- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جزئیات توافقات روز اول مذاکرات ایران و ۱+۵

ایران و ۱+۵ توافق کردند که بحث هسته‌ای به ۳ شکل عدم اشاعه، خلع سلاح و همکاری‌های صلح آمیز در دستور کار گفت‌وگوهای امروز باشد که این موارد همان موارد گنجانده شده در بسته پیشنهادی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور اول و دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دوشنبه به پایان رسید.
دیپلمات‌های ایرانی حاضر در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پس از پایان دور دوم مذاکرات، تأکید کردند: گفت‌وگوها در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد.
در این دور از مذاکرات طیفی از موضوعات مدنظر دو طرف مورد گفت‌وگو قرار گرفت که یکی از آنها موضوع هسته‌ای بود.
ایران همچنان که پیش‌تر اعلام کرده بود در این گفت‌و‌گوها هم تأکید کرد که حقوق هسته‌ای خود را به هیچ وجه به مذاکره نمی‌گذارد و این موضوع در دستور کار گفت‌وگوها نخواهد بود.
متقابلاً دو طرف در این مورد توافق کردند که بحث هسته‌ای به ۳ شکل ۱- عدم اشاعه ۲-خلع سلاح و ۳- همکاری‌های صلح آمیز در دستور کار گفت‌وگوهای امروز باشد که این موارد همان موارد گنجانده شده در بسته پیشنهادی ایران است.
با حصول این دستاورد مهم، دو طرف توافق کردند در مذاکرات امروز که از ساعت ۳۰/۱۱ به وقت تهران برگزار می‌شود، درباره طیف متنوعی از موضوعات از جمله موضوعات توافق شده در نشست دوشنبه مذاکره کنند. احتمال دارد این مذاکرات به تدوین چارچوبی برای تداوم مذاکرات منجر شود.
در مذاکرات دوشنبه علاوه بر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، «ابوالفضل ظهره‌وند» معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور حقوقی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه و «علی آهنی» معاون اروپای وزارت خارجه در هیئت ایرانی حضور داشتند.
اما در طرف مقابل تنها ویلیام برنز و سرگئی ریابکوف افراد قدیمی شرکت کننده در این مذاکرات بودند.
در دور اول سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیئت ایرانی، اقدام غرب در جنایت علیه دانشمندان هسته‌ای ایران، خصوصاً دکتر شهریاری را محکوم کرد.