مدیرکل کار، تعاون و رفاه استان در نشست خبری: آمار بومیان پارس جنوبی ۱۵ درصد است/ حتی نان را پروازی به عسلویه می آورند/معرفی ۱۲ شرکت متخلف
تاريخ ارسال خبر : 25 ژانویه 2022 | ساعت 7:04 | کد خبر: 37040 | sv376 | چاپ این مطلب

 

“عسلویه نیوز” به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر، طبق آمار مستند، تنها ۱۵ درصد نیروهای شاغل در پارس جنوبی را بومیان بوشهر تشکیل می‌دهند و ۸۵ درصد غیر بومی هستند.

این آمار در شرایطی می باشد که براساس مصوبه دولت نهم، صنایع نفت و گازی استان ملزم به اختصاص ۵۰ درصد سهمیه اشتغال خود به بومی ها هستند، اما هیچ گاه آمار دقیقی درخصوص میزان اجرای آن اعلام نشده و در سالیان اخیر با تصمیم مرکزنشینان، شهرستان هایی از هرمزگان و فارس نیز بومی عسلویه قلمداد گردیده و همین فرصت برای بوشهری ها محدودتر گردید.

مصدق کشاورزی در نشست خبری اش ادامه داد: برخی از شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی با وجود حضور نیروی بومی باز هم ترجیح می‌دهند نیروی خارج از استان بوشهر وارد کنند.

اضافه کرد: علاوه بر اینکه در آزمون‌های اشتغال باید امتیاز بومی‌بودن به جوانان استان بوشهر برسد و با اقداماتی دیگر آن را خنثی نکنند، باید تلاش کنیم با کمک استان، در مرحله مصاحبه تخصصی استخدام شرکت های پارس جنوبی هم نماینده ای از اداره کار بوشهر حضور داشته باشد تا به راحتی حق جوانان بومی ضایع نشود.

حتی نان را پروازی به عسلویه می آورند

کشاورزی در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات چند وقت پیش وی درباره نان های پروازی در جنوب استان ادامه داد: انتظار داشتیم استان هم در این خصوص حمایت کند، ولی یکی از مسئولان اعلام کرد در دست بررسی است که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

به گفته وی، این در حالی است که در جنوب استان بوشهر کارگاه‌های بزرگ تولید نان فعالیت می‌کنند اما برخی از شرکت‌ها حتی نان مورد نیاز خود را به صورت پروازی به پارس جنوبی می‌آورند. پس از مصاحبه بنده بود که قراردادهایی با مجتمع نان صنعتی در کنگان بسته شد و میزان تولید آن افزایش یافت.

کشاورزی اعلام کرد که بیان مسأله “نان پروازی” نشان دهنده عمق فاجعه در عسلویه بود.

وی یادآور شد: به تمامی پروژه‌های در دست اقدام در عسلویه اعلام کرده‌ایم مشاغل مورد نیاز که برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.جهت برنامه‌ریزی برای آموزش رایگان و توانمندسازی نیروهای بومی به این اداره کل اعلام کنند.

۱۲ شرکت پیمانکاری متخلف در عسلویه به دادگاه معرفی شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: در سال‌های گذشته وقتی از مدیران کل تعاون سئوال می‌شد برای عسلویه چه کار کردید پاسخ می دادند مناطق آزاد و ویژه از اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا هستند و نمی‌توان به این مجموعه ورود کرد اما در چهار ماه گذشته با اقدامات انجام شده ۶۵۰ مورد بازرسی از شرکت‌های مستقر در منطقه پارس جنوبی انجام و ۱۲ پیمانکار متخلف به دادگاه معرفی شدند.

آموزش‌های مهارتی با تضمین شغل برای بوشهری‌ها

مصدق کشاورزی با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی با تضمین شغل برای بومیان استان ادامه داد: به سازمان فنی و حرفه‌ای استان لیستی از مشاغل داده‌ایم که بزودی فراخوان مهارت با تضمین شغل داده می شود که امیدواریم استقبال شود.

وی افزود: در برخی رشته فعالیت‌ها مانند جوشکاری، لوله کشی صنعتی، مونتاژ کارصنعتی، قالب بند، داربست بند، ابزار دقیق، اپراتور مکانیک، نقاش صنعتی، تعمیرکار الکتروموتورها برای کسانیکه اقدام بر مهارت‌آموزی از طریق مرکز فنی و حرفه‌ای نمایند تضمین شغل می‌دهیم.

سه ایرانی به ازای اشتغال هر روسی در بوشهر باید مشغول شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر درباره  اتباع روس نیز اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون اتباع روس‌ در نیروگاه اتمی بوشهر کار می‌کنند و باید پروانه کار آنها را استان بوشهر صادر می کرد که در ۴۳ سال گذشته این کار در تهران انجام می‌شد و امکان رصد و نظارت درباره تعهدات آنها نبود، ولی با پیگیری صورت گرفته، در چهار ماه گذشته این مسئولیت به استان واگذار و امروز پروانه کار آنها در بوشهر صادر می شود.

کشاورزی درباره مزایای این اقدام گفت: طبق قانون صدور پروانه شرکت های خارجی، باید به ازای هر نفر نیروی روس در ساختار خود، سه نیروی ایرانی بکارگیری شود که با اجرای این طرح‌ها زمینه افزایش اشتغال در استان بوشهر افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «خلیج فارس» درباره آمار نیروهای روسی در نیروگاه بوشهر، آن را محرمانه دانست ولی تاکید کرد: با جدیت پیگیر تحقق الزام قانونی آنها درباره جذب سه ایرانی در کنار یک روسی هستیم.

وی فعال کردن کاریابی در جزیره خارگ را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مدت عنوان و تصریح کرد: در گذشته بخشداری خارگ اقدام به معرفی کارجویان به صنایع می کرد که صراحتا اعلام شد تخلف است و جلوگیری کردیم.

برخورد جدی با اشتغال انباع غیرمجاز

کشاورزی طرح گشت مشترک شناسایی اتباع غیرمجاز در استان را از دیگر اولویت های این اداره دانست و گفت: با کارفرمایی که از اتباع غیرمجاز استفاده کند، تعارف نخواهیم داشت و بر اساس قانون کار علاوه بر جریمه نقدی معادل پنج برابر حقوق روزانه یک کارگر به تعداد ایامی که فرد غیرمجاز مشغول بوده، از ۹۱ تا ۱۸۰ روز حبس در انتظار پیمانکاران خاطی است.

وی با بیان اینکه جای تاسف دارد که پروانه به نام ایرانی و گرداننده مغازه مثل میوه فروشی های برازجان از اتباع غیرمجاز هستند، افزود: اولویت مقابله در خصوص مشاغلی است که افراد ایرانی می توانند انجام دهند، ضمن اینکه در سه ماهه اخیر ۳۰۰ مورد در این خصوص کارفرمایان را جریمه کرده و تنها از یک شهرستان ۲۸۰ نفر تبعه غیرمجاز را به سمت مرز برگشت دادیم؛ اما اینکه آیا مجددا برمی گردند یا خیر، به شرایط دیگر مثل وضعیت مرز بستگی دارد.

تعهد استان برای ۱۵ هزار شغل در سالجاری

این مقام مسئول با اشاره به طرح دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل گفت: سهمیه استان براساس تعهد دستگاههای اجرایی، امسال ۱۵هزار و ۲۵۴ نفر به صورت مستقیم است، ما نیز از طریق سامانه رصد شاغلان جدید را پایش می کنیم که کد ملی آنها با تعهد اشتغال دستگاههای دیگر هم پوشانی نداشته باشد و به صورت نمونه هم بررسی محلی صورت می گیرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اضافه کرد: در نیمه اول سال ۱۱ هزار بیمه شده جدید تامین اجتماعی در استان داشته ایم و با توجه اینکه ادارات در حال ورود اطلاعات افراد به کمار گماشته در سامانه هستند، پیش بینی می کنیم تا آخر سال به ۲۱ هزار نفر شاغل در استان برسیم.

امیدواریم تعاونی های مرزنشینان در دولت جدید فعال شود

مدیرکل کار، تعاون و رفاه استان بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون سرمایه راکد تعاونی های مرزنشینان استان اظهار کرد: به عنوان فردی که از زمان خدمت سربازی در اداره کار در خصوص تعاونی های مرزنشینان مسئولیت داشته ام، آسیب شناسی کاملی از این مجموعه دارم و در همین راستا پیشنهاداتی به وزارتخانه ارسال کردیم که قرار است همین هفته نشستی با حضور معاون تعاون وزیر با استان های مرزی درخصوص احیای تعاونی های مرزنشینان برگزار شود که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

مصدق کشاورزی با بیان اینکه در سال ۸۴ در غفلت نمایندگان استان های مرزی سهمیه ارزی تعاونی های مرزنشینان در مرکز شهرستان ها را حذف کرده و بعدا هم آئیین نامه جدیدی برای آن توسط افرادی نوشته شد که در مرز نبودند تا میخ آخر بر تابوت این تعاونی ها زده شود، ادامه داد: اعتماد مردم به این تعاونی ها خدشه دار شده و می بینیم که مجمع آنهایی هم که فعال است با ۲۰ تا ۲۴ نفر برگزار می شود و هیات مدیره جدید هم اولین کارشان درخواست فروش املاک است که ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حیف و میل این امکانات به کار گرفته و امروز سرمایه خوبی از مردم برای تعاونی های مرزی بوشهر، خورموج، کنگان و سایر نقاط است.

به گفته وی، این امیدواری وجود دارد که تعاونی های مرزنشین استان در دولت سیزدهم فعال شوند، چرا که با آزادسازی تردد کالاهای ملوانی در سطح استان، این تعاونی ها فضای خوبی در خصوص عرضه آن و تامین اقلام ضروری مردم دارند


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ