- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

وکیلی :رشد ۸/۲ برابری حجم اجرای طرحهای گازی در پارس جنوبی

میزان سرمایه گذاری در میدان گازی پارس جنوبی در چند سال گذشته با رشدی صعودی همراه بوده به طوری که حتی نسبت به بهترین سالهای جذب سرمایه، نرخ سرمایه گذاری ، بیش از دو برابر افزایش یافته است.

دکتر علی وکیلی، مدیرعامل این شرکت شرکت نفت و گاز پارس با تشریح دستاوردهای ایرانیان و نیز ورود به عرصه جدیدی از مراحل سرمایه گذاری، ساخت و توسعه در پارس جنوبی گفت: شرکت نفت و گاز پارس در گذشته و در بهترین حالت، اجرای ۷ فاز پارس جنوبی را در اختیار داشته است، حال آنکه اکنون با تمهیدات جدید فنی و مالی وزارت نفت ، حتی بدون احتساب پروژه های بزرگ گلشن و فردوسی و طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، ۱۹ فاز بزرگ گازی را در منطقه عسلویه در دست ساخت دارد.

به گزارش عسلویه نیوز به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، وی در مراسم بزرگداشت دوازدهمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس ، با اعلام اینکه “مسابقه توسعه و بهره برداری از فازهای متعدد پارس جنوبی آغاز شده است افزود:طبق برنامه ریزی های انجام شده بهره برداری از ۷ فاز پارس جنوبی (طرح توسعه فازهای ۱۲، ۱۵و۱۶ و همچنین ۱۷و۱۸) حداکثر تا سال ۱۳۹۱ انجام خواهد شد.

وکیلی از مجریان فازهای در دست اجرا خواست برای تسریع در بهره برداری پروژه های این میدان مشترک بیش از پیش رقابت کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در طراحی ، تامین منابع سرمایه گذاری ، خرید کالا و نیز به کارگیری پیمانکاران و سازندگان ایرانی گفت : اکنون با ورود به عملیات ۱۹ فاز شاهد رشدی ۸/۲ برابری در شاخص میزان طرحهای در دست اجرا نسبت به سالهای گذشته هستیم .

وکیلی با گسترده خواندن حجم پروژه های پارس جنوبی و نیز نیاز گسترده به منابع سرمایه ای برای هر یک از فازها،گفت:اکنون با تمهیدات ویژه دولت دهم نه تنها مشکلات خاصی در مسیر اجرا نیست بلکه میزان سرمایه گذاری ها نسبت به بهترین سالهای ادوارگذشته ، بیش از دو برابر افزایش یافته است .

او گفت عده ای از پیمانکاران خارجی در فازهای ۹و۱۰ با عدم پایبندی به قراردادها فکر می کردند اجرای این سطح از پروژه ها و دستیابی به تکنولوژی برای ایرانی ها دشوار است، در حالی که کشور توانست طی فاصله ای بین یک تا دو سال با داخلی سازی تأمین کالا و تجهیز سازندگان و پیمانکاران، روند بهره برداری از این فازها را سرعت دهد.

وکیلی، تشکیل سامانه های جدید انتشار اوراق مشارکت و تامین مالی را از دیگر دستاوردهای شرکت نفت و گاز پارس خواند و گفت : علیرغم اینکه بانکهای کشورمان تاکنون به این حجم از عملیات وارد نشده بودند، اما در سال جاری بیش از یک میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی و فراتر ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت “ریالی” برای توسعه پارس جنوبی منتشر شده و به فروش رفته است .

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، ساخت و تأمین تجهیزات و کالاها را یکی از مراحل پیچیده در مسیر اجرای پروژه ها خواند و افزود: چارچوب توسعه پروژه های عظیم پارس جنوبی با تمام پروژه های تجربه شده و در دست ساخت کشور متفاوت است و از این جهت صنعت نفت در طراحی، مدیریت و مشارکت با پیمانکاران مختلف، بر اساس مطالعات فنی روز آمد و استراتژی مشخصی پیش می رود.

وی گفت: خوشبختانه اکنون تمام فازهای پارس جنوبی، در حال بهره برداری و یا دارای پیمانکاران اجرایی است که پیش بینی می شود راه اندازی و بهره برداری از طرحهای جدید (فازهای ۱۳،۱۴،۱۹،۲۲ تا ۲۴ ) نیز حداکثر تا ۴ سال آینده، نهایی و تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، انتقال دانش فنی اجرای پروژه های گازی، ایجاد اشتغال، توسعه آبادانی کشور، افزایش در آمدهای ارزی، تربیت نیروی انسانی متخصص در صنایع بالا دستی و پائین دستی نفت، تامین خوراک و کمک به توسعه صنعت پتروشیمی ،ارتقای سطح اجرائی پیمانکاران ایرانی و تبدیل ایران به یکی از صادرکنندگان پر قدرت گاز طبیعی و میعانات گازی را از دستاوردهای توسعه در میدان مشترک پارس جنوبی عنوان کرد.