- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

غار آهکی بوشهر به عنوان طویل‌ترین غار دنیا ثبت جهانی می‌شود

مدیر کل اداره طبیعت‌گردی ایران گفت: غار آهکی بوشهر به عنوان طویل‌ترین غار دنیا ثبت جهانی می‌شود.

 

به گزارش “عسلویه نیوز”  محمدعلی فیاضی ظهر امروز در همایش توسعه طبیعت‌گردی با موضع عکاسی از غارهای ایران اظهار کرد: در واقع اکوتوریسم سفری مسئولانه به طبیعت است که آموزش از محوری‌ترین اصول آن است.

وی افزود: همچنین توسعه پایدار از اصول بسیار مهم در گردشگری است و تمام فعالیت‌های گروه‌های طبیعت‌گردی باید در راستای حفاظت و پایدار ماندن آن قرار گیرد.

مدیر کل اداره طبیعت‌گردی ایران با اشاره به اینکه از جمله اصول مهم گردشگری بهبود زندگی مردم در جوامع محلی است، تاکید کرد: به طور معمول مردمی که در نقاطی با جاذبه‌های گردشگری زندگی می‌کنند وضعیت معیشتی خوبی ندارند و این به آن دلیل ضعف ماست که نتوانسته‌ایم از منابع طبیعی خود به درستی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به اشتغال و رونق زندگی این افراد کمک کنیم خود این افراد بهترین زمینه را برای معرفی محیط زندگی خود و جذب گردشگران ایجاد می‌کنند و به صیانت از منابع طبیعی برمی‌خیزند.

فیاضی با بیان اینکه طبیعت‌گردی فعالیتی انسان‌مدار است، گفت: برخی کشورها با تنها یک جاذبه گردشگری به سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر اقدام کرده‌اند و این در حالی است که بیشتر استان‌های ما چندین جاذبه‌ طبیعت‌گردی به صورت هم‌زمان دارند.

وی با اشاره به اینکه غارها در زمان‌های گوناگون نقش‌های متعددی در زندگی بشر داشته‌ا‌ند، گفت: این غارها علاوه بر اینکه مأوایی برای زندگی انسان‌ها قرار گرفته‌اند محلی برای چله گرفتن و عبادت‌های طولانی مدت بود و پیامبر اکرم (ص) نیز در غار حرا به رسالت مبعوث شدند.

مدیر کل اداره طبیعت‌گردی ایران با بیان اینکه غارنوردی مختص سن خاصی نیست، اضافه کرد: غار می‌تواند حس کنجکاوی افراد را تحریک کند و از سنین کودکی می‌توان بچه‌ها را به غارنوردی در مکان هایی که راحت تر است تشویق کرد.

وی با بیان اینکه ایران دارای ۲ هزار غار است که یک‌هزار و ۲۰۰ عدد از آنها شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: غارها را می‌توان به دسته‌های آهکی، نمکی، باستانی و دست‌ساز تقسیم کرد که از ۵۶۵ غار ثبت شده در سایت غارهای ایران تهران با ۵۶ غار بیشترین تعداد را دارد.

فیاضی با بیان اینکه طولانی‌ترین غار جهان، غار آهکی بوشهر است، تاکید کرد: اکنون طولانی‌ترین غار جهان به نام رژیم اشغالگر قدس ثبت شده است که هم‌اکنون با همکاری انجمن غارشناسی ایران و کارگروه غارشناسی کشور در صدد هستیم در راستای شناسایی، معرفی و ثبت طولانی‌ترین غار جهان اقدام کنیم.