یزد مقصد جدیدسرمایه گذاران فارس
تاريخ ارسال خبر : 12 نوامبر 2013 | ساعت 13:51 | کد خبر: 29491 | sv76 | چاپ این مطلب

جنوب پرس: استان یزد این روزها محل جدید کوچ سرمایه گذاران فارسی است. سرمایه گذارانی که در استان فارس قصد داشتند پروژه های اقتصادی متعددی را اجرا کنند درپی عدم همکاری مناسب برخی از دستگاه های استان، ترجیح دادند به استانهایی بروند که نهایت همکاری را با آنها انجام می دادند.
به گزارش جنوب پرس، طی سالهای گذشته آنچه بیش از گذشته به صنعت و توسعه استان فارس لطمه وارد کرده خروج سرمایه گذاران از این استان است.

این کوچ اجباری در حالی برای سرمایه گذاران در استان فارس روی می دهد که فارس در حال حاضر بکرترین محل برای سرمایه گذاری های مختلف در صنعت کشاورزی، معدن، الکترونیک و صنایع تکمیلی است که متاسفانه به دلیل عدم همکاری مناسب دستگاه های مختلف این مهم انجام نمی شود.

حدود چهار سال پیش بحث جذب سرمایه گذار در استان فارس مطرح و در این راستا پارک سرمایه گذاری نیز برای اولین بار در کشور راه اندازی شد امت این مهم در میانه راه رها شد و پس از گذشت چند ماه دیگر اثری از این پارک وجود نداشت.

همایش جذب سرمایه گذاران نیز در همین سال در استان فارس برگزار شد که با هزینه کرد فراوان هیچگونه بازخوردی برای فارس به همراه نداشت بلکه دیگر استانها با حضور در این همایش توانستند از ضعف مدیران فارس در جذب سرمایه گذار استفاده کرده و استان خود را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی کنند.

در همین سال های بود که کارخانه های مختلف استان فارس تعطیل و یا صاحبان اینگونه مراکز ترجیح دادند که صنعت خود را تعطیل و سرمایه های خود را در بخش مسکن، زمین و یا در بانکها سپرده کنند.

پروژه های نیمه تمام باعث کوچ سرمایه گذار

اما در این میان آنچه که بیش از همه چیز باعث فرار سرمایه گذاران از استان فارس شد حضور نا موفق چند سرمایه گذار کلان در استان بود که هر کدام به نوعی فعالیت خود را نیمه تمام رها کردند.

عدم همکاری سازمانهای خدمات رسان از جمله، آب، برق، گاز و…. از یک طرف و کم توجه ای بانکها به سرمایه گذاری در استان فارس نیز از طرفی دیگر باعث شد که برخی از اینگونه سرمایه گذاران از استان فارس خارج شوند و در حالیکه همسایه های استان فارس تمام تلاش خود را با ارایه خدمات رایگان به سرمایه گذاران انجام می دادند مدیران استان فارس با نگاه های مختلف به سرمایه گذاران باعث توسعه دیگر استانهای کشور شدند.

بیش از ۸۰ سرمایه گذار از فارس خارج شدند

اما نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته بیش از ۸۰ سرمایه گذار از استان فارس خارج شدند، گفت: عدم توجه مسئولین میانی به جذب سرمایه گذار و توقعات خارج از محدوده قانونی باعث خروج سرمایه گذاران از فارس شده است.

سهراب شرفی تاکید کرد: طی مدت کوتاهی محل حضور سرمایه گذاران فارسی تغییر کرد و امروز شاهدیم که سرمایه گذاران به استان یزد می روند زیرا زمین و خدمات رایگان در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است که فارس قطب فولاد کشور شود باید با سرمایه گذاران همکاری کرد یادآورشد: ۲۵ نفر قرار بود که در یک پروژه “نیکرونیزه” فعالیت کنند اما با گذشت چند سال و عدم همکاری مدیران تصمیم به خروج از فارس گرفتند.

نائب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران ادامه داد: سه متقاضی برای راه اندازی کارخانه تولید روغن کنجد پس از یک سال تلاش به استان یزد کوچ کردند.

شرفی افزود: فرد دیگری برای راه اندازی نیروگاه برق با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان تلاش برای حضور در استان فارس داشت که به دلیل عدم همکاری بانکها این سرمایه گذار نیز به استان یزد رفت و در آنجا بانکها محل احداث طرح را به عنوان ضمانت قبول کردند.

وی تصریح کرد: دو نفر دیگر متقاضی راه اندازی نیروگاه برق در شهرستان مرودشت بودند که آنها نیز ترجیح دادند که از خدمات رایگان استان همسایه استفاده کنند.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران با بیان اینکه راه اندازی پروژه ذوب فلزات نیز تعطیل شد، گفت: به دلیل عدم همکاری سازمان برق در تحویل دادن ۱۰ کیلو وات برق سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی مجموعه ذوب فلزات با ظرفیت روزانه ۲۴۰ تن را داشتند از فارس خارج و در استان یزد که خدمات رایگان در اختیار آنها قرار داده بود مشغول شده اند.

زیر ساخت سرمایه گذاری مهیا نیست

شرفی با اشاره به اینکه تا زمانیکه نوع نگاه مدیران میانی استان فارس به سرمایه گذاری تغییر نکند نمی توانیم شاهد توسعه استان باشیم، گفت: آنچه که باعث جذب سرمایه گذار در استان می شود احترام و فراهم بودن امکانات است که متاسفانه در استان فارس هیچکدام از این دو فاکتور مهم وجود نداشته است.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران ادامه داد: امروز که درآمد ارزی کشور به زیر صفر رسیده نشان از تولید بی کیفیت در کشور است و این وضعیت مخالف آمار های غیرواقعی گذشته است.

وی تصریح کرد: بهترین فرصت برای مدیران استان با پتاسیل فارس است که بتواند با تغییر در روند جذب سرمایه گذار به فکر توسعه استان فارس و حتی ارایه بهترین تولیدات در بخش های مختلف در کشور باشد.

شرفی تاکید کرد: امروز نگاه استاندار جدید فارس به بحث سرمایه گذاری با گذشته بسیار متفاوت است و مدیران میانی استان نیز باید با توجه به این نوع نگاه فعالیت کنند.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ