ملاحضات زیست محیطی در منطقه ویژه پارس جنوبی ضروری است
تاريخ ارسال خبر : 20 نوامبر 2013 | ساعت 13:15 | کد خبر: 29647 | sv259 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” جلسه هماهنگی مشاور فرهنگی وزیر نفت با مسئولین شهرستان عسلویه در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد .
مشاور وزیر
به گزارش خبرنگار “عسلویه نیوز” در این جلسه که بمنظور تدوین سند راهبردی توسعه منطقه  ویژه پارس در تعامل با استان بوشهر بررسی طرح جامع مطالعه پیامدهای اجتماعی فرهنگی استقرار نفت در سایت ها ومنطقه ویژه وبه خصوص میحط پیرامونی وارزیابی زیر ساخت های شهرستان عسلویه ،کنگان ، جم تشکیل شد .

ابتدا سید عبدالحسین رضوی زاده معاون فرماندار ضمن خوش آمد گویی به مشاور فرهنگی اجتماعی وزیر نفت وهئیت همراه ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین را تسلیت عرض نمود وسپس به مشکلات ومعضلات اجتماعی شهرستان اشاره واظهار داشت:  تغییر بافت وافزایش قومیت ها با عث ورود فرهنگ های مختلف به منطقه شده است که مردم تنها اسیب های اجتماعی را این دگرگونی در محیط خود احساس نموده اند.

معاون فرماندار به وضعیت معیشتی مردم اشاره وخاطر نشان کرد:  با ورود تاسیسات عظیم پالایشگاهی به منطقه مردم براین باورند که مشکلات اشتغال نیز به کلی از بین خواهد رفت که متاسفانه با اتمام تلاشهای که صورت گرفته است نه تنها مشکل اشتغال حل نشده است بلکه مصوبه دولت مبنی بر اشتغال ۵۰در صد نیروهای بومی نیز فراموش شده است که متاسفانه همین امر باعث بروز ناهنجاریهای اجتماعی وبعضا” تفاوت های طبقاتی که منجر به تبعیض در بین جوانان شده است.

وی افزود:  امیدوارم مشاور محترم وزیر نفت بحث اشتغال جوانان رادر سند راهبردی ملاک اصلی قرار داده وبعنوان اشتغال پایدار ار آن حمایت شود.

سید عبدالحسین رضوی در ادامه بحث های خود به مسائل ومشکلات بهداشتی ودرمانی به این دو فضای های آموزشی ،ورزشی ایجاد زیر ساخت های ورزشی ،ایجاد وگسترش هنرستان های جوارکارخانه ای حمایت از جوانان بومی ،ایجاد صنایع پایین دستی وبکار گیری جوانان اشاره نموده واظهار امیدواری کرد سند راهبردی که در حال تهیه است بتواند نقش مهمی در توسعه متوازن وپایدار میان منطقه ویژه ومحیط پیرامونی خود ایفا نماید.

سید امیر طالبیان مشاور اجتماعی فرهنگی وزیر نفت ظهر روز دوشنبه که همراه هئیتی بررسی مشکلات زیست محیطی به عسلویه سفر کرده اینگونه توصیح داد که منطقه ویژه علاوه برپشتیبانی وتدارکات فنی برای صنعت نفت در زمینه های اجتماعی وزیست محیطی نیز دارای مسوولیت است وتوجه به محیط پیرامونی صنایع عظیم نفت وگاز در کشور از تاکیدات وزیر نفت نیز است .

وی با بیان اینکه با ید زیرساخت های لازم برای زندگی خانواده ها وجود داشته باشد تا زندگی مردم این منطقه از تاثیرات منفی رشد صنعتی منطقه دور سازد اضافه کرد لازمه رسیدن به این هدف این است که ما ملاحضات زیست محیطی اقتصادی اجتماعی را در طرح ها ارزیابی کنیم تا ثیر منفی رشد صنعتی که در همه جوامع صنعتی نیز وجود دارد ، خود را مصون کنیم .

مهندس نصوری گفت : هماهنگی بین صنعت ومحیط پیرامونی از جمله راه های رسیدن به توسعه همه جانبه در منطقه است . که وجود مطالعات مدرن مسیر را برای اتخاذ تصمیم های راهبردی مدیریتی همواره تر خواهد ساخت . 

نصوری همچنین در ادامه مطالعات جامع فرهنگی-اجتماعی منطقه ویژه پارس را در سه بعد، مطالعه جامع پیامدهای فرهنگی اجتماعی استقرار صنعت نفت و گاز در سطح جوامع و اجتماعات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تدوین نقشه راه و سند راهبردی مشارکت ذینفعان و ارزیابی مشارکتی سریع برنامه های توسعه شهرستان های عسلویه، کنگان و جم برشمرد.

مسعود نصوری با اشاره به تجربه صنعت نفت در جزیره خارک، وجود چنین مطالعات پژوهشی را به عنوان عنصر کلیدی مطرح کرد که میتوانند نقش مهمی در تصمیم گیری های اجرایی مدیریتی داشته باشند.

گفتنی است پیش بینی می شود در ۳۰ سال آینده نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت در منطقه ویژه پارس ساکن باشند که این امر ضرورت تدوین طرح جامعه توسعه پایدار اجتماعی و زیست محیطی منطقه را دو چندان کرده است. انتهای پیام/م.ج


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ