- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پارس جنوبی؛ دانشگاهی بزرگ برای شرکتهای داخلی و چشم انداز فردای ایران سرفراز

عسلویه نیوز/

با شکل گیری واجرای طرح های پارس جنوبی در دوازده سال گذشته ، ما شاهد ایجادصدهاشرکت کوچک و متوسط و بزرگ توانمند در سراسر کشور هستیم که دربخش های طراحی ، تامین تجهیزات و  نظارت بر اجرای طرحها،  حضوری چشمگیردارند و ایجاد زیرساخت های لازم در بخش های مهندسی ، فنی، طراحی، نظارت و تقسیم پروژه ها نیز  از دستاوردهای دیگر صنعت نفت وگازکشور در پارس جنوبی است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جمع دانشجویان دانشکده نفت اهواز ، با اشاره به اینکه صنعت نفت در ۵ سال آینده در طرحهای گازی پارس جنوبی و میادین گازی گلشن و فردوسی و پارس شمالی بیش از۷۰  میلیارد دلار و با اولویت اجرای طرحها توسط شرکتهای پیمانکارداخلی سرمایه گذاری خواهد کرد ، خاطرنشان کرد : با این حجم گسترده سرمایه گذاری ، زمینه جذب هزاران نیروی متخصص وده ها هزار نیروی نیمه متخصص و ماهر فراهم میگردد.
دکترعلی وکیلی درجمع رییس،اعضای هیات علمی ، اساتیدو صدها نفر از دانشجویان این دانشکده که در مراسم روز پارس ، بزرگداشت دوازدهمین سالروز  تاسیس شرکت نفت و گاز پارس  گردهم آمده بودند با اشاره به اهمیت میدان گازی مشترک پارس جنوبی به عنوان یک سرمایه عظیم و خدادادی که تا سالها میتواند یکی از منابع اصلی تامین انرژی کشور باشد، یادآور شد:  تنها ذخیره گاز موجود در این میدان مشترک ( و بدون احتساب میعانات گازی) میتواند تا۱۰ سال ،کل انرژی مورد نیازدنیا را تامین کند .
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه گاز طبیعی هم اینک دردنیا با بیشترین رشد تقاضاروبروست و پیش بینی میشود سهم کنونی۲۴ درصدی گازدر سبد انرژی جهان تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۸ درصدافزایش یابد، اظهارداشت : درکشورمان نیز سهم گاز در تامین سبد انرژی حدود۶۵درصد است که یکی ازبالاترین نرخها در دنیاست.
وکیلی گفت: گازبه دلیل کارایی بالای تولیدانرژی و منافع زیست محیطی درکانون توجه جهانیان قرار دارد و بی تردید در سالهای آینده وبا پایان ذخایر نفت خام ، نقش و جایگاه کنونی کشورهای صادرکننده نفت به کشورهای صادرکننده گاز واگذارخواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود : هم اینک فازهای۱۱ تا ۲۴ در مراحل مختلف طراحی ، آماده سازی ویا ساخت هستند و پیش بینی می کنیم که درچهارسال آینده و با راه اندازی این فازها ظرفیت تولیدگاز ما از پارس جنوبی به حدود۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسدکه باتوجه به حجم کنونی تولید گازکشورکه حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب در روزاست، میتوانیم پیش بینی کنیم که سهم این میدان درتامین انرژی کشور، افزایش چشمگیری خواهد یافت.
وکیلی درادامه گفت: در پروژه های اولیه پارس جنوبی مشارکت ایرانی ها ۳۰ درصد بود که هم اینک نرخ  مشارکت ایرانی ها در مدیریت ،  اجرا و پیمانکاری های پروژه و ساخت تجهیزات بیش از ۶۵ درصد است و این اعتماد دولت و وزارت نفت را به این پیمانکارهای بزرگ  ایرانی نشان میدهد.
وی در پایان با اشاره به مسائل و چالشهای فراروی توسعه طرح های پارس جنوبی بویژه فقدان  بخش های توانمند  تحقیق و پژوهش در شرکتهای ایرانی و حجم اندک سرمایه گذاری دراین حوزه ، ضعف در تولید فناوری و همچنین  جذب و نگهداری تامین نیروی انسانی کارآمد ، ابراز امیدواری کرد که با ورود دانشگاه ها به تولید فناوری وتجهیز نیروی انسانی ، نیازهای بنیادین صنعت نفت کشورمان در کوتاه ترین زمان ممکن تحقق یابد.
شایان ذکراست که مراسم پرسش و پاسخ ،  برپایی نمایشگاه تصاویر برگزیده تورعکاسی پارس جنوبی و بازدید از بخش های مختلف دانشکده نفت اهواز ،از بخشهای دیگر این برنامه بود.