همسرهای خیابانی، مهریه‌ های میلیاردی!
تاريخ ارسال خبر : 19 نوامبر 2012 | ساعت 13:57 | کد خبر: 22065 | sv176 | چاپ این مطلب

هرچند آمار زندانیان مهریه، در سال‌های گذشته پایین آمده است، اما آنطرف ماجرا، هنوز مهریه‌های غیرمعقول به عنوان عاملی برای مجرد ماندن و البته مجرد شدن شناخته می‌شوند.
به گزارش مشرق به نقل از خبر، رییس قوه قضاییه در چند ماه گذشته دو سه باری درباره زندانیان مهریه و معسر به دادگاه‌های خانواده توصیه‌هایی کرده است. اینکه مردان معسر در زندان نمانند. همچنین مجلس هم مصوب کرده است مهریه تنها تا ۱۱۰ سکه زندان دارد و نه بیش از آن.
 
اسدالله جولایی، رییس ستاد دیه می‌گوید این اقدامات مناسب بوده است، اما اصل ماجرا فرهنگی است و نه حقوقی. مشروح گفت و گو با وی را می‌خوانید:
 
بعد از ماه رمضان چند خبر بود که تعداد زندانیان مهریه کم شده است و قوه قضائیه هم یک سری اقدامات در این زمینه انجام داد؛ این اقدامات چقدر در کاهش تعداد زندانیان مهریه نقش داشته است؟
 
خوشبختانه با تلاش‌های ستاد دیه و با لطفی که مقام معظم رهبری به این ستاد دارد و در هفتم تیر ماه که در محضر ایشان و در حرم امام هشتم بودیم به مرجع قضا و رئیس قوه قضائیه فرمودند که از صادر کردن حکم زندان بی‌رویه اجتناب شود.
 
 براساس فتوای امام خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری و تکیه بر قانون، آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه یکی دو ماه پیش بخشنامه‌ای را صادر کرد مبنی بر این که بدهکاران مهریه به زندان نروند.
 
همین بخشنامه الان دچار اشکال شده است. برخی از دخترها می‌گویند که به چه دلیل مردی که می‌دانیم تمکن مالی دارد، کارخانه دارد، اموالش را به نام مادر و یا خواهرش می‌کند و این باعث مشکل می‌شود. حالا کاملاً قضیه برعکس شده است و پسرها کلاهبردار شده‌اند.
 
من با این قضیه مخالف هستم، اگر کسی دارد و نمی‌دهد باید به زندان برود؛ ولی اگر ندارد مگر زندان پول می‌شود. تعدادی از این‌ها آزاد شده اند و الان هم خانواده‌ها باید توجه کنند؛ مگر مهریه سنگین خوشبختی می‌آورد.
 
خیلی کم است مواردی که فرد دارد و نمی‌خواهد مهریه را بدهد، ممکن است وضعیت‌ها فی مابین باشد، فردی ممکن است بگوید که دارم و نمی‌دهم و می‌رود زندان. اگر دادگاه به این نتیجه برسد که فرد دارد و نمی‌دهد، باید به زندان برود.
 
اما باید به مردم آموزش داده شود که جوان من چیزی را که داری در دفترخانه امضاء می‌کنی، بدهی توست. پس عددی را قبول کن که بتوانی بپردازی.» این مهریه‌های نامعقول؛ که داماد یک سکه هم ندارد بدهد ولی می‌رود و ۲هزار سکه را مهر می‌کند و می‌افتد زندان.
 
دیروز خبری را برای من آوردند که در دادگاهی خانمی‌شکایت کرده است برای ۱۳۷۱ پنج بهار آزادی که ۱۰ میلیارد تومان بیشتر می‌شود، به اضافه ۱۰کیلو طلا و فرش ابریشم. اینها را باید با فرهنگ‌سازی درست کرد. همه دستگاه‌های مسئول در شورای فرهنگی کشور باید به وظیفه خودشان عمل کنند.
 
اما جوان عاشق که این چیزها را نمی‌بیند!
 
باید به مردم یاد بدهیم که دخترها و پسرها باید به دنبال هم کٌف خودشان باشند. وقتی که غیر هم کٌف و به صورت خیابانی، اینترنتی و دانشگاهی همسر انتخاب می‌شود، غیر از این نمی‌توان انتظار داشت. باید تحقیق و بررسی کرد. ما باید انتخاب همسر هم کف را آموزش دهیم. باید فرهنگ سازی شود.
 
اعضاء شورای فرهنگی کشور را باید به چالش کشید؛ مدارس، دانشگاه‌ها، ائمه جماعات برای آموزش چه می‌کنید. آیا شایسته نیست برای حفظ جان مردم، این قانون بیمه اجباری شخص ثالث، یک ماده و یا یک تبصره اش را بین دو نماز برای مردم یاد دهیم؟ جان انسان ارزش ندارد که ما در ۳۰سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نفر را به قبرستان‌ها بفرستیم؟ ۸ -۹ میلیون نفر را به بیمارستان‌ها بفرستیم؟
 
۴۴۰ هزار نفر را به زندان‌ها بفرستیم. در طی دو سال گذشته قریب ۲۰هزار داماد به زندان‌ها بروند؟ آیا زوجه‌ای که زوجش را به زندان بیندازد، دیگر این زندگی می‌شود؛ این آرامش می‌شود؟ این بچه‌ها درست تربیت می‌شوند. کسی که پول ندارد، چک می‌کشد و به زندان می‌افتد و خانواده‌اش را از دست می‌دهد درست است؟
 
اینها همگی فرهنگ سازی می‌خواهد. این مردم بر گردن ما حق دارند، نباید اینهمه خانواده‌ها پاشیده شود.
 
۲۲ سال از عمر ستاد دیه می‌گذرد، در این مدت چه اتفاقاتی افتاده است.
 
از ماه رمضان سال ۱۳۶۹ که این ستاد توسط شهید لاجوردی، رئیس وقت سازمان تاسیس شد؛ بیش از ۶۵ هزار از همطونان ما از همه اقشار و از همه ادیان الهی آزاد شده‌اند. برنامه ستاد دیه تنها برای آزادی مسلمانان شیعه نیست، شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی و پیروان ادیان الهی را ستاد دیه با اخلاص و عشق برای آزادی شان در جرایم غیرعمد و غیر کلاهبرداری تلاش می‌کند از محل کمک‌های مردمی‌که همانطور که مطلع هستید گلریزان‌های فراوانی در ماه رمضان توسط ستاد اجرا می‌شود اقدام می‌کند.
 
با این ۶۵ هزار نفر که ازاد شده اند در این سال ۵ هزار نفر آزاد شده‌اند که مجموع بدهی شان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود. اینقدر کار ستاد دیه توانسته است هم در وجود نیکوکاران تاثیر گذار باشد و هم افرادی که طلبکار هستند.
 
در مبانی قران و عترت و ولایت به ویژه در آیه ۲۸۰ سوره بقره آمده است و تلاش شده است که فرهنگ سازی شود تا اولیاء دم و شکات بیش‌از ۵۰ درصد از حق خودشان گذشت کردند. قریب ۲۶۰ الی ۲۷۰ میلیارد تومان را مردم گذشت کردند؛ هم اولیاء دم و هم طلبکاران و شکات. باقی هم طبق جدول فرایند آزادسازی پرداخت شده است و از کمک‌های مردمی‌هم بهره برده شده است.
 
گلریزان‌ها چقدر کمک می‌کند؟
 
چراغ گلریزان هر سال را مقام معظم رهبری با هدیه خودشان منور می‌کنند و همینطور روسای قوای سه گانه به این امر کمک می‌کند. در سفر‌های مقام معظم رهبری به شهرستان‌ها هم خیلی کمک می‌شود به خصوص در سفر اخیر ایشان به خراسان شمالی یک میلیارد تومان کمک فرمودند که مقداری هم ستاد باید به آن اضافه کند و تعدادی آزاد شوند.
 
همه اینها برکاتی است که هم مجلس، دولت و حاکمیت در جمهوری اسلامی‌ایران به این هدف مقدسی که آقای لاجوردی پایه گذاری کردند و الان هم اعضاء هیئت امنا و هیئت مدیره از اشخاص سرشناس نظام هستند که به صورت مردمی‌می‌آیند کار می‌کنند؛ این برکت‌ها آفریده می‌شود و تعداد به حداقل رسیده است.
 
اکنون چه تعداد زندانی مالی در زندان‌ها وجود دارد؟
 
اگر به آمار ۱۰ سال قبل رجوع کنید می‌بینید که مرتب آمار ما کاهش پیدا کرده است. امروز ما حداکثر حدود هشت هزار نفر را داریم که در جرایم غیر عمد و غیر کلاهبرداری مانند تصادفات، حوادث کارگاهی که منجر به پرداخت دیه می‌شود.
 
قتل‌های شبه عمد، خطایی، مهریه‌های نامعقول، نفقه و محکومیت‌های مالی غیر کلاهبرداری را داریم. در سال ۸۲، ۳۰ هزار و دویست راننده وارد زندان شده بودند؛ اما امروز با تلاشی که از ۱۰ پیش سال ستاد دیه به عمل آورده است و تصویب و اجرای بیمه اجباری شخص ثالث، وظایف و تکالیف شرکت‌های بیمه؛ امروز ما حداکثر هزار نفر راننده در زندان‌ها داریم. کار بزرگی برای مردم شد.
 
چگونه می‌شود میزان این زندانیان را کمتر کرد؟
 
امیدوارم با اطلاع‌رسانی که از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد، مردم درست رانندگی کنند، تخلف نکنند و بدون گواهینامه و بیمه رانندگی نکنند. ورود ممنوع و سبقت غیرمجاز و حرکات مارپیچ و حادثه آفرین نکنند. یک بخش حل شده است بخشی که مربوط به بیمه و صندوق‌های پرداخت خسارات بیمه‌ها و ستاد دیه حل شده است.
 
 اما آن چیزی که الان رنج آور است و همه خاطر‌ها را آزرده می‌کند، تصادفات منجر به کشتن و مصدومیت انسان‌هاست. به سردار مومنی رئیس راهور ناجا هم گفتم که حتی یک کشته هم برای این جامعه اسلامی‌زیاد است. فرمودند درست می‌گویی. هم مردم را باید به وظایفشان و درست رانندگی کردن آگاه کنند. الان بیش از ۲۰ هزار نفر کشته در سال ناشی از تصادفات داریم؛ این خیلی زیاد است و زیبنده جمهوری اسلامی‌نیست.
 
کسانی که می‌خواهند چک بکشند؛ باید حساب پول و حساب زندان رفتنشان را هم بکنند. کاسب حبیب خداست، وقتی پول ندارد و جای آن چک می‌کشد و جنس خریداری می‌کند و به زندان می‌افتد، دیگر حبیب خدا نیست که دشمن خداست. باید رسانه‌ها روی این مسائل کارکنند و شورای فرهنگی کشور را به چالش بکشند.
 
باید در میادین ورزشی مطالب ستاد دیه نوشته شود تا همه بخوانند و بدانند که مهریه نامعقول، چک بلامحل، نداشتن گواهینامه و رانندگی بدون رعایت قوانین بنیان خانواده را از هم می‌پاشد.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ