فارس سه اثر واجد شرایط برای ثبت جهانی دارد
تاريخ ارسال خبر : 18 نوامبر 2013 | ساعت 11:47 | کد خبر: 29598 | sv72 | چاپ این مطلب

جنوب پرس: معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: سه اثر تاریخی شامل مجموعه زندیه شیراز، بیشابورشهرستان کازرون و محور ساسانی در شهرستان فیروزآباد استان فارس واجد شرایط لازم برای ثبت جهانی هستند.
به گزارش جنوب پرس عبدالرضا نصیری اصل بیان داشت: برای تحقق این امر، باید اطلاعات مربوط به بخش های مختلف سه یادمان تاریخی یاد شده به طور کامل تهیه و به دفتر ثبت جهانی یادمان های تاریخی در تهران ارسال و پس از آن پرونده متعلق به این آثار درقالب مورد نظر تدوین و به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو (UNESCO) ارسال شود.

وی افزود: هم اینک اطلاعات متعلق به این سه یادمان تاریخی در حال جمع آوری است و در این میان روند جمع آوری اطلاعات تکمیلی مجموعه زندیه بیشترین پیشرفت را دارد .

نصیری اصل ادامه داد: هم اکنون نقشه برداری، پژوهش، مطالعات و عکاسی از مجموعه زندیه انجام شده است لیکن تکمیل نهایی آن منوط به تامین اعتباراست.

معاون میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: برای دو یادمان تاریخی بیشابور و محور ساسانی به سبب نبود اعتبارهنوز کارهای خاصی انجام نشده است اما مسوولان مربوط برای تامین اعتبارمورد نیاز از بودجه امسال این استان ، قول های مساعدی داده اند.

نصیری اصل افزود: استان ها براساس سهمیه ای که برای آنها تعیین می شود ، می توانند سالانه برای ثبت جهانی یادمان های تاریخی منطقه خود اقدام کنند .

او گفت:با توجه به این امر استان فارس هم می تواند سالانه یک یادمان تاریخی و یک اثر طبیعی را برای ثبت جهانی به تهران معرفی کند و آنها در صورت واجد شرایط بودن این آثار ، پرونده آنها را تکمیل و برای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ارسال می کنند.

وی با بیان این که تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم و باغ پاسارگاد در استان فارس به ثبت جهانی رسیده اند اظهار کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی ، منافع غیر مستقیم برای کشور به همراه دارد زیرا تبلیغاتی که برای معرفی یادمان های تاریخی درجهان انجام می شود، در رتبه و جایگاه کشورها تاثیر گذار است.

نصیری اصل ادامه داد:همچنین ثبت جهانی یادمان های تاریخی ، حمایت هایی در زمینه جذب گردشگر خارجی، کمک های فنی و اجبار به حفاظت و تبلیغات برای این گونه آثار در پی دارد.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ