- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جهانبخش: در مبارزه با قاچاق کالا دچار روزمرگی شده‌ایم

استاندار بوشهر گفت: در مسیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان دچار روزمرگی شده‌ایم و ادامه این روند مشکلی را در این زمینه حل نمی کند.
  
محمد حسین جهانبخش یکشنبه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر افزود: قاچاق کالا به یک معضل بزرگ در کشور و استان تبدیل شده و اگر برای ریشه‌کن کردن این معضل به طور اساسی برنامه‌ای نداشتیم باشیم و اقدامی قاطعانه نکنیم این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش گروه خبری “دیار” به نقل از ایرنا، وی با اشاره به اقدامات مهم دولت دهم برای ساماندهی قاچاق کالا با کمک مردم و مسوولان اظهار داشت: این معضل علاوه بر اینکه به اقتصاد، اشتغال و تولید لطمه زده کانون خانوده‌ها را نیز با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
جهانبخش تصریح کرد: مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی و اقتصادی فقط وظیفه پلیس، مرزبانی و سپاه نیست بلکه یک مساله همگانی است که همت عمومی را می‌طلبد.
وی ادامه داد: قاچاق کالا هیچ منفعتی را نصیب مردم استان بوشهر نمی‌کند بلکه درآمدهای سرشاری به جیب عده‌ای واسطه‌گر سرازیر می‌کند.
استاندار بوشهر با بیان اینکه دولت دستور تشدید مجازات در این زمینه را داده است یادآور شد: باید مصوبات هیات دولت در رابطه با تشدید اقدامات همه جانبه در زمینه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بومی کنیم چرا که این مصوبات در کنار مصوبات استانی می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.
جهانبخش با تاکید بر مرتفع شدن مشکل کالای ملوانی برای تسهیل در مبارزه با قاچاق کالا گفت: در این زمینه بگونه‌ای عمل کنیم که اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دچار مشکل نشود و یا زیر سووال نرود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: امسال پروژه‌های متعددی توسط این اداره کل در بنادر سنتی استان اجرا شده و یا در دست اجرا است که ۷۷ میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است.
محمد راستاد لایروبی بندر کنگان، ایجاد بندر تجاری دیر، ساماندهی خور بندر دیلم و لایروبی جزیره خارک را از جمله پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در بنادر سنتی استان بوشهر ذکر کرد.
وی اظهار داشت: ساماندهی شناورها و صیادان از موارد مهم در دستور کار این اداره کل بود که اکثر بنادر تجهیز شده‌اند و گواهی شایستگی برای صیادان نیز صادر شده است.
راستاد افزود: تمام ناوگان‌های سنتی استان ملزم به تجهیز امکانات مخابراتی، ایمنی ، نجات ، ناوبری و فراگیری آموزش و اخذ گواهینامه شایستگی شدند که این مساله اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: پیش از اجرای این طرح به دلیل کمبود و یا نبود این تجهیزات به طور میانگین سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در ناوگان سنتی در آب‌های استان فوت می کردند که این رقم اکنون به دو نفر رسیده که آن هم مربوط به قایق‌ها است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به تحت پوشش قرار دادن تردد در آب‌های استان یادآور شد: در این رابطه یک پروژه بزرگ آمایش سرزمینی با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تدوین شده که در مرحله مناقصه است که اجرای آن به همکاری برخی دستگاه‌ها از جمله منطقه ۴ نیروی دریایی سپاه ، وزارت نفت، مناطق عسلویه و خارک نیاز دارد.