با ۹ ماه کار مداوم از حق آلایندگی و مزایا محروم هستیم
تاريخ ارسال خبر : 5 فوریه 2015 | ساعت 13:23 | کد خبر: 32755 | sv86 | چاپ این مطلب

“عسـلویـه نیـوز” رئیس آموزش وپروش شهرستان عسلویه گفت: ما با ۹ ماه کار مداوم و بدون تعطیلی، از حق آلایندگی بی‌بهره هستیم وهیچ مزایایی هم شامل حال‌مان نمی‌شود!سنگی فر

زینب مرادیان
«عسلویه» این دیار گرمسیری خطه جنوبی کشور، حالا دیگر مأمن و سرزمین آرزویی شده است، برای جویندگان کار در سرزمین مادری. خیلی‌ها را به یاد ژاپن می‌اندازد، همان سال‌هایی که تب رفتن به سرزمین چشم بادامی‌ها داغ بود. شهرستان عسلویه از شهرستان‌های تازه‌تأسیس استان بوشهراست که با توجه به وجود تأسیسات بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین جذب نیروی کار بومی وغیربومی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کم نیستند کارشناسان و متخصصان و کارمندان و کارگران دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور که به امید بهبود شرایط زندگی (مالی) بار سفر را می‌بندند و راهی سرزمین آرزوها می‌شوند، اما گویا در این میان شنیدن آواز دهل برای برخی مشاغل، تنها از دور خوش است! بعد از سفر «مرضیه گرد»، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی، درآبان ماه سال‌جاری به شهرستان عسلویه، خبرهایی مبنی بر مناسب نبودن شرایط رفاهی معلمان درسرزمین آرزوها منتشر شد؛ شرایطی که به گفته این مقام مسئول نیازمند تغییرات سریع و اساسی است. گویا شرایط مالی و رفاهی دراین طرف فنس‌ها با آن سوی فنس‌ها زمین تا آسمان تفاوت دارد! درحالی‌که هر دو در یک منطقه کار می‌کنند و زیر سقف یک آسمان و هوا نفس می‌کشند، حقوق فرهنگیان شاغل در  عسلویه در مقایسه با دیگر کارمندان ناچیز است

اوایل آبان ماه «مرضیه گرد» به نمایندگی از سوی«علی اصغر فانی» به منظور پیگیری دستورات وزیرآموزش و پرورش که برای بهبود شرایط رفاهی فرهنگیان شاغل درعسلویه صادرشده بود، راهی این شهرستان شد تا با    «نصرت‌الله شادنوش»، نماینده رئیس دبیرخانه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، تفاهمنامه‌ای امضا کنند، تفاهمنامه‌ای که هم به گفته مدیرآموزش و پرورش استان بوشهر وهم به گفته مدیرکل فرهنگی و آموزشی مناطق آزاد کشور، شامل ۱۴ بند است، اما دریغ از عملیاتی شدن حتی یک مورد آن تا به امروز!
 

کمبود امکانات

«همکاران فرهنگی ما درعسلویه شرایط سختی را می‌گذرانند.» این جمله‌ای است که «اصغر حصیری»، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، سخنان خود را با آن آغاز می‌کند و با اشاره به این موضوع که همکاران فرهنگی غیر بومی ما تنها غیربومیانی هستند که در خود عسلویه سکونت دارند، خاطرنشان کرد: مابقی شاغلان غیربومی در عسلویه در شهرستان «جم»- که منطقه‌ای خوش آب و هوا و بدون آلودگی هواست- زندگی می‌کنند که فاصله آن با عسلویه ۴۵ دقیقه است.
 

وی درگفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به این موضوع که انفجار جمعیت در عسلویه ناشی از اجرای طرح های گازی در «پارس جنوبی» است، افزود: با توجه به آنکه هزینه اجاره یک خانه مناسب درعسلویه گران است و فرهنگیان نمی‌توانند از پس آن بر بیایند، پس به ناچار در«مجردسراهای» ۲۴متری! که شرایط بسیار سختی دارد، زندگی خود را می‌گذرانند. حصیری در ادامه به مطلب قابل تأملی اشاره کرد: «فرهنگیان شاغل در عسلویه حتی یک متر مربع هم فضای ورزشی ندارند.»

وی با بیان اینکه زیر بار بندهای تفاهمنامه امضا شده نمی‌روند، تصریح کرد: درآخرین جلسه‌ای که در دی ماه سال‌جاری با نماینده سازمان مناطق آزاد داشتیم، حاضر نشدند حتی کف خواسته‌های ما را که تأمین مسکن و غذای فرهنگیان است، جامه عمل بپوشانند! مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، درادامه با اشاره به مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در فروردین‌ماه سال ۹۰ و تأکیدی که ایشان بر لزوم توسعه محیط پیرامونی صنایع نفت و گاز در این منطقه داشتند، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که درخصوص مدرسه‌سازی و توسعه فضاهای آموزشی مصوب سفر رهبری بود، تحویل گرفته ایم، اما بازهم ۱۳ مدرسه تخریبی داریم که بچه‌ها هنوز در آنها مشغول درس خواندن هستند و هر آن، احتمال ریزش آن بر سر دانش‌آموزان وجود دارد.

حق مسکن فقط برای ۲۰ نفر

«سیدعلیرضا سنگی فر»، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان عسلویه، با اشاره به ۵۶۰ نیروی این اداره که ۴۰۰ نفر آن را غیربومیان تشکیل می‌دهند، گفت: همکاران غیر بومی ما با مشکلات رفاهی چون مسکن، غذا، ایاب و ذهاب، بهداشت و امکانات ورزشی روبه‌رو هستند که شرایط ماندن و کارکردن درعسلویه را برایشان بسیار سخت کرده است. وی در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که تفاهمنامه‌ای که میان آموزش و پرورش و سازمان مناطق آزاد امضا شد، چه نتایج و ثمراتی داشت، تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، سازمان مناطق آزاد قبول کرده است تنها برای ۲۰ نفر از فرهنگیان بومی منطقه حق مسکن و غذا بدهد درحالی‌که ما ۴۰۰ نفر نیروی غیر بومی داریم. به گفته وی سازمان مناطق آزاد به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده و تنها با وعده و وعید کارش را جلو می‌برد.

وی با بیان اینکه عسلویه، آلوده‌ترین منطقه آب وهوایی کشور را دارد و میزان آلایندگی آن ۱۵۰ برابر میزان نرمال است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های تنفسی و ریوی و سرطان در این منطقه به خاطر آلودگی هوا بیش از سایر نقاط کشور است. اما در این میان سایر کارکنان به ازای ۱۵ روز کار، ۱۵ روز استراحت دارند و از حق آلایندگی برخوردار هستند در حالی که ما با ۹ ماه کار مداوم و بدون تعطیلی، از حق آلایندگی بی‌بهره هستیم وهیچ مزایایی هم شامل حال‌مان نمی‌شود!

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان عسلویه، با بیان اینکه معلمان غیربومی ما دیگر هیچ انگیزه‌ای برای ماندن ندارند، اظهار کرد: با پایان امتحانات و رسیدن ماه خرداد، همین ۴۰۰ نفر، می‌آیند اداره و همگی به دنبال انتقال به شهرهای خود هستند درصورتی‌که اگر انگیزه کافی داشتند و حداقل چند بند از آن تفاهمنامه ۱۴ ‌بندی محقق می‌شد، مطمئناً می‌ماندند و به کار خود ادامه   می‌دادند.  سنگی فر درپایان از مسئولان می‌خواهد عسلویه و فرهنگیان آن را دریابند.
٭٭٭
مرضیه گرد، در سفر اخیر خود به عسلویه بر این نکته تأکید کرد که «اگر آموزش و پرورش بخواهد ارتقا پیدا کند، باید روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کند و گام اول در جهت پیشبرد این هدف نیز آرامش روحی و روانی فرهنگیان است.»
 

منبع: روزنامه ایران ص ۲۰ مورخ ۱۵/۱۱/۹۳


نظرات کاربران 

یک پاسخ به "با ۹ ماه کار مداوم از حق آلایندگی و مزایا محروم هستیم"

  1. رضا نظری گفت:

    با تشکر از جناب سنگی فرد که پاره ای از مشکلات معیشتی فرهنگیان و در واقع مشکلات منطقه رو عنوان کردند
    البته مسئولین منطقه پارس توجه داشته باشن که عسلویه پیشانی اقتصاد ایران به شمار میره ومیگن پایتخت اقتصادی
    جای تاسف است که از این اسم به مردم ساکن وحتی خانواده بزرگ پتروشیمی که گاها خانواده های آنها در منطقه ساکن است ازعسلویه فقط آلودگی هوا ،شهری با چهره نه چندان شهری البته هر چند جدیدا اتفاقاتی مثبت در ظاهر شهر قابل دیدن است فقط سهم مردم باشه
    مسئولین محترم لطفا بیشتر تلاش کنید عسلویه مشکل منابع مالی نداره فقط همت دوستان را میطلبه
    گاها گفتن حداقل یه گام به جلو هست اینم دریغ نکنیم

ارسال یک پاسخ