افزایش ۱۲ درصدی مقدار فروش محصولات شرکت پتروشیمی پارس
تاريخ ارسال خبر : 21 نوامبر 2020 | ساعت 21:19 | کد خبر: 36706 | sv652 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز”رئیس امور مالی شرکت پتروشیمی پارس از افزایش ۱۲ درصدی مقدار فروش محصولات این شرکت در هفت ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: مبلغ فروش محصولات پتروشیمی پارس نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۲۹ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار “عسلویه نیوز” فریدون امیری، در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه نفت و انرژی (ایران‌پترونت) به افزایش میزان فروش محصولات پتروشیمی پارس در هفت ماهه ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اعمال تحریم‌های گسترده و ظالمانه امریکا علیه صنعت پتروشیمی کشور، خوشبختانه موفق شدیم در هفت ماهه ابتدای سال جاری به افزایش ۱۲ درصدی میزان فروش محصولات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یابیم و این موضوع در سامانه کدال نیز به اطلاع سهامداران پتروشیمی پارس رسیده است، همچنین فروش شرکت از لحاظ مبلغی نیز ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی همچنین در مورد رکورد تولید پتروشیمی پارس نسبت به سال گذشته افزود: در حالی که این مجتمع در فهرست تحریم‌های گسترده آمریکا قرار گرفته، اما شاهد آن هستیم که مطابق با ظرفیت اسمی به تولید محصولات پرداخته و عملکرد درخشان و قابل توجهی را برجای گذاشته است و با اطمینان می‌توان گفت که این شرکت هم‌پا با مجتمع‌های پتروشیمی بزرگ و پیشرفته جهان که با مشکلات تحریم نیز مواجه نیستند، در حال حرکت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده است.

امیری در معرفی این شرکت به تشریح فعالیت‌های ۳ واحد استحصال اتان، اتیل بنزن و استایرن منومر پتروشیمی پارس اشاره کرد و گفت: واحد فرآیندی استحصال اتان در شرکت پتروشیمی پارس یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های تولید اتان و LPG (پروپان و بوتان) در خاورمیانه به شمار می‌رود که با بکارگیری از فن‌آوری نوین و دانش روز و با صیانت از محیط زیست و مطابق با استانداردهای بین‌المللی محصولاتی با کیفیت جهانی تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این واحد به دلیل تامین خوراک واحدهای پتروشیمی منطقه، جایگاه ویژه و حساسی در صنعت پتروشیمی کشور دارد، گفت: خوراک این واحد که تحت لیسانس شرکت لینده آلمان طراحی شده، روزانه ۶۰ هزار تن گاز طبیعی است که در قراردادی ۱۵ ساله با مجتمع گاز پارس جنوبی از فازهای ۱، ۲ و ۳ تأمین می‌شود که پس از استحصال اتان و هیدروکربن‌های سنگین‌تر، روزانه ۴۸ هزار تن گاز سبک جهت تأمین خوراک سایر مجتمع‌ها (پتروشیمی‌های زاگرس، پردیس و…) و یا تزریق به شبکه گاز سراسری به پالایشگاه‌ها برگشت داده می‌شود.

امیری درباره دیگر محصولات تولیدی واحد استحصال اتان این مجتمع به تولید سالانه ۸۷۰ هزار تن پروپان، ۵۱۰ هزار تن بوتان، ۱۱۰ هزار تن گسولین (پنتان پلاس) اشاره کرد و گفت: پروپان تولیدی این واحد به پتروشیمی‌های جم، مروارید و…، بوتان تولیدی به پتروشیمی جم و…، گسولین تولیدی آن به پتروشیمی‌های جم، نوری و… ارسال می‌شود.

رئیس امور مالی شرکت پتروشیمی پارس در معرفی دومین واحد فرآیندی این شرکت گفت: این واحد براساس تکنولوژی شرکت پلیمری اروپا (PE) و برای تولید سالانه ۶۴۵ هزار تن محصول اتیل بنزن طراحی شده است.

وی افزود: خوراک اتیلن این واحد به میزان سالانه ۱۷۵ هزار تن، از شرکت پلیمر آریاساسول که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به پتروشیمی پارس است، و همچنین خوراک بنزن این واحد نیز به میزان ۴۸۰ هزار تن از پتروشیمی‌های نوری و بوعلی‌سینا تامین می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت پتروشیمی پارس در معرفی آخرین واحد تولیدی این مجتمع گفت: این واحد، بزرگترین واحد تولید استایرن منومر کشور است که در زمینی به مساحت ۵/۴ هکتار بنا شده و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی استایرن منومر در جهان به شمار می‌رود. خوراک سالانه ۶۴۵ هزار تن اتیل‌بنزن این واحد از همین شرکت تأمین می‌شود.

امیری با بیان اینکه استایرن منومر به عنوان خوراک در صنایع تولید پلی‌استایرن‌ها، لاستیک‌ها، رزین‌ها و انواع رنگ و عایق مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: محصول اصلی این واحد فرآیندی سالانه ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر است و در کنار آن سالانه ۲۰ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن تولید می‌کند.

وی درباره اقدامات توسعه‌ای شرکت پتروشیمی پارس و همچنین رفع تنگناهای تولید و استحصال اتان و برنامه افزایش ظرفیت واحد اتیل بنزن و استایرن منومر که توسط مدیرعامل پتروشیمی پارس در مجمع سالانه مرداد ماه اعلام شد گفت: شرکت پتروشیمی پارس پروژه‌های مختلفی را در این زمینه به اجرا گذاشته است، از جمله اینکه در واحد تولیدی اتیل بنزن، افزایش ظرفیت و تولید ۱۲۵ درصدی این محصول را محقق کرده و به تأمین خوراک واحد فرآیندی استایرن منومر پتروشیمی پارس نیز کمک شایانی شده است، همچنین در واحد استایرن منومر اقداماتی در حال پیگیری و انجام است تا تولید محصولات این واحد که تنها تولیدکننده و تأمین‌کننده استایرن منومر داخل کشور است، ۲۵ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی قرار گیرد.

پتروشیمی پارس تنها تأمین‌کننده استایرن‌منونر در بازار داخلی

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در بخش بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به مواجهه با تحریم‌های امریکا گفت: اگرچه تحریم‌های گسترده آمریکا، فروش و صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی را با مشکلاتی مواجه کرده، اما فعالان صنعت پتروشیمی با هوشمندی و درایت چالش‌های پیش روی این صنعت را رفع کرده‌اند و بر اساس آمار اعلامی و مستند، بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته‌اند.

فریدون امیری صنعت پتروشیمی ایران را صنعتی جوان و نوپا نامید و تأکید کرد: این صنعت هنوز جای رشد بسیاری دارد و خیلی از محصولات پتروشیمی وابسته به واردات است و هنوز نتوانسته‌ایم برخی از نیازهای داخلی را تامین کنیم، به عنوان نمونه در حال حاضر شرکت پتروشیمی پارس تنها تامین‌کننده استایرن منومر در بازار داخلی است، البته شرکت پتروشیمی تبریز حدود ۱۰۰ هزار تن استایرن منومر تولید می‌کند که برای مصرف خود این شرکت است و محصولی برای فروش در داخل کشور ندارد، از این رو تنها تامین‌کننده استایرن منومر در بازار داخلی شرکت پتروشیمی پارس است و تقاضای استایرن‌منومر در بازار داخلی، دو برابر ظرفیت تولید پتروشیمی پارس است، بنابراین پتروشیمی‌ها می‌توانند در این بخش ورود کنند و در آینده نیز به عنوان صنعتی سودآور، نیاز داخلی کشور را تأمین کرده و به رشد مطلوبی در این زمینه برسند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره وضعیت پتروشیمی پارس در بازار سرمایه گفت: شرکت پتروشیمی پارس از سال ۹۷ وارد بورس شد. با در نظر گرفتن دو فاکتور سوددهی و سهام ارزشمند این شرکت، خوشبختانه نوسانات اخیر بازار سرمایه تأثیری در ارزش سهام این شرکت نداشته و سهامداران پتروشیمی پارس همچنان در حاشیه امن قرار دارند و سهام‌شان قابل خرید و فروش است و می‌توانند نقدینگی خود را تامین کنند. در مجموع باید گفت که گزارش‌های ۶ ماهه پتروشیمی‌ها در وضعیت مطلوبی به لحاظ سوددهی قرار دارند و در همین راستا پتروشیمی پارس نیز موفق شده تا در ۶ ماهه ابتدایی سال، سودی مشابه سود کل سال گذشته را محقق کند.

رئیس امور مالی شرکت پتروشیمی پارس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران‌پترونت مبنی بر نتیجه درخواست پتروشیمی پارس از وزارت نفت مبنی بر تثبیت نرخ خوراک افزود: در آخرین مصوبه ابلاغ شده توسط وزارت نفت، از سال آینده ضریب فرمول خوراک به مدت ۴ سال ثابت و ۷۰ درصدی که اعلام شد، خواهد بود.انتهای پیام

🌐 *جهت اطلاع از آخرین اخبار شهرستان به کانال رسمی عسلویه نیوز بپیوندید*
*https://t.me/assaluyehnews*

🌐 *به واتساب عسلویه نیوز بپیوندید*
*https://chat.whatsapp.com/ICNagEEXqM56G8doMX3QHn*
🌐 *به صفحه انستگرام ما بپیوندید*
*instagram.com/assalouyehnews.official*


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ