- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

رشد ۶۲ درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی

سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت در ششمین نشسیت خود با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: فروش محصولات پتروشیمی کشورمان در نه ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۲۵ درصدی مواجه شده است.
وی افزود: صادرات محصولات پتروشیمی نیز در نه ماهه نخست امسال از لبحاظ وزنی با رشد ۲۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از ۹٫۳ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن رسیده است.
وی ادامه داد: فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز در نه ماهه نخست امسال با رشد ۱۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از ۴٫۶ میلیون تن به ۵٫۴ میلیون تن رسیده است.
این عضو کابینه دولت اذعان داشت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و فروش داخلی آنها در نه ماهه امسال نسبت به سال دوره مشابه سال ۸۸ به ترتیب ۶۲ درصد و ۴۶ درصد رشد داشته‌اند و مجموع فروش محصولات پتروشیمی نیز رشد ۵۴ درصدی را تجربه کرده است.
این مقام مسئول با بیان این مطلب که “وزارت نفت چندین پروژه مهم را در دست اجرا دارد”، تصریح کرد: توسعه شرکت‌های نفتی برای پشتیبانی تولید به منظور استانداردسازی تجهیزات، کد‌گذاری ۵۰۰ هزار قلم از تجهیزات پرمصرف نفتی و ایجاد سامانه الکترونیک خرید محصولات و تجهیزات نفتی در دهه فجر از مهمترین این اقدامات می‌باشد.
به گفته وی، اگر کدگذاری ۵۰۰ هزار قلم کالای پرمصرف نفتی صورت بگیرد به طور قطع بخش عمده‌ای از واردات کالاهای مصرفی به کشور با کاهش مواجه می‌شود، زیرا در حال حاضر ۶۸ درصد از مجموع واردات کالا به کشور را کالاهای واسطه‌ای تشکیل می‌دهند که با استفاده از ایران کد می‌توان ۲۰ تا ۳۰ درصد از واردات کالاهای واسطه‌ای به کشور را کاهش داد.
این عضو کابینه دولت خاطر نشان کرد: ایجاد سامانه خرید محصولات و تجهیزات نفتی موجب می‌شود تا طی دو سال آینده ۱۰۰ درصد نیاز صنعت نفت ایران در روی این سامانه عرضه شود.
میرکاظمی در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی کشور متذکر شد: ما از حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی ایران استقبال می‌کنیم زیرا جذب سرمایه‌گذاری برای وزارت نفت یک اصل مهم است، اما برخی از شرکت‌های خارجی اقدام به معطل نگه داشتن پروژه‌های ما می‌کنند.
وی در خصوص قطع همکاری وزارت نفت با برخی شرکت‌های خارجی در پروژه‌های پارس جنوبی اظهار داشت: این شرکت‌ها انجام برخی از فازهای پارس جنوبی را معطل نگه داشته بودند و به همین دلیل ما پس از صدور اخطار، اقدام به قطع همکاری با این شرکت‌ها کرده و از شرکت‌های داخلی در تکمیل فازهای پارس جنوبی استفاده کردیم. زیرا به هر میزانی که در فازهای پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شود به طور قطع این میزان از سرمایه‌گذاری طی یکسال باز می‌گردد.
وزیر نفت گفت: سیاست وزارت نفت همکاری با شرکت‌های خارجی است، اما به طور قطع اگر آنان در اجرای پروژه‌های نفتی ایران تعلل کنند ما عذر آنان را می‌خواهیم و امروزه ما هیچ میدانی نفتی را نداریم که معطل فعالیت شرکت‌های خارجی باشد، زیرا حفظ منافع ملی و تسریع روند برداشت از میادین مشترک برای ما اولویت دارد.
وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها در تامین بنزین مورد نیاز کشور افزود: خوشبختانه تحریم‌ها هیچ‌گونه محدودیت جدی را برای ما ایجاد نکرد و ما حتی توانستیم بنزین مورد نیاز را ۲۰ درصد ارزانتر تامین کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط فعلی ما می‌توانیم ۷۰ درصد نیاز خود را از طریق شرکت‌های داخلی تامین کنیم که این رقم تا پایان برنامه پنجم به ۹۰ درصد خواهد رسید.
به گفته این عضو کابینه دولت، وزارت نفت برای تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت هیچ نگرانی ندارد، زیرا ایران طی ۳۱ سال اخیر با ادبیات تحریم آشنا شده و به همین دلیل پروژه‌های متعددی را برای توسعه شرکت‌های نفتی در دست اجرا دارد.
وی در واکنش به سوالی مبنی بر ایجاد آلایندگی هوا با بنزین‌های تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی اذعان داشت: بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی هیچ‌گونه آلودگی در محیط‌زیست تهران ایجاد نکرده‌اند، زیرا ما بنزین تولید شده در بندر امام خمینی (ره) و عسلویه را به تهران وارد نکرده ایم و پالایشگاه‌های شهر ری و تهران بنزین مورد نیاز پایتخت را تامین کرده‌اند.
وزیر نفت در خصوص توسعه روابط ایران با کشورهای مختلف در بخش انرژی تصریح کرد: سیاست ایران مبتنی بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انرژی با کشورهای منطقه است، زیرا توسعه ارتباطات درون منطقه‌ای کشورها را از آسیب‌های بحران‌های جهانی مصون نگه می‌دارد و به همین دلیل ایران با ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در بخش انرژی همکاری دارد.
میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “آیا اعضای اوپک پس از رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار اقدام به کاهش آن خواهند کرد یا خیر”، گفت: همواره کاهش ارزش دلار و فروش نفت با این نوع از ارز قدرت خرید کشورهای تولید کننده نفت را در حد ۱۱٫۸ دلار نگه داشته است، بنایراین هیچ کدام از اعضای اوپک از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نگران نیستند و حتی برخی از کشورها رسیدن قیمت نفت به ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار را نگران کننده نمی‌دانند و به همین دلیل هیچ یک از اعضای اوپک در خواستی برای برگزاری نشست فوق‌العاده نداشته‌اند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: تدوین بسته‌های حمایتی و قراردادن سوخت حمایتی در اختیار بخش‌های حمل و نقل و تولید می‌تواند به آنان در راستای عبور از فاز اول اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کمک کند، اما قطعاً باید واحدهای تولیدی و صنعتی ما در صدد افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده باشند.
این عضو کابینه دولت با اشاره به تعیین جذب سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت طی پنج سال آینده گفت: ۵۰ میلیارد دلار از این رقم از محل داخلی شرکت نفت تامین شده و باید ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر نیز جذب سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که برای تحقق این امر با موسسات مالی، اعتباری و بانک‌ها مذاکراتی داشته‌ایم که طی این مذاکرات مقرر شده ما از بانک‌ها ارز دریافت کرده و اقساط آنان را نیز با ارز پرداخت کنیم.
وی در خصوص تشکیل بانک صنعت نفت گفت: این بانک به منظور انتقال منابع مالی ایرانیان خارج از کشور به داخل تاسیس می‌شود.
وی در پایان در خصوص خرید نفت ایران از سوی هند و عدم پرداخت پول این خرید متذکر شد: ایران و هند روابط حسنه‌ای با یکدیگر دارند اما هند تحت شدیدترین فشارها از سوی آمریکا است و با توجه به اعمال تحریم علیه ایران و محدود کردن فعالیت‌های بانکی مانع از پرداخت پول خرید این محموله شده بودند که این امر با اتخاذ تدابیری برطرف شد.