- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

قیمت جهانی طلا بالا رفت

همچنین به گزارش «شارپس پیکسلی»، تحلیلگران اقتصادی کامرز بانک آلمان نیز پیش‌بینی کرده‌اند که سطح مقاومتی قیمت جهانی طلا تا پایان سال‌جاری به ۱۷۸۶ دلار خواهد رسید.

دنیای اقتصاد- روند افزایشی قیمت اونس طلا که از روز پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه یافت. در حالی که هفته گذشته، هفته نسبتا متعادلی برای این فلز گرانبها بود و نرخ آن در حوالی ۱۷۲۵ دلار در نوسان بود، بهای آن در روزهای آخر هفته افزایشی تدریجی را به خود دید.
 
آخرین بهای طلا مربوط به روز ۲۳ نوامبر می‌شود که در این روز نرخ این فلز در مقایسه با روز قبل از آن، که ۱۷۳۰ دلار بود، به ازای هر اونس به میزان ۲۲ دلار بالا رفت و به رقم ۱۷۵۲ دلار برای هر اونس رسید.

آمارها نشان می‌دهد که این نرخ، بالاترین قیمت طلا در پنج هفته گذشته بوده است. همچنین، این افزایش یک روزه، می‌تواند دومین رکورد رشد قیمتی طلا در یک ماه گذشته باشد؛ چرا که آخرین افزایش قابل توجه در نرخ این فلز به روزهای پایانی هفته اول نوامبر مربوط بود. در روز ۶ نوامبر، قیمت طلا در یک روز از ۱۶۸۵ دلار برای هر اونس، با ۳۰ دلار افزایش، به ۱۷۱۵ دلار جهش پیدا کرد.
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از کارشناسان بازار، یکی از دلایل مهم این افزایش قیمتی را، رشد تقاضای طلا توسط بانک‌های مرکزی در جهان دانسته است. در خبر بلومبرگ آمده است: «در هفته جاری، سرمایه‌گذاران اقدام به افزایش خرید طلا کردند و بانک‌های مرکزی نیز به منظور تقویت اقتصادهای خود در مقابل اثرات منفی رکود منطقه یورو، استفاده از سیاست‌های پولی انبساطی را تداوم بخشیدند.» در این رابطه، تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد میزان ذخایر طلای برزیل در ماه اکتبر افزایش یافته و به بالاترین حد در ۱۱ سال اخیر رسیده است. طبق این گزارش، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که بانک‌های مرکزی روسیه، قزاقستان و ترکیه نیز در این مدت، میزان ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید، میزان ذخایر طلای برزیل طی ماه اکتبر با ۲/۱۷ تن افزایش به بیش از ۵/۵۲ تن رسیده است که این بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۰۱ میلادی به شمار می‌رود. بانک‌های مرکزی جهان تلاش بیشتری برای افزایش ذخایر طلای خود کرده‌اند. مطابق این اطلاعات، در نه ماه نخست امسال بانک‌های مرکزی جهان بیش از ۹/۳۷۳ تن طلا خریداری کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن افزایش یابد. علاوه بر این پیش‌بینی‌ها از تداوم اجرای سیاست‌های پولی در پیش گرفته شده در آمریکا با ادامه ریاست‌‌جمهوری اوباما و گمانه‌زنی مبنی بر تصویب و اجرای طرح‌های پیش روی برنانکی(رییس بانک مرکزی آمریکا)، به کاهش ارزش دلار منجر شده است. همزمان این تضعیف دلار یکی از دلایل رشد بازارهای جهانی طلا عنوان شده است. همچنین سایت بینا، نتایج یک آمارگیری و نظر سنجی در خصوص وضعیت و آینده طلا را که ۱۹ نفر در آن شرکت کرده‌اند، به نقل از کیتکو منتشر کرده است. این افراد شامل معامله‌گران شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی و تحلیل‌گران نمودارهای فنی هستند. از این بین ۱۴ نفر افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند، یک نفر انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته است، در حالی که ۴ نفر ثبات قیمت‌ها یا نوسانات اندک آنها را برای هفته آینده پیش‌بینی کردند. طبق این نظرسنجی با این حساب ۶۹/۷۳ درصد از این افراد انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند، در حالی که ۲/۵ درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و ۰۵/۲۱ درصد ثبات یا نوسانات اندک قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.
 
بارت ملک، مدیر یک شرکت کارگزاری در بورس کالاها، معتقد است که «بازار در نهایت به این نتیجه خواهد رسید که سیاست پولی در آینده انبساطی‌تر خواهد شد و مناقشات و گفت‌وگوها در مورد سیاست خرید بانک مرکزی و موضوعات مربوط به پیامدهای طبیعی آن افزایش خواهد یافت.» علاوه بر این، وی به اخبار این هفته اشاره می‌کند که براساس اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، برزیل یک خریدار مهم در بازار طلا در ماه اکتبر خواهد بود. آدریان دی، مدیر یک موسسه مدیریت دارایی‌ها، معتقد است که «حتی با وجود طرح آتش بس و اتمام جنگ در غزه که خود یک عامل افزایشی برای طلا بود، همچنان تاثیر سیاست‌های پولی بر بازار طلا به صورتی موثر مثبت است و طلا را بالا می‌کشد.» یک نفر از شرکت کنندگان در این رای گیری نیز، به روند کاهشی ارزش دلار آمریکا اشاره می‌کند و معتقد است که کاهش شاخص دلار در دوره‌های زمانی ۲۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه، باعث نوسان میانگین قیمت‌ها در این هفته خواهد شد.
 
همچنین به گزارش «شارپس پیکسلی»، تحلیلگران اقتصادی کامرز بانک آلمان نیز پیش‌بینی کرده‌اند که سطح مقاومتی قیمت جهانی طلا تا پایان سال‌جاری به ۱۷۸۶ دلار خواهد رسید.
در این رابطه در پایگاه اینترنتی «نیشن ادوارد مورس» نیز به نقل از کارشناسان ارشد موسسه «سیتی گروپ» آمده است که در صورتی که بانک‌های مرکزی جهان به خرید طلا در سال‌های آینده نیز به همین صورت ادامه دهند، قیمت جهانی طلا هر سال بیش از ۸ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.