله زنده می‌کنند و مردم از همه اقشار اجتماع به صورت گردهمایی‌هایی دسته جمعی در تکیه‌ها و مکان‌های تعزیه حضور پیدا می‌کنند و با گریه کردن و انجام مراسم عزاداری خود نیز به تزکیه نفس و پالایش روح می‌رسند.  نکته‌ای که می تواند این فیلم را متفاوت جلوه دهد انتخاب فرم خواص آن در ارائه مفهوم مورد نظر است که سعی شده است در زبانی جهان شمول باورهای قابل احترام و ناب انسانی را در این گوشه دنیا معرفی کند.”

عوامل فیلم “و بار دیگر دمام …” عبارتند از: ایمان حاجی زاده (تهیه کننده ، نویسنده و کارگردان )، آرش اسحاقی (تدوین )، روزبه رایگا (تصویر بردار) ، الهه قدرت الهی ( مدیر تولید)، هاجر حاجی زاده (برنامه ریز ) ، لیلا قدرت الهی دستیار کارگردان) ، حسن شبانکاره (صدابردار)، جهاد نادریان (جانشین تولید) ، اکبر و افشین پریشان ( هماهنگی تولید)، ارش اسحاقی و طلا آزاد روش (صداگذار) ، گیسو ازاد روش ( دستیار تدوین ) و علیرضا رفوگران (مسئول پخش ) با همکاری محسن کرمی، علی قربانی و مهدی احمدی.

مراسم تعزیه‌خوانی در جم بر اساس نسخ خطی موجود دارای قدمتی قریب به ۲ قرن است. برای اولین بار محمدعلی خان پریشان جمی نسخه‌های تعزیه را از شهرهایی چون شیراز و اصفهان به جم آورد و به مدت ۵ سال پیاپی نسخه‌خوانان را از این دو شهر مذهبی دعوت کرده و آنان را میزبانی کرد تا تعزیه را در جم برپا کنند. پس از ۵ سال مردم جم خود برپایی این آئین مذهبی را بر عهده گرفتند که این روند تاکنون ادامه داشته است.