- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

اتفاقی تأسف بار برای استان بوشهر : نفت و گاز در بوشهر ،کنسرسیوم در فارس

 

عسلویه نیوز:اگر همین گونه به پیش برویم نفت و گاز و پتروشیمی که هیچ ، کم کم باید شاهد برپایی سالانه نمایشگاه دریا و دریانوردی ، صید و صیادی در دریا ، صنایع دریایی و هر چیز مرتبط با دریا در استان همجوارمان فارس باشیم. [1]

 

 

هفته گذشته نمایشگاهی در خصوص نفت و گاز و پتروشیمی در شهر شیراز برگزار گردید . این هفتمین سال پیاپی از این دست نمایشگاه می باشد که در شهر گل و بلبل برگزار می شود و بنده با توجه به علاقه و نیز مسئولیت های اداری خود ، پای ثابت بازدید از غرفه های گوناگون آن بوده ام.

به محض ورود به نمایشگاه ، در مقام قیاس بوشهر و فارس برآمدم. بوشهری که در شمال خود بهرگان را دارد. در غرب خارگ و پایانه نفتی و بزرگترین اسکله صادرات نفت ، در جنوب شرق پالایشگاه عظیم فجر جم و در نهایت در جنوب استان پایتخت انرژی ایران یعنی میدان نفت و گاز پارس جنوبی را.اندک داشته های استان پهناور فارس در عرصه نفت و گاز و پتروشمی و نیز توانمندی آن خطه در حوزه اقلام استراتژیک کشاورزی برهمگان روشن است. البته بوشهر تاکنون سه دوره از این نمایشگاه ها را برگزار نموده اما در سطحی بسیار پایین تر و حضور کمرنگ تر شرکت های تابعه . دلیل آن را هم باید اطلاع رسانی ضعیف مسئولین برگزاری و نبود اراده قوی در کسب جایگاه فراخور شان استان نفت خیز بوشهر دانست. سوال اساسی این است که چرا باید حضور شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی فعال در استان بوشهر به کام و نام دیگران نوشته شود و چه بسا هر چند وقت یک بار به دنبال جدا نمودن خاک بوشهر نیز باشند؟! اگر همین گونه به پیش برویم نفت و گاز و پتروشیمی که هیچ ، کم کم باید شاهد برپایی سالانه نمایشگاه دریا و دریانوردی ، صید و صیادی در دریا ، صنایع دریایی و هر چیز مرتبط با دریا در استان همجوارمان فارس باشیم. به این سخنان معنادار استاندار محترم فارس در بازدید از نمایشگاه مذکور توجه نمایید :

فارس در زمینه صنایع نفت و گاز ظرفیت های بسیار خوبی دارد و نفت و گاز می تواند مهم ترین صنعت استان فارس باشد .

یا : یکی از آرزوهای مردم فارس، حضور پر رنگ در عرصه صنعت بوده است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های جغرافیایی فارس و نزدیکی به منطقه ویژه انرژی عسلویه و سایر مزیت ها همچون تولید گاز و عبور خطوط لوله گاز از این استان، حدود یکسال است با همکاری متخصصین، کنسرسیوم نفت پارس متشکل از شرکت های عمده نفتی فارس تشکیل شده است . جای افسوس است که در استان های دیگر این چنین در پی تحقق آرزوهای خود هستند و نزدیک بودن به یک موهبت الهی را امتیاز می دانند و ما که خود غوطه ور در این موهبت های خدادادی هستیم انگار نه انگار. آن ها از فرصت عبور خط لوله گاز و نفت استفاده بهینه می کنند و ما از فرصت داشتن مخازن نفت غافلیم. البته ذخایر در هر جای این سرزمین پاک که باشد از آن همه ی شهروندان ایران اسلامی عزیز است و وجود فعالیت های نفتی در جای جای آن بلاماانع . اما باید دانست که استفاده از مزیت های بالقوه این صنایع و مخازن حق طبیعی مردم این خطه از کشور نیز می باشد که متاسفانه هنوز آنچنان که بایسته و شایسته می نماید مورد لطف مسئولان استانی چه بومی و چه غیر بومی قرار نگرفته است.

از مسئولین نمایشگاه بین المللی بوشهر ، مدیران و مدیران کل مرتبط با صنعت نفت در استان انتظار می رود که با توجه به قولی مبنی بر برگزاری نمایشگاه مشابه در تقویم بهمن ماه خود ، از هم اکنون به فکر برگزاری هر چه باشکوه تر و شایسته نام بوشهر عزیز باشند و به ترغیب شرکت های تابعه وزارت نفت در استان و سایر استان ها بپردازند تا شاهد حضور پررنگ تر ایشان و شناساندن توانمندی های بالفعل و بالقوه این خاک زرخیز و جوانان و نیروی کار مستعد آن باشیم.