- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

مسئولان از عذرخواهی نترسند

وی بیان کرد: حضرت آدم وقتی مرتکب خطا شد نگفت شیطان مقصر است و خودش قصورش را پذیرفت و حضرت موسی(ع) نیز گفت” من خودم به خودم ظلم کردم”.

ایسنا: مراسم اختتامیه بخش خانواده هفدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث طلاب غیرایرانی، شب گذشته، ۱۸بهمن‌ماه در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، از خطبای معروف کشور و از استادان حوزه علمیه در مراسم اختتامیه بخش خانواده المپیاد قرآن و حدیث طلاب غیرایرانی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این مطلب تصریح کرد: انسان دارای جسم و روح است که با نبود روح جسم می‌میرد؛ روح انسان اگر به روح فطری تبدیل شود روح قرآنی خواهد شد و اگر ضعیف بماند مصداق «اولئک کالانعام» خواهد بود.

وی افزود: با بیان قرآن که فرموده «و نفخت فیه من روحی» ما پنج نوع روح داریم که اولین آن‌ها غریزه است.

طباطبایی بیان کرد: از آدم تا خاتم و همه انبیاء که آمدند دین را آوردند و این دین همیشه چیزی است که متخیل به آن هستیم که داریم اما در عمل به علت عدم رشد اخلاقی نداریم.

وی ادامه داد: هرقدر فطرت در وجود بشر رشد کند و تقویت شود زندگی شیرین‌تری ایجاد می‌شود و در یک جمله زندگی شیرین در سایه رشد فطرت است.

طباطبایی عنوان کرد: هر قدر عقل و ادب در وجود آدمی رشد کند انسان مراتب بهتری از کمال را طی می‌کند و بدبخت کسی است که عقلش راکد مانده و از آن استفاده‌ای نکرده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در وصف جهنمی‌ها می‌فرماید” اگر ما تعقل می‌کردیم و می‌شنیدیم اهل جهنم نبودیم”، تصریح کرد: مغز انسان در اثر خشم و غضب به گفتار و اعمال نابهنجار رو می‌آورد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هر فردی یکبار خشم و غضبش را فرو بخورد خداوند هم حسنه به او می‌دهد و هم روزیش را زیاد می‌کند و هم بدنش سالم می‌ماند.

وی با بیان اینکه بیماری بدنی و روحی دو قسم بیماری است، ادامه داد: در روایات است که درد روحی در خود انسان و درمان آن هم در خود اوست و باید تصمیم بگیرد و تمرین کند تا بیماری روحیش برطرف شود.

طباطبایی با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ عذرخواهی در مواقع اشتباه کردن عنوان کرد: ۳۳ سال از انقلاب می‌گذرد و اگر هنوز هم بگوئیم دیگران بد هستند، به صورت ضمنی قبول کرده‌ایم که بی‌عرضه هستیم.

وی بیان کرد: حضرت آدم وقتی مرتکب خطا شد نگفت شیطان مقصر است و خودش قصورش را پذیرفت و حضرت موسی(ع) نیز گفت” من خودم به خودم ظلم کردم”.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: دولتمردان و رؤسا و بزرگان بدانند که اقرار به اشتباه کردن و پوزش خواستن هنر است و عظمت یک انسان را می‌رساند.

طباطبایی بیان کرد: اگر همیشه دیگران را مقصر بدانیم خودمان رشد نخواهیم کرد و موفقیت از آن کسی است که به اشتباهش اقرار کند و در رفع آن بکوشد.

وی تأکید کرد: اخلاق قرآن و پیامبر(ص)، عقل را حفظ کردن و زوال عقل هم از سوی شهوت و غضب است و با کنترل این دو می‌توان عقل را تقویت کرد.

وی با توصیه به قرائت دائمی دعای کمیل در شب‌های جمعه و دعای ندبه در روز جمعه اظهار کرد: در روزی که امام زمان (عج) بیاید با دستی که بر سر مردم می‌گذارد عقول رشد می‌کند و چون عقل رشد می‌کند با دعای ندبه از ایشان بخواهیم که عقل ما را در همین ایام عمر رشد دهد.