خواستگاری پسر از دختر بهتر است یا برعکس؟
تاريخ ارسال خبر : 15 دسامبر 2012 | ساعت 19:50 | کد خبر: 22782 | sv155 | چاپ این مطلب

نویسنده تلاش کرده که از آرمان گرایی و آسمانی نگریستن به ازدواج جلوگیری شود و با زبان نزدیک به جامعه خودمان در مورد بایدها و نبایدهای زندگی صحبت شود و به همین دلیل جغرافیای اجتماعی زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران انتخاب شده است.

به گزارش وبگردی به نقل از خبرآنلاین، کتاب «زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران» نوشته دکتر مرتضی بهشتی، توسط انتشارات نیستان منتشر شده که موضوع آن، بررسی روابط زناشویی از منظر روان درمانی است. این کتاب، تلاشی است در راستای تبیین مسایل و مشکلات بین زوجین و ارائه راه حل هایی روان شناسانه با هدف جلوگیری از بالا رفتن آمار طلاق و جدایی در کشور. از جمله مباحث مورد توجه در کتاب، می توان به «نهاد خانواده؛ بایدها و نبایدها در همسرگزینی؛ ازدواج های دردسرساز؛ رفتارهایی که باعث اختلافات خانوادگی می شود؛ خواستگاری؛ انواع ازدواج ها؛ چگونگی پیدا کردن هدف زندگی؛ ابعاد حقوقی ازدواج؛ روان شناسی زندگی؛ و آینه عمومی زندگی و…» اشاره کرد.

در این کتاب نویسنده تلاش دارد که از آرمان گرایی و آسمانی نگریستن به زندگی مشترک و ازدواج جلوگیری شود و با زبان نزدیک به جامعه خودمان در مورد بایدها و نبایدهای زندگی صحبت شود و به همین دلیل جغرافیای اجتماعی زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران انتخاب شده است که با رویکرد ایرانی – اسلامی به زندگی زن و شوهر نگاه شود.
در سرآغاز این کتاب می خوانیم: «سخن در مورد خانواده و موضوعات پیرامونی آن از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و خردورزان بوده است و هر صاحب قلم و صدایی، می‌خواست بنیان و کارکردهای خانواده را از پلیدی ها و زشتی ها دورساخته و نهاد خانواده را از بی سروسامانی نجات داده و باعث همدلی و دوستی بیش از پیش، بین ارکان و اعضای خانواده شود. خانواده می تواند منشأ تحولات عظیم فردی و اجتماعی و رشد ارزش های انسانی باشد. خانواده به عنوان یک واحد یا نهاد جهانی، در جوامع مختلف، کم و بیش دارای کارکردها و وظایف مشترکی است. کارکرد مطلوب در خانواده باعث می شود تا روابط مختلف عاطفی، روانی و حتی اقتصادی و اجتماعی در میان یک جامعه به بهترین شکل خود صورت پذیرد. بالا بردن سطح بهره وری و بهره گیری از توانایی ها و پتانسیل های مختلف افراد جامعه، منوط به توجه ویژه به نهاد خانواده است.
خانواده های امروز به دنبال تغییر در الگوهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظایر آن، دچار بحران های مختلفی شده اند و شنیده ها و دیده ها حکایت از آن دارد که روابط درون خانواده، روابط بین اولیاء، میزان رشد جمعیت، نقش های سیاسی و اجتماعی موجود در خانواده و عناصری از این قبیل باعث پدید آمدن بحران در خانواده شده است. عامل اقتصادی نیز نقش مؤثری در پیدایش بحران در خانواده ایفا می کند. تغییر الگوها، بالا رفتن میزان مصرف در خانواده ها، ناهماهنگی بین میزان درآمد و هزینه ها و همچنین گسست نسل ها، باعث پیدایش بحران در این نهاد گردیده است (منظور از «گسست نسل ها» تفاوت ارزشی بین دیدگاه های اولیاء و فرزندان است). مواردی از قبیل رشد جمعیت، مسئله اقتصادی، اختلاف والدین با یکدیگر، تنش های سیاسی و اجتماعی، در ایجاد بحران نقش دارند که با مطالعات مستمر و برنامه ریزی عملی باید بتوان تا حدی بحران در خانواده را مهار و کنترل کرد، در غیر این صورت این بحران به نسل های بعد و ابعاد مختلف خانواده منتقل خواهد شد.
همزیستی، ازدواج، روابط بین زن و مرد، روابط بین اولیاء و فرزندان و همچنین میزان وابستگی در خانواده های امروز، دچار مشکل شده است و هر کدام از زمینه های یاد شده، نیاز به اصلاح، مشاوره و برخوردهای مناسب دارد؛ در غیر این صورت بحران هرچه بیشتر تشدید می شود. یکی از نمودهای بحران، در ازدواج های ناموفق و متلاشی شده منعکس است. این امر موجب می شود تا نظم عاطفی کودک در خانواده دچار مشکل گردد، بزهکاری افزایش یابد، ترک تحصیل و جدا شدن از خانواده افزایش یابد و به طور کلی رفتارهای نابهنجار هر چه بیشتر در خانواده ها گسترش یابد، که دنیای صنعتی بیش از جهان سوم با این وضعیت روبه روست.»

در بخشی از این کتاب با عنوان خواستگاری می خوانیم:
خواستگاری پسر از دختر بهتر است یا برعکس؟
خواستگاری رفتن، رفتاری است که هرچند در زمان ها و مکان های مختلف کمی متفاوت است، اما بطور کلی در اکثر موارد شباهت هایی به هم دارد. طبق آداب و رسومی نانوشته در بیشتر موارد پسرها و خانواده های آنان پیش قدم می شوند و جواب نهایی با دختر خانم است. دین ما دستور مستقیمی درباره ی نحوه ی خواستگاری ندارد اما تلویحا بر پیشنهاد ازدواج از جانب مردان صحه گذاشته است ولی دستوری مبنی بر منع شرعی خواستگاری توسط دختران ندارد. اینکه دختر می تواند از پسر مورد علاقه ی خود خواستگاری کند، یا اینکه بهتر است دختر منتظر پسر بنشیند تا از او خواستگاری به عمل بیاید از دیر باز در بین اصحاب دانش طرفداران و مخالفانی داشته و نظریاتی در این باره بیان شده است که در این بخش به آن اشاره خواهد شد.
شهید آیت الله مطهری در لزوم اینکه مرد باید به خواستگاری زن برود، می گوید:
اینکه از قدیم الایام مردان بعنوان خواستگاری نزد زنان می رفته اند و از آنان تقاضای همسری می کرده اند، از بزرگ ترین عوامل حفظ حیثیت و احترام زن بوده است. طبیعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است، و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. طبیعت زن را گل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است. این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در مورد غریزه مرد، نیاز و طلب، و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است و ضعف جسمانی زن را در مقابل نیرومندی جسمانی مرد، با این وسیله جبران کرده است. خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود. برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت خود را به همسری با او اعلام کند، اما برای زن که می خواهد محبوب و معشوق مورد پرستش باشد و از قلب مرد سردرآورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری خود دعوت کند و احیانا جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری برود.
به عقیده ویلیام جیمز فیلسوف معروف آمریکایی، حیا و خودداری ظریفانه زن غریزه نیست، بلکه دختران حوا در طول تاریخ دریافتند که عزت و احترامشان در این است که به دنبال مردان نروند، خود را مبتذل نکنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند. زنان این درس ها را در طول تاریخ دریافتند و به دختران خود یاد دادند.
این حالت اختصاص به جنس بشر ندارد، سایر موجودات  نیز همینطورند؛ همواره این ماموریت به جنس نر داده شده است که خود را دلباخته و نیازمند به جنس ماده نشان دهد. ماموریتی که به جنس ماده داده شده این است که، با پرداختن به زیبایی، لطف و خودداری و استغناء ظریفانه، دل جنس خشن را هرچه بیشتر شکار کند و او را از مجرای حساس قلب خودش و به اراده خودش در اختیار خود بگمارد.»


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ