- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پایتخت نشینان جواب بوشهری‌ها را نمی‌دهند

عسلویه نیوز: شیوع آسم و آلرژی در دانش آموزان عسلویه یا سقط جنین در عسلویه بیشتر است، اما با گذشت ۳ سال از مصوبه دولت درباره تشکیل دبیرخانه ای برای پایش آلودگی های صنعت در جنوب استان، کاری از پیش نرفته و غیرفعال است. [1]

عسلویه نیوز: شاید عمق آلودگی هوای عسلویه را حتی کسانی که آنجا زندگی می‌کنند، درک نکنند. آنان وضع امروزشان را می‌بینند و از اثری که آلودگی‌ها بر فردایشان می‌گذارد، خبر ندارند.

به گزارش خلیج فارس؛ کسانی که سال‌ها است هر لحظه آلودگی‌های صنعت را در عسلویه با تمام وجود تجربه می‌کنند، شاید به طور دقیق متوجه نباشند که آلودگی‌های محسوس و نامحسوس، چگونه به آنان آسیب می‌زند.

جنگل عظیمی از سازه‌های صنعتی در این منطقه کم وسعت شانه به شانه هم برپاشده تا از ذخایر بزرگ‌ترین میدان گازی جهان استفاده شود؛ جنگلی که البته به جای اکسیژن انواع مواد آلاینده روانه آسمان می‌کند؛ و درختان این جنگل هنوز هم بیشتر می‌شوند تا طعم زندگی در عسلویه روز به روز تلخ‌تر شود.

حدود ۳ سال پیش، یعنی سال‌ها پس از آن که صنایع در این منطقه پاگرفت و رشد کرد، تصمیم گرفته شد که مرکزی راه‌اندازی شود تا ببینند سلامت مردمانی که یا بومی هستند و یا جزو جامعه بزرگ کارگری به شمار می‌روند در چه حال است.

 

مرکزی که نامش را «دبیرخانه پایش آلودگی‌های صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت» گذاشتند؛ دبیرخانه‌ای که دبیرش می‌گوید، کاری از پیش نرفته و غیرفعال است.

دکتر شکراله فرخی دبیر این مرکز می‌گوید: زمانی که تصمیم به ساخت این مرکز گرفتیم هدفمان این بود که میزان تاثیرگذاری آلودگی ناشی از فعالیت صنایع بر سلامتی مردم و شیوع بیماری‌هایی مانند همه‌گیری‌های مختلف، سرطان، آسم، آلرژی و … ارزیابی و اطلاع‌رسانی شود.

 

 

فرخی که پزشک متخصص آسم و آلرژی است، می‌گوید: پژوهشگران از دانشگاه‌های مختلف برخی موارد را در این منطقه بررسی کرده‌اند، اما در مرکز پایش سلامت قرار بود طرح‌های بیشتر و وسیع‌تری کار شود.

او از مانع‌هایی گفت که هنوز هم سر راه این مرکز است و او را از ادامه کار به نوعی ناامید کرده است؛ باز هم پای پول در میان است.

فرخی می‌گوید: بار‌ها نامه‌نگاری کرده‎ایم و جلسه داشته‌ایم، اما به در بسته خورده‌ایم و گفته‌اند که برای ایجاد مرکز پایش سلامت بودجه نداریم.

«غول صنعت» پاسخگو نیست

او می‌گوید: آلودگی در عسلویه بیداد می‌کند، اما کسی جوابگو نیست.«غول صنعت» پاسخگو نیست.

این پژوهشگر معتقد است که در هیچ جای دنیا مردم این چنین در دل صنعت زندگی نمی‌کنند.

فرخی می‌گوید: طبق تحقیقی که ۴ یا ۵ سال پیش انجام دادیم مشخص شد که شیوع آسم و آلرژی در میان دانش آموزان عسلویه بیش از گروه کنترل بوده است که در سعدآباد دشتستان زندگی می‌کردند. یا مطالعه دیگری نشان می‌دهد شیوع سقط جنین در عسلویه بیشتر است یا در پژوهشی دیگر فلزات سنگین در بندناف نوزادان و شیرمادران دیده شده است.

او گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته وجود مواد آلرژی‌زا در گرده درختان عسلویه بیش از تهران است، رسوب شدید مواد آروماتیک بر روی برگ درختان و در بدن ماهیان و صدف‌ها دیده شده است.

به گفته فرخی، دولت به جای اینکه صنعت نفت را موظف کند که هزینه فعالیت دبیرخانه پایش سلامت را بپردازد از وزارت بهداشت می‌خواهد که برای این کار هزینه کند. مشخص است باید وزارت نفت که با ایجاد صنایع باعث آسیب به سلامتی مردم شده است، در این زمینه هزینه کند، وزارت بهداشت در این زمینه وظیفه‌ای ندارد.

پایتخت نشینان جواب بوشهری‌ها را نمی‌دهند

او می‌گوید: مرکزنشینان جواب استان بوشهر را نمی‌دهند. استاندار پیشین در این زمینه خوب پیگیری کرد، اما نتیجه‌ای نداد. نمی‌دانم دیگر باید از چه طریقی پیگیری کنیم از هر راهی به نظرمان می‌رسیده است، پیگیر بوده‌ایم. شاید رسانه‌ها و مردم با مطالبه‌گری بتوانند کمک کنند.

این پزشک متخصص می‌گوید: روزی را تصور می‌کنم که منابع گاز تمام شده است، از آن زمان از عسلویه سرزمینی سوخته باقی خواهد ماند با مردمانی که وارث انواع مشکلات ناشی از آلودگی صنایع هستند؛ بیماری‌هایی شناخته شده و ناشناخته.

فرخی به طرحش برای مطالعه ژنتیک ساکنان عسلویه اشاره می‌کند که می‎‌خواسته، دی ان‌ای (DNA) بچه‌ها تا بزرگسالان را بررسی کند تا متوجه شود آیا جهش ژنتیک در این منطقه رخ داده است؟ که اگر رخ داده باشد آیندگان پاسوز بی‌توجهی امروزیان خواهند شد.

این طرح هم به علت نبود اعتبار پایش از دفترچه یادداشت دکتر، فراتر نرفته است.

دبیر دبیرخانه پایش آلودگی‌های صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت، اما در پایان می‌گوید: البته فقط عسلویه نیست که مشکل دارد، در خارگ و وحدتیه هم آلودگی ناشی از فعالیت صنایع نفتی مردم را آزار می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 به عسلویه نیوز بپیوندید
https://chat.whatsapp.com/FbIIANI5vav9lLlHJXRxBD [2]
با عسلویه نیوز همراه باشید.
‏http://t.me/assaluyehnews [3]
 به اینستاگرام عسلویه نیوز بپیوندید
http://instagram.com/assalouyehnews.officia [4]