- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران: بیمه معلم، بانک های مهر و انصار، نفت و گاز پارس، بنیاد تعاون سپاه و پرویز فتاح

این مقام آمریکایی افزود که هدف تحریم های تازه آمریکا بیش از آن که مبادله نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد، محدود کردن سیستم مالی سپاه پاسداران و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی است را هدف قرار داده است .

وزرات خزانه داری آمریکا روز سه شنبه دو بانک ، یک شرکت نفتی و یک موسسه اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز یک شرکت کشتیرانی ایران را در لیست جدید تحریم های خود قرار داد .

به گزارش عصر ایران [1] در ادامه رویکرد تحریم و افزایش فشار بر ایران بر سر موضوع هسته ای  ، وزارت خزانه داری امریکا روز گذشته اعلام کرد که شرکت ها و بانک های نفت و گاز پارس ، بیمه معلم ، بانک مهر ، بانک انصار ، شرکت کشتیرانی لاینر ترانسپورت کیش و بنیاد تعاون سپاه را به لیست سیاه تحریمی خود می افزاید .

همچنین بر این اساس نام پرویز فتاح وزیر سابق نیرو در دولت نهم محمود احمدی نژاد و مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه نیز به لیست تحریم ها افزوده شده است .

استیوارت لوی، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا و یکی از کلیدی ترین مقامات آمریکایی برای دنبال کردن استراتژی تحریم ها علیه ایران درباره تحریم های جدید آمریکا علیه نهادهای وابسته به سپاه در ایران مدعی شد که این نهاد نظامی در ایران به همراه سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی از جمله مهم ترین نهادهایی هستند که در دور زدن تحریم ها مشارکت دارند.

این مقام آمریکایی افزود که  تحریم های تازه آمریکا بیش از آن که  مبادلات نفتی ایران را تحت تاثیر قرار دهد، محدود کردن سیستم مالی سپاه پاسداران و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی است را هدف قرار داده است .

استیورات لوی با اشاره به اینکه واشنگتن در نظر دارد تا  فشارها  برایران را افزایش دهد ، افزود  :‌ ” این برای ما مهم است  که به اعمال فشار ادامه بدهیم و شرکت هایی که می خواهند به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک کنند را نشان دهیم ” .

گفتنی است در اوایل ماه جاری میلادی نیز وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که هفتاد شرکت مرتبط یا وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه تحریم ها قرار می دهد .
وزارت خزانه داری آمریکا همچنین  نام دو بانک «انصار» و «مهر» را به اتهام  ارائه خدمات بانکی به سپاه پاسداران در فهرست جدید  تحریم های خود قرار داد . بر این اساس  مشارکت این بانک ها در نظام بانکی و تجاری آمریکا و نیزارتباط شهروندان آمریکایی با این بانک ها نیز ممنوع شده است .
در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا درباره دلایل قرار گرفتن بنیاد تعاون سپاه در لیست جدید تحریم ها آمده است :‌ ” این بنیاد سپاه سازمانی نیمه دولتی است که از طریق ارتباط با حکومت سود می برد و در بخش های مهمی از اقتصاد ایران فعال است.

در گزارش روز سه شنبه وزارت خزانه داری آمریکا همچنین دلایل قرار گرفتن نام دیگر شرکت های ایرانی در لیست تحریم ها نیز مورد اشاره قرار گرفته است . بر طبق این گزارش شرکت کشتیرانی لاینر ترانسپورت کیش نیز به اتهام انتقال سلاح به حزب الله لبنان ،  شرکت بیمه معلم به دلیل ارائه خدمات به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت و گاز پارس نیز در چارچوب تحریم های تازه آمریکا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران در فهرست شرکت های مورد تحریم قرار گرفته  اند .

شرکت‌ نفت‌ و گاز پارس‌ هم اکنون مسئولیت‌ توسعه‌ کلیه‌ فازهای‌ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ و توسعه‌ میدان‌ های گازی‌ پارس‌ شمالی‌ و برخی دیگر از حوزه های نفتی و گازی در خلیج فارس را  برعهده دارد . این شرکت یکی از زیر مجموعه های شرکت ملی نفت ایران می باشد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن بی ثمر خواندن تحریم های آمریکا و متحدانش علیه خود ، افزایش فشارهای  تحریمی را به عنوان فرصتی برای خودکفایی و رشد و توسعه اقتصادی می داند.