- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

فضای زیارتی حرم امام حسین(ع) ۵ برابر می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از ۵ برابر شدن فضای زیارتی حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت اباالفضل العباس‌(ع) با اجرای طرح توسعه حرمین در کربلای معلی خبر داد.

حسن پلارک با اعلام این خبر اظهار داشت: در سفر اخیری که به عتبات عالیات عراق همزمان با ایام عرفه داشتیم، شاهد حضور بسیار گسترده شیعیان و زائران در کربلای معلی بودیم به گونه‌ایی که حتی جمعیت حاضر در شهر مقدس کربلای معلی بیش از جمعیت حاضر در خود عرفات بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به همکاری این ستاد با تولیت حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) در ارائه خدمات به زائران همزمان با ایام عرفه خاطر‌نشان کرد: انبوه زائرانی که همزمان با ایام عرفه در کربلای معلی حضور داشتند، خدمات مناسبی را از تولیت حرم‌ها دریافت کردند و ستاد بازسازی همکاری خوبی را با این تولیت‌ها داشت.

پلارک درباره مذاکرات ستاد بازسازی عتبات با مقامات عراقی در سفر اخیر تصریح کرد: در این سفر مذاکرات مشروحی را با دیوان وقف شیعی عراق و تولیت حرم‌ها داشتیم و در طی این مذاکرات، درباره نحوه اجرای طرح توسعه حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) به عنوان بخشی از “طرح جامع شهر کربلا” بحث‌های مفصلی صورت گرفت.

وی یادآور شد: در این مذاکرات با استناد به ازدحام بسیار زیاد جمعیت در ایام عرفه در کربلای معلی توانستیم طرف‌های عراقی را در خصوص اجرای هر‌چه سریعتر طرح جامع حرمین در کربلای معلی متقاعد کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه اظهار داشت: با اجرای طرح توسعه حرمین، فضای زیارتی حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس‌(ع) به ۵ برابر افزایش می‌یابد.

پلارک در توضیح بیشتر این طرح اظهار داشت: اجرای این طرح شامل صحن‌های اطراف حرم مطهر امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) می‌شود و برای اجرای این طرح، مناطق تجاری و مسکونی اطراف حرم تملک خواهد شد و با تخریب این بناها، اجرای طرح توسعه آغاز می‌شود.

عقب‌نشینی ۲۰۰ متری بناها‌ی اطراف حرم از هر سمت

وی با بیان اینکه در طی مذاکرات اخیر با مقامات عراقی برای اجرای طرح توسعه حرمین در کربلا به جمع‌بندی رسیدیم، خاطر‌نشان کرد: با اجرای این طرح، فضای اطراف صحن‌های مطهر حضرت امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) از هر سمت ۲۰۰ متر عقب‌نشینی خواهد داشت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: البته عراقی‌ها در خصوص بین‌الحرمین طرحی خاصی را دارند که براساس این طرح، بین‌الحرمین به صورت ۳ طبقه درخواهد آمد و در واقع با حفاری، ۳ طبقه مستقل در زیر‌زمین در بخش بین‌الحرمین ایجاد می‌شود که با توجه به بالا بودن سطح آب در شهر مقدس کربلا، اجرای چنین پروژه‌ای با دشواری‌هایی مواجه خواهد بود اما به هر حال اجرای آن غیرممکن نیست.

وی یادآور شد: اجرای طرح توسعه حرمین در کربلای معلی در مرحله مطالعاتی است و با توافق اخیری که با مقامات عراقی انجام شده به زودی اجرای آن آغاز می‌شود.