رقبای اصلی انتخابات چه کسانی هستند؟
تاريخ ارسال خبر : 25 ژانویه 2016 | ساعت 7:22 | کد خبر: 34596 | sv205 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” رقبای اصلی انتخابات چه کسانی هستند؟  الماسی، کنگانی، قیصر، شیخ یا علمداری؟انتخابات

 

شیخ موسی احمدی، سکینه الماسی، مجید کنگانی، قیصر صالحی، مال الله محمدی و سید اسدالله علمداری چهره های شناخته شده ای هستند که وارد این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند و با برخی تغییرات و معادلات سیاسی اجتماعی هرکدام از شانسی کم  و بیش برای راهیابی به مجلس برخوردارند. از میان این اسامی اما، احمدی، الماسی، کنگانی و صالحی به طور جدی تر در تحلیل ها به عنوان کاندیداهای مطرح اسم برده میشد تا اینکه نتایج تایید صلاحیت ها، فعلا دو نفر از آنان را از رقابت خارج کرده است. در این یادداشت به بررسی وضعیت آراء در شهرستان های چهارگانه حوزه جنوبی استان بوشهر می پردازیم.

شهرستان عسلویه به عنوان متفاوت‌ترین شهرستان این حوزه انتخابیه شناخته می‌شود. بافت جمعیتی و ساختار بومی آن به گونه‌ای است که با حضور کاندیدایی از همین شهرستان، اکثریت آراء، متعلق به اوست. از عسلویه دو نفر در انتخابات حضور داشتند که نتوانستند از سد تائید صلاحیت عبور کنند. قیصر صالحی نماینده دوره هفتم و مال الله محمدی کاندیدای اهل سنت که هر دو به رای زادگاهشان امیدوار بودند. اگر هرچهار کاندیدا رد شده بتوانند با رایزنی و پیگیری اعتراض خود دوباره به انتخابات برگردند، ترکیب آراء نهایی این شهرستان را باید در سبد رای قیصر صالحی، مال الله محمدی، سکینه الماسی و مجید کنگانی جست. دیگر نامزدهای انتخاباتی اقبال چندانی در این شهرستان ندارند و از بین همین چهار کاندیدا نیز بیشترین آراء متعلق به قیصر صالحی است.

اما اگر طبق اکثر پیش بینی ‌ها قیصر صالحی تایید صلاحیت شود و کنگانی و محمدی نباشند، آراء جنوبی‌ترین شهرستان استان بوشهر را باید متعلق به قیصر صالحی و با اختلاف، سکینه الماسی دانست. در دوره‌های قبل قیصر صالحی خیال راحت‌ تری بابت آراء عسلویه داشت اما در این دوره و با فعالیت هایی که دیگر کاندیداها داشته اند بخشی از رای این شهرستان را متعلق به خود می کنند.

شهرستان کنگان به عنوان مرکز حوزه انتخابیه و با تعداد بالای آراء، تاثیر چشمگیری در نتیجه انتخابات دارد. مجید کنگانی و شیخ موسی احمدی دو کاندیدای شاخص این شهرستان هستند. یکی کاندیدای اصلاح‌طلبان و دیگری اصولگرایان. کنگانی نیز از جمله کاندیداهای رد صلاحیت شده است. اگر او بتواند دوباره به انتخابات بازگردد امیدوار به رای کنگان و حمایت همفکرانش در سه شهرستان دیگر خواهد بود اما اگر اعتراضش کارگر نیفتد این شیخ موسی احمدی است که اکثریت آراء این شهرستان را خواهد گرفت. البته بعید است، آن قدر که کنگانی در جلب آراء مردم کنگان موفق خواهد بود، شیخِ نماینده توفیق داشته باشد. قیصر صالحی نیز در این شهرستان آراء سنتی خود را دارد و سکینه الماسی هم تمرکز ویژه ای بر شهرستان کنگان داشته و قطعا بخشی از آراء شهرستان مرکز حوزه انتخابیه را خواهند گرفت.

دیر، شهرستان دیگر این حوزه انتخابیه است و تجربه ثابت کرده کمتر از دیگر شهرستان‌ها قابل پیش بینی است. از این شهرستان هم چند کاندیدا حضور دارند اما به نظر می‌ رسد آراء این شهرستان به طور یکدست متعلق به یک کاندیدا نخواهد بود. از یک سو شیخ موسی احمدی با اتکاء به آمار صندوق‌های دوره قبل هنوز به رای دیری ها امیدوار است. از دیگر سو  مجید کنگانی هم به رای حزبی اش دل بسته و در صورتی که ائتلاف اصلاح طلبان نتیجه دهد و او خروجی این ائتلاف باشد از دیر هم انتظار رای خوبی دارد. سکینه الماسی هم که دوره قبل ۶ هزار رای از این شهرستان گرفته بود بیش از سایر کاندیداها کار کرده و انتظار رای قابل توجهی دارد. قیصر صالحی و سیداسدالله علمداری هم در این شهرستان رای سنتی خود را دارند.

شهرستان جم که در دوره قبل چهار کاندیدا داشته این دوره یک کاندیدا دارد؛ سکینه الماسی. همشهری او البته تا قبل از اعلام صلاحیت‌ها مشغول نشست و برخواست های انتخاباتی بود اما همانطور که پیش بینی میشد علمداری نتوانست تایید صلاحیتش را بگیرد و همشهری اش را تنها گذاشت. در دوره قبل انتخابات، از شش کاندیدا، چهارنفر از آنان از شهرستان جم بودند و با این وجود الماسی حدود ۵۰ درصد از آراء را به خود اختصاص داد. این‌ بار او امیدوارتر از دوره قبل است و با فعالیت های انتخاباتی و حضورش به عنوان تنها نامزد جمی مجلس، رای یکدست و بی دغدغه ای را در انتظار خود می‌بیند. مجید کنگانی هم در صورت حضور میتواند آراء اصلاح طلبی جم را بگیرد. قیصر صالحی هم در همه دوره هایی که در انتخابات شرکت کرده رای ثابتی در این شهرستان داشته و در این دوره هم امیدوار به حدود دو هزار رای است. شیخ موسی احمدی دوره قبل رای بسیار کمی از جمی ها گرفته و این دوره هم چندان به این شهرستان دل نبسته.  سیداسدالله علمداری البته با احتمال بازگشتش به عرصه انتخابات بخشی از آراء جمی ها را خواهد گرفت.

با این وجود و با در نظر گرفتن فرضیه های مختلف، الماسی، کنگانی، صالحی و احمدی کاندیداهای مطرح این دوره هستند. الماسی با توجه به اینکه علاوه بر زادگاهش در دیگر شهرستان ها هم رای خوبی دارد رقیب اصلی دیگر کاندیداهاست. به بیان دیگر، یک طرف انتخابات مشخص است و او الماسی است. اینکه رقیب الماسی کدام کاندیداست تا حدود زیادی بستگی به تایید صلاحیت ها دارد. اگر کنگانی بازگردد، احتمالا رقابت اصلی بین این دو خواهد بود و اگر اینطور نباشد قیصر صالحی و در کنار او شیخ اصولگرا به رویارویی با الماسی خواهند پرداخت. قیصر صالحی یکی از وزنه های انتخابات است که اگر بازگردد، که احتمالش کم نیست چه رقبا بخواهند و چه نخواهند مدعی انتخابات خواهد بود. او رای خوب عسلویه را پشت سر دارد. اما اگر اینگونه نباشد و قیصر نتواند تایید صلاحیتش را بگیرد آن وقت باید یک نفر را برنده بی چون و چرای ماراتون نفس گیر انتخابات دانست؛ سکینه الماسی!. هیچ کاندیدای دیگری بیشتر از او نمی تواند رای مردم عسلویه را بگیرد. این به معنی کسب اکـثریت آراء دو شهرستان جم و عسلویه است. رای مردم عسلویه را با همصحبتی با مردم این شهرستان پرآوازه به راحتی می توان متوجه شد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه بررسی اعتراض نامزدهای انتخاباتی به رد صلاحیت شان چه می شود. چه کسانی تایید صلاحیت می شوند و کدام یک از ادامه رقابت باز می مانند. روزهای پرهیجان و پر تب و تاب انتخابات در پیش است و باید منتظر ماند و دید ۸ اسفند، کدام اسم از صندوق هاخارج میشود.

انتهای پیام/”محمد علیپور”


نظرات کاربران 

۳ پاسخ به "رقبای اصلی انتخابات چه کسانی هستند؟"

  1. تکرار بی پایان گفت:

    با سلام خدمت مدیر محترم سایت و خسته نباشید به خوانندگان عزیز.
    بالاخره وبعد از هفته ها و ماهها مطلبی چاپ شد که واقعیات انتخاباتی را به زیبایی و راستگویی هرچه تمام مورد بحث و بررسی قرار داد.
    همه میدانند که رای اکثریت مردم حوزه انتخاباتی به خانم الماسی خواهد رسید اما متاسفانه در این مدت اخیر تحلیل های نادرست و نابجایی در دیگر سایتهای وابسه به کاندیداها مطرح و بیان میشد.
    به امید موفقیت این سایت و نویسده بافکر و فهمیده ی این مطلب پرمحتوی و دقیق.

  2. چشمان حقیقت بین گفت:

    سلام‌
    کسی که قلم برمیدارد و می نویسد باید قبل از آن راستگو و بی طرف باشد .
    جناب تکرار بی پایان مطلب فوق فقط زایده ی تخیل نویسنده و ترس از کاندیدهای است که سعی شده اسمشونو نیارن و کم رنگ نشونشون بدن،درواقع جناب نویسنده یک نصیحت از من به شما سعی کنید بگونه ایی بنویسد که احساساتتون برش غلبه نکنه

  3. رضا گفت:

    پایان تکرار

ارسال یک پاسخ