- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آغاز عملیات حفاری در فاز ۱۸ پارس جنوبی تا ۲ ماه آینده

عملیات حفاری فاز ۱۸ پارس جنوبی تا ۶۰ روز آینده در آبهای خلیج فارس ، آغاز می شود.

به گزارش عسلویه نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، قائم مقام طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با اعلام این خبر عنوان کرد: همزمان با حفاری ۱۱ حلقه چاه در فاز ۱۷ پارس جنوبی توسط شرکت ملی حفاری، عملیات حفاری بر روی جکت فاز۱۸ نیز توسط این شرکت در مرزی ترین نقطه میدان گازی پارس جنوبی و در قلب آبهای خلیج فارس به زودی آغاز خواهد شد.

نادر قنبری با بیان اینکه عملیات حفاری این طرح از فروردین ماه سال جاری شروع شده است ، گفت: تاکنون در جریان حفر ۱۱ حلقه چاه در فاز ۱۷، ۱۲ هزار متر ،حفاری انجام شده که از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر دو جکت اصلی، نصب دو سکوی اقماری نیز در برنامه توسعه این فازها قرار دارد، افزود: با ساخت پایه های این دو سکو در یارد بوشهر توسط شرکت صدرا، مناقصه حفاری دو سکوی اقماری این فازها ، برای حفر ۲۲ حلقه چاه دیگر در حوزه عملیاتی این پروژه به اجرا درمی آید.

قنبری پیشرفت کنونی اجرای طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ را ۵۳ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به لزوم تسریع در بهره برداری از فازهای در دست اجرا، بخش دریایی این فازها شامل جکتها و بخش های فوقانی(تاپ ساید ها) ، خطوط لوله و پالایشگاه بخش خشکی به ترتیب از ۵۴ ، ۶۹ و ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است .

قائم مقام طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی افزود: قطعا تا ۱۵ ماه آینده با راه اندازی بخش خشکی(پالایشگاه) و دریایی، جشن بهره برداری و آغاز تولید گاز از این پروژه را برپا خواهیم کرد.

به گفته قنبری، جغرافیای خاص فازهای ۱۷ و ۱۸ در نزدیکترین نقطه مرزی مخزن گازی مشترک پارس جنوبی با کشور قطر یکی از مسایل با اهمیتی است که شرکت نفت و گاز پارس درصدد است با حمایتهای وزارت نفت، این طرح ملی را با سرعت بیشتری به بهره برداری برساند.

وی قانون سهم ۵۱ درصدی داخلی سازی پروژه های صنعت نفت را بسیار موثر دانست و گفت: با توجه به تجربه۱۰۲ ساله صنعت نفت،آنچه با بکارگیری پیمانکاران ایرانی در فازهای ۱۷ و ۱۸ و نیز در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ به دست آمده است، ایران را در برترین جایگاه در حوزه توان ساخت و ساز طرح های نفتی و گازی منطقه خاورمیانه قرار داده است.

بر اساس پیش بینی ها، مراحل توسعه این فازها که با رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و همکاری کنسرسیومی از شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت انجام می شود.

طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده ، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد همراه با استحصال سالانه یک میلیون تن گاز اتان و یک میلیون و ۵۰ تن ال.پی.جی از سال ۱۳۸۶ در عسلویه آغاز شده است .