- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

استاد زلزله شناسی: زلزله ای مشابه در تهران بیش از ۱۰۰ هزار قربانی رقم می زند

استاد پیشکسوت زلزله‌شناسی تاکید کرد: شهر تهران واقعا آسیب‌پذیر است، ‌اگرچه شهرداری کارهای خوبی انجام داده، اما این کارها برای شهری با ابعاد تهران بسیار کم است.

فاجعه از بیخ گوش کرمانی‌ها گذشت. زمین‌لرزه شامگاه دوشنبه حسین آباد کرمان که در آستانه هفتمین سالگرد زلزله فاجعه بار بم رخ داد از لحاظ شدت دست کمی از زلزله پنج دی ۱۳۸۲ بم نداشت ولی این بار بخت با کرمانی‌ها یار بود که در نزدیکی کانون زلزله، جمعیت چندانی ساکن نبود.

در حالی که با گذشت سال‌ها از فاجعه بم هنوز زخم‌های عمیق نشسته بر کالبد این شهر کوچک التیام نیافته برای چندمین بار در سال‌های اخیر زلزله‌ای بزرگ با حداقل تلفات و خسارات در کشور به وقوع پیوست تا زنگ خطری باشد برای ما؛ اما در سرزمین لرزه‌خیزی که در گوشه گوشه اش جمعیتی غافل و بی‌دفاع در برابر خشم زمین به استقبال فاجعه‌ نشسته‌اند، این خوش اقبالی تا کی ادامه می یابد؟

بهرام عکاشه، استاد پیشکسوت زلزله شناسی کشور می‌گوید اگر زلزله ای به شدت زلزله دیشب حسین آباد در تهران رخ می‌داد قطعا فاجعه‌ای تمام عیار با بیش از ۱۰۰ هزار قربانی را رقم می‌زد.

عکاشه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت:‌ بزرگی زلزله شامگاه دوشنبه حسین آباد کرمان که ساعت ۲۲ و ۱۲ دقیقه در منطقه شرق بم رخ داد طبق محاسبات آژانس‌های بین‌المللی زلزله ۶٫۷ در مقیاس ریشتر بود که طبیعتا زلزله‌ای با این بزرگی در شهرها موجب تخریب بسیاری می‌شود چه برسد به روستاها که در برابر زلزله‌ای به بزرگی حدود ۵ ریشتر نیز آسیب پذیر هستند.

این استاد پیشکسوت زلزله‌شناسی ادامه داد: پس از زلزله اصلی، زلزله دیگری در ساعت ۱:۴۲:۵۹ بامداد سه شنبه با بزرگی حدود ۵ ریشتر نیز اتفاق افتاد که عمق کانون هر دوی زلزله حدود ۱۲ کیلومتر بوده‌ است.

وی با اشاره به این که استان کرمان از پرخطرترین مناطق زلزله‌خیز کشور است، لرزه‌خیزی زاگرس در منطقه بندرعباس و حاجی‌آباد از راستای شمال غرب – جنوب شرق به سمت شمال و جنوب تغییر جهت می‌دهد.

عکاشه تصریح کرد: کرمان، جیرفت و بم از جمله مناطقی هستند که از قدبم الا‌یام زلزله‌خیز بودند، اما در تاریخ کم‌تر از آنها نام برده شده است و این بدین معنا نیست که زلزله خیز نیستند زیرا معتقدم هر جای کشور ایران دستگاه لرزه‌نگار قرارداده شود، زلزله ثبت می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران، کشوری بسیار آسیب‌پذیر در مقابل زلزله است و از آنجا که پهناور بوده و جمعیت پراکنده‌ای دارد و متاسفانه یا اخبار دیر می‌رسد و یا مردم فراموشکار هستند و تا اندازه‌ای نیز مسئولان مربوط به مسائل زلزله کم لطفی می‌کنند متاسفانه در این راستا اقدام جدی صورت نمی‌گیرد.

استاد پیشکسوت زلزله‌شناسی ادامه داد: نکته بسیار مهم این‌که زلزله پدیده‌ای است که زیر پای ماست و بایستی زلزله را بشناسیم، رفتارمان را با زلزله هماهنگ کنیم و سازه‌ها را برای مقاوم‌سازی آ‌ماده کنیم و انتظار نداشته باشیم که از آن بالا فرشته‌ای بیاید و ما را در مقابل زلزله حفظ کند.

عکاشه با اشاره به فعالیت‌هایی که سایر کشورها از جمله ژاپن در برابر رخدادهای طبیعی مانند زلزله انجام داده‌اند،‌ خاطرنشان کرد: اول سپتامبر ۱۹۲۳، ۷۰ درصد شهر توکیو به دلیل رویداد زلزله به کلی نابود شد، ‌اما آن‌ها توانستند در مدت هفت سال توکیو را طبق الگوهای شهرهای مقاوم غربی، مقاوم کنند.

وی افزود: ژاپن بسیار زلزله خیز است و تقریبا هر روز در توکیو زلزله اتفاق می‌افتد ولی حتی در بزرگترین زلزله‌های آن کشور هم حداکثر چند هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند در صورتی که زلزله‌ای که هفت سال پیش در بم اتفاق افتاد چند ده‌ هزار قربانی بر جای گذاشت.

استاد زلزله شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در کشور زلزله خیزی مثل ایران همیشه باید آمادگی داشته باشیم، به خصوص در شهر تهران که فوق‌العاده آسیب‌پذیر است و اگر چنین اتفاقی برای تهران رخ دهد،‌ تهران در رده شماره یک از نظر تلفات در دنیا خواهد بود.

عکاشه تصریح کرد: اگر زلزله ای با بزرگای ۶٫۷ و با مشخصات زلزله شامگاه دوشنبه کرمان در تهران، ری یا شمیرانات رخ می‌داد، ایمان دارم که کشته‌ها و زخمی‌ها بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌شد.

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم اگر بزرگی چنین زلزله‌ای ۷٫۵ ریشتر می‌بود،‌ چه خبر می‌شد و چه اتفاقی می‌افتاد، چرا که در این صورت آمار زخمی‌ها و کشته‌ها میلیونی می‌شود، بنابراین نباید خودمان را فریب دهیم و بایستی با واقعیت‌ها روبه‌رو شویم.

استاد پیشکسوت زلزله‌شناسی تاکید کرد: شهر تهران واقعا آسیب‌پذیر است، ‌اگرچه شهرداری کارهای خوبی انجام داده، اما این کارها برای شهری با ابعاد تهران بسیار کم است.