- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جاسوس اسرائیل در اصفهان +تصویر

 

مشرق – وقتی سال گذشته عکسی از دکتر زاهدی وزیر علوم دولت نهم در کنار یکی از مقامات کابینه رژیم صهیونیستی در یک همایش علمی که بعدها گفته شد که پروژه‌ای بزرگ با نام سزامی است منتشر شدٰ ، اذهان عمومی در ایران شوکه شدند. به طوریکه بلافاصله رسانه‌ها و حتی مقامات رسمی این مساله را پیگیری کرده و در نهایت معلوم شد بر اساس اظهارات زاهدی و مقامات حاضر، این در کنار هم قرار گرفتن یک حادثه بوده است.
با این حال پروژه سزامی می‌رفت تا به یکی از مشهور ترین اتفاقات علمی در ایران تبدیل شود. در آن ابتدا هیچکس توجه خاصی به این ماجرا نکرد که موضوع پروژه و اعضای آن چه کسانی هستند. موضوع پروژه یک بحث مهم هسته‌ای بود. طراحی نوعی شتاب‌دهنده پیشرفته و در میان ۹ عضو خاورمیانه‌ای این پروژه، نام ایران و اسرائیل در کنار هم قرار گرفته بود.

فعالیت هسته‌ای که اسرائیل برای ایران می پسندد

عجیب تر این که با وجود اینکه ایران در بسیاری از فعالیت های معمولی آکادمیک غیر مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای به دلیل تحریم ها دچار محدودیت‌های جدی شد اما هرگز در طول سالیان اخیر از پروژه سزامی کنار گذاشته نشده و ارتباط ایران با این پروژه همچنان حفظ شده است و حتی رژیم صهیونیستی که همواره نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان می‌دهد هیچگونه اعتراضی به حضور ایران در این پروژه ندارد. همچنین تقریبا همه اعضای ۵+۱ در این پروژه به عنوان ناظر حضور دارند که باز هم در هیچ یک از بیانیه های آژانس و شورای امنیت به این فعالیت اشاره‌ای نشده است و هیچ درخواستی برای محدود کردن حضور ایران در این پروژه مهم هسته‌ای که اتفاقا مرتبط با طراحی شتاب دهنده‌ها است ارائه داده نشده است.
از سوی دیگر میزبانی و میان‌داری اردن هاشمی در این پروژه است.اردن هاشمی از تنها متحدان رژیم صهیونیستی در منطقه محسوب می‌شود و روابط و همکاری های نزدیکی با سرویس های امنیتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل دارد.
پروژه سزامی و آغاز به کار آن به دهه ۹۰میلادی باز می‌گردد که در اسناد همان سال‌های اولیه فعالیت این پروژه می‌توان نام ایران را یافت. اما نقش ایران درست از سال ۲۰۰۳ پر رنگ می‌شود. ماجرا به نشست سزامی در ایران باز می‌گردد. این نشست که در سال ۲۰۰۳ در اصفهان آغاز به کار می‌کند درست در سالی برگزاری می‌شود که اتهامات غرب درباره برنامه اتمی ایران در محافل بین المللی بالا می‌گیرد. با وجود اینکه تبلیغات علیه فعالیت هسته‌ای ایران به منافقین منسوب می‌شود اما هم‌زمانی این نشست در ایران و ماجرای طرح برنامه هسته‌ای ایران تامل برانگیز است.
نماینده اسرائیل را چه کسی به اصفهان دعوت کرد؟

پوستر نشست سزامی در اصفهان ۲۰۰۳

اسناد منتشر شده از نشست اصفهان سزامی حاوی نکات اعجاب انگیز دیگری نیز هست. بر اساس این اسناد یکی از اعضای شرکت‌کنندگان این نشست نماینده رژیم صهیونیستی در پروژه سزامی است. دکتر “جوئل سسمن” دانشمند صهیونیستی است که در اجلاس اصفهان شرکت داشته است.

سند مربوط به نشست اصفهان سزامی ۲۰۰۳
وب سایت سزامی در سندی که مربوط به نشست اصفهان می‌شود می‌نویسد:” جوئل سسمن از سخنرانان این کنفرانس بود که همراه با “سوچی واکاتسوکی” از ژاپن در مورد بیولوژی ساختاری سخنرانی کردند. این نشست از ۲۹ نوامبر تا اول دسامبر ۲۰۰۳ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد که حدود ۷۰ نفر از متخصصین و کارشناسان از شماری از کشورهای جهان در آن حضور داشتند.

پروفایل “جوئل سسمن” متخصص اسرائیلی دعوت شده به اصفهان
اما سسمن که بود. سسمن یکی از متخصصین موسسه وایزمن اسرائیل است. دانشگاهی دولتی که شخص اولین رئیس رژیم صهیونیستی “حیم وایزمن” آن را بنا گذاشته است.سسمن در این مرکز در دپارتمان بیولوژی ساختاری فعال است
این نشست که در سال ۲۰۰۳ و در زمان دولت هشتم برگزار شده است اما تقریبا در مطبوعات ایران بازتاب خاصی نداشت.

شتابدهنده مرکز وایزمن در اسرائیل

لایحه دو فوریتی دولت نهم برای سزامی
با وجود برگزاری نشست اصفهان در سال ۲۰۰۳ٰ اما حضور رسمی ایران در سزامی به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد. روزنامه همشهری در باره تصویب پروژه در مجلس شورای اسلامی می‌نویسد:” بالاخره ظهر دوشنبه اعلام شد که لایحه‌ دوفوریتی دولت برای پروژه‌ سزامی سه‌شنبه به عنوان اولین دستور در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، این لایحه را به منظور گسترش حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و بهره‌گیری از آن در جهت تأمین منافع ملی و تحقق هر چه بیشتر همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اصول و اهداف استراتژیک سیاست خارجه‌ کشور و هم‌چنین بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژی عنوان کرد.
به گفته‌ این عضو هیأت رئیسه‌ مجلس، بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود تا در پروژه سزامی (استفاده از تابش سینکروترون برای علوم و کاربردهای تجربی در خاورمیانه) دستگاه‌هایی که عضویت دارند و یا باید حق عضویت یا سهم مربوطه را بپردازند، از سوی هیأت وزیران تعیین ‌شوند.”
نکته جالب‌تر اینکه نمایندگان اصلاح طلب تندرویی چون احمد شیرزاد درباره پروژه سزامی می‌گوید:” برای این شتاب‌دهنده و آمدن آن به خاورمیانه خیلی زحمت کشیدیم. حتی ایران نامزد میزبانی آن بود. این که حالا کار به جایی رسیده که عضویت ما لنگ مانده، خیلی بد است. به نظرم این نشان دهنده کم‌توجهی در نهادهای متولی این کار است.”
اما از همه اینها جالب تر اظهارات نماینده وقت ایران در سزامی، رضا منصوری است. او که نظر به یادداشت‌هایش در وب سایت شخصی‌اش در زمان انتصابش به این سمت از طرف دکتر معین وزیر وقت علوم هیچ گونه تخصصی در این زمینه نداشته و تنها به اصرار وی این مسئولیت را می‌پذیرد.

اسم رمز برای باز شدن درهای هسته‌ای ایران به روی اسرائیل
منصوری از شناسایی متخصصین هسته‌ای ایرانی و در نهایت معرفی آنها به برخی از کشورهای اروپایی خبر می‌دهد و می‌نویسد:ما در ابتدا در یک فراخوان ملی ۱۲۰ نفر را شناسایی کردیم؛ فارغ‌التحصیلان فیزیک، مهندسی مکانیک، و مهندسی برق. پس از سه روز مصاحبه ۷ نفر انتخاب شدند که همگی آنها به آزمایشگاه‌های مختلف اروپا اعزام شدند، بدون هیچ بار مالی برای ایران.
منصوری اما روایت جالبی از انتخاب سزامی دارد. نامی که یکی از معانی ان اسم رمزی بود که برای باز کردن درهای بسته به کار می‌رود: نام سزامی(SESAME) به گونه‌ای انتخاب‌شد که در زبان انگلیسی بتوان از ایهام لفظ(SESAME) در داستان علی بابا، به عنوان اسم رمزی که درهای بسته را می‌گشاید استفاده کرد: سزامی قرار است فتح بابی باشد برای همکاری‌های علمی بین‌المللی به منظور کاهش تنش‌ها در خاور میانه و بازکننده درهای صلح!”
آیا سزامی اسم رمز سرویس‌های امنیتی آمریکایی و اسرائیلی برای باز کردن درهای هسته‌ای ایران بوده‌است؟