نگاهی به تاریخچه هفته کتاب در ایران
تاريخ ارسال خبر : 17 نوامبر 2013 | ساعت 13:40 | کد خبر: 29537 | sv300 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” “الهه پوستی” در خصوص این روند تاریخی می گوید: نگاهی به تاریخ نشر و کتاب در ایران، نشان می دهد که برگزاری هفته کتاب در کشور ما سابقه طولانی دارد و نخستین جرقه های آن به ۴۰ سال قبل باز می گردد، به طوریکه در سال ۱۳۴۵ آئین نامه ای در این راستا صادر گردید که بر اساس آن قرار بود هر سال هفته آخر ابان ماه مراسمی به این نام اجرا شود. کتاب

وی در گفت و گویی با ایرنا اظهار داشت: این آئین نامه ۱۱ماده ای اجرا نشد تا اینکه تا این که نخستین دوره مراسم هفته کتاب در آبان ماه سال ۱۳۷۲ با عنوان نخستین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.
وی اضافه کرد: بر همین اساس، آیین نامه ای تکمیلی با توجه به خطوط اصلی سیاست گذاری و امور اجرایی هفته کتاب جمهوری اسلامی تنظیم شد.
پوستی می افزاید: به منظور توسعه فرهنگ مکتوب و نیز ایجاد علاقه و شوق در عموم مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به امر کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور، مراسمی در «هفته کتاب» برگزار می شود که زمان آن دومین هفت? آبان ماه هر سال خواهد بود.
وی گفت: طبق قانون جدید مراسم هفته کتاب را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، هیأت امنای کتابخانه های عمومی، سازمان صدا و سیما، شهرداریها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، جهاد دانشگاهی، هیأت امنای مساجد، سازمان تربیت بدنی، مؤلفان، مؤسسات نشر و کتاب فروشیها برگزار می کنند.
پوستی افزود: برگزاری نمایشگاه های کتاب در داخل و خارج از کشور، برگزاری گردهماییها و جلسات بحث و بررسی و گفتگوهای مختلف در زمینه فرهنگ مکتوب و گسترش کتابخوانی، برگزاری بزرگداشت مشاهیر، نویسندگان و علما، برگزاری جشنهای مختلف کتاب کودک، نوجوان و جوان، اجرای مسابقات کتابخوانی، چاپ و نشر برخی جزوات و مجلات ویژه کتاب و کتابخوانی و اصلاحات راجع به حوزه فرهنگ مکتوب و نیز چاپ اطلاعیه ها، خبرنامه، اوراق تبلیغی، از جملخ برنامه های هفته کتاب می باشد.
وی می افزاید: انتشار تمبر و تهیه لوح یادبود برای اهدا به بهترین پدیدآورندگان و تولید کنندگان کتاب، تکمیل و تجهیز کتابخانه های عمومی، کتابخانه های مساجد، حوزه های علمیه، مدارس و روستاها، ارایه آخرین دستاوردهای علمی و فنی در حوزه اطلاع رسانی کتاب و نشر، از دیگر برنامه های این هفته می باشد.
این کارشناس کتابداری اظهار داشت : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تصویب نامگذاری هفته کتاب از سوی شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۷۲، تاکنون موفق به برگزاری هفده دوره هفته کتاب شده است.
وی می افزاید: طی شانزده سال گذشته، سازمان ها، وزارتخانه ها، نهادها، مراکز و ارگانهای مختلفی از جمله مؤسسه خانه کتاب، انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان، سازمان زندانهای کشور، ستاد فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی، دفتر شعر جوان، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، ستاد عالی کانونهای مساجد، دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت ارشاد، وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، منادی تربیت، انجمن ناشران دانشگاهی، شرکت تعاونی توزیع کنندگان کتاب تهران، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، وزارت کار، انجمن فرهنگی هنری تصویرگران، کتابخانه مجلس، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، کانون پرورش کودکان و نوجوانان، انجمن فرهنگی ناشران کشور، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتالی ارشاد، اتحادیه ناشران ایران، آستان قدس رضوی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، معاونت امور سینمایی، سمعی و بصری ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، سازمان فرهنگی شهرداری، اداره کل زندانهای استان تهران، سازمان تبلیغات، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و وزارت صنایع ومعادن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای برپایی این هفته یاری کرده اند.
وی به برگزاری نخستین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: این مراسم از ۴ تا ۱۰ دی ماه سال ۷۲ و در ایام مبارک ولادت حضرت علی (ع) در سراسر کشور برگزار شد و به همین دلیل توجه به کتاب و کتابخوانی در محیطهای مذهبی مانند مساجد از ویژگیهای مهم این دوره است که می توان به برگزاری ۱۵۶ نمایشگاه کتاب در مساجد، تجهیز ۱۴ کتابخانه در حوزه ها و مدارس علمیه با بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب مرجع و نیز افتتاح خانه کتاب ایران اشاره کرد.
پوستی در خصوص دومین دوره هفته کتاب ایران می گوید: این دوره از هفته کتاب از ۱۹ تا ۲۵ آذرماه سال ۱۳۷۳ برگزار شد که در این دوره علاوه بر اینکه برای نخستین بار انتخاب کتاب سال دانشجویی صورت می گیرد، برنامه ها از نظر کمی و کیفی گسترش یافته و به مقولات دیگری چون نقد کتاب، توجه به کتابداران و گسترش کتاب در روستاها نیز پرداخته می شود.
وی می گوید: در سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که از ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه در کشور برگزار شد، چون با زاد روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) تقارن داشت برگزاری مراسم جشن کتاب و جشن کوثر در ۲۵ شهر و برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب کوثر از برنامه های ویژه این دوره بود، ضمن آنکه در دوره سوم ۱۰۰ نمایشگاه کتاب در کارخانه های کشور برگزار و نخستین نمایشگاه صنعت چاپ در تهران نیز برگذار شد.
پوستی در خصوص چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که از ۷ تا ۱۳ آبان ماه در کشور برگزار شد، می گوید: در این هفته برنامه هایی چون جشنهای ویژه کتاب، مسابقات کتابخوانی و جشنهای میلاد کوثر و برگزاری ۲۶ نمایشگاه و فروشگاه بزرگ کتاب کوثر به همین مناسبت در مراکز استانها برگزار شد که نمایشگاه کتابهای تخصصی ناشران خارجی در اصفهان از برنامه های جدید این بود.
وی به پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از ۱۷ تا ۲۳ آبان ۱۳۷۶ برگزار شد، اشاره و گفت: این برنامه ها با ایام جشنهای میلاد مسعود حضرت علی(ع) مقارن بود و به همین مناسبت روز «کتاب و ولایت» در تقویم ایام این دوره جای گرفت، ضمن آنکه در یک حرکت فرهنگی گسترده، ۱۲۳ نمایشگاه کتاب در مراکز فرهنگی و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.
افتتاح و راه اندازی یازده انجمن کتاب در یازده دانشگاه کشور، برپایی ۷۰ نمایشگاه کتاب در ۷۰ مرکز تأمینی و تربیتی کشور در دوره ششم که از ۹ تا ۱۶ آبان ماه ۱۳۷۷ برگزار شد و برگزاری نخستین دوره کتاب سال ولایت، تجلیل از چاپخانه داران و طرح سنجش میزان مطالعه در بین دانشجویان، از جمله مهمترین برنامه های هفتمین دوره هفته کتاب بود که از ۲۴ آبان تا ۲ آذر ۱۳۷۸ برگزار شد و پوستی به آنها اشاره داشت.
وی گفت: در دوره هشتم نیز که از ۱۷ تا ۲۴ آبان سال ۷۹ برگزار شد، برای نخستین بار روزهای «کتاب و ادبیات دفاع مقدس» و «کتاب ایران درجهان» به برنامه افزوده شد به همین دلیل نیز همزمان، همایش راه های توسعه نشر بین المللی کتاب ایران برگزار شد.
پوستی به برنامه های نهمین دوره هفته کتاب که از ۱۷ تا ۲۴ آبان سال ۱۳۸۰ برگزار شد اشاره کرد و اظهار داشت: افتتاح نمایشگاه یک دهه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نیز گروه های تبریک دانش آموزی که در آن ۱۵۰ دانش آموز با لباسهای یک شکل در ۴۰ نقطه شهر از جمله مقابل ساختمان های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، فرهنگسراها، دانشگاهها، روزنامه ها، صدا و سیما گرد آمدند و هفته کتاب را به مردم تبریک گفتند از جمله برنامه های هفته کتاب بود.
وی می افزاید: در دهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که از ۶ تا ۱۵ آبان سال۸۱ برگزار شد، شاهد انجام نظرخواهی از ۸۱ چهره سرشناس ادبی، فرهنگی و هنری کشور درباره چگونگی برگزاری هفته کتاب و اختصاص روزی با نام «کتاب، صنعت و کارگر» برای نخستین بار بودیم.
پوستی گفت: در یازدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از ۱۵ تا ۲۲ آذر ماه سال ۸۲ برگزار شد، برای نخستین بار در کشور برنامه های خاصی چون «کتاب، امام و انقلاب اسلامی» و «کتاب ایران در جهان» برگزار شد.
وی در تشریح دوازدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از ۳۰ آبان تا ۱۰ آذر ماه سال ۸۳ برگزارشد، افزود: ان برنامه ها با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی، ایجاد علاقه و شوق عموم مردم به امر مطالعه برگزار شد و به دلیل تقارن با ایام ماه مبارک رمضان با برپایی نمایشگاه های قرآنی در سراسر کشور همراه بود.
به گفته این کارشناس کتابداری، در سیزدهمین دوره هفته کتاب که از ۲۸ آبان ماه تا ۷ آذرماه سال ۸۴ با شعار نهضت کتاب خوانی آغاز شد، شاهد برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی و برگزاری دومین جشنواره کتاب سال دانش آموزی بودیم.
پوستی در خصوص برنامه های چهاردهمین دوره هفته کتاب اظهار می دارد: برنامه های این هفته از ۲۴ آبان ماه تا ۲ آذرماه ۱۳۸۵ برگزار شد که طی آن ضمن افتتاح خبرگزاری کتاب ایران، از ناشران، ناقدان برگزیده، رسانه ها و خبرنگاران حوزه کتاب، کتابداران، کتابخوانان و کتابخانه سازان، خادمان نشر و حامیان نسخ خطی تجلیل شد.
وی افزود: تجهیز کتابخانه ها و بررسی خلاءهای آموزشی کتابخوانی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس از مهمترین برنامه های پانزدهمین دوره هفته کتاب بود که از تاریخ ۲۴ آبان تا یکم آذر سال ۸۶ برگزار شد.
پوستی در تشریح برنامه های شانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از ۲۱ تا ۲۹ آبان پارسال برگزار شد اظهار د اشت: شاهد برگزاری نشست هم اندیشی اهل قلم شامل: مولفان، نویسندگان و ناشران و نیز تقویت کتابخانه های دفاع مقدس بودیم.
وی در ادامه در خصوص برنامه های امسال می گوید: شعار هفدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «کتاب، دانایی، توانایی» می باشد که این شعار توسط سید عباس حسینی نیک (عضو هیأت مدیره و نماینده انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در ستاد هفته کتاب) پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفت.

۷۴۹۱ انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۷۹۲۱۰۶

باتشکر از بخشدار محترم / سید محمد احمدپور


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ