انتقال گاز از عسلویه به سیستان و بلوچستان
تاريخ ارسال خبر : 18 فوریه 2013 | ساعت 12:54 | کد خبر: 24316 | sv175 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” آغاز خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر همچون سرعت باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان شروع به وزیدن کرد و اکنون آرامشی مدیترانه‌ای به برگ زرین مهر ماندگار استان وارد آورده است.مهر  ماندگار

منطقه سیستان و بلوچستان، پروژه‌های مهر ماندگار با نگاه پافشاری دولت برای تحقق مصوبات سفر‌های استانی دولت به سراسر کشور است که تکاپوی فراوان مدیران استانی را برای بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان دولت دهم به نمایش گذاشته است. برگزاری نشست‌های متعدد ستاد مهر ماندگار استانی، پیگیری و حضور مستمر تیم‌های فنی استان‌ها در محل اجرای پروژه‌ها و رسانه‌ای شدن تحرکات مثبت پروژه‌ها نشان از تصمیم جدی، قاطع و بدون عقب نشینی دولت برای اجرای این طرح عظیم است.

۵۷ پروژه سهم پهناورترین استان کشور از این طرح عظیم ملی است که طی چند ماه اخیر با جدیت، پیگیری شده و با یک روند صعودی در حال اجراست. راه آهن چابهار، زاهدان، مشهد، گاز‌رسانی به استان، بزرگراه زاهدان، بم و زاهدان زابل، بیمارستان‌ها، سد‌های بتنی، انتقال آب به شهر‌های شمال استان و… از جمله طرح‌های مهر ماندگار سیستان‌ و‌ بلوچستان است که با تلاش‌های فراوان، برخی از این پروژه‌ها به لحاظ پیشرفت فیزیکی مناسب و برخی هم با یک عقب افتادگی غیرقابل جبران مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

به نظر می‌رسد تلفیق بوق قطار و کشتی علاوه بر ایجاد آهنگی دلنشین، می‌تواند آب‌های آزاد را در خشکی تا آسیای میانه به جریان درآورد، سونامی آهنگ راه‌آهن جنوب استان به موج ضعیف دریایی مبدل شده و گام‌گذاری ریل را در نزدیکی ساحل عمان به زمانی نامشخص موکول کرده‌ است. وزش طوفان آغاز خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر همچون سرعت باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان وزید و اکنون آرامشی مدیترانه‌ای به برگ زرین مهر استان وارد آورده است.

اکنون نیمی از ایرانشهر سیلندر‌های گاز را از دوش به زمین گذاشته و نیمی دیگر چشم‌ به راه شبکه گذاری تمام نقاط شهر‌ند، زاهدان، خاش، زابل، بمپور و دلگان نیز‌ شهرهای فراموش‌کننده کپسول گاز‌ خواهند بود که منتظر اوج گیری سرعت کار خط انتقال گاز‌ند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز سیستان و بلوچستان در مورد خط انتقال گاز از عسلویه به استان گفت: گازرسانی به استان از خط هفتم بین عسلویه تا مرز پاکستان به طول ۹۵۰ کیلومتر بوده که در محل شهر ایرانشهر انشعابی به قصد خود شهر و قبل از آن هم به سمت زاهدان گرفته شده‌ است، ایستگاه گازرسانی در ایرانشهر به ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب در حال بهره‌برداری است و در شهر ایرانشهر تاکنون حدود ۲۹۱ کیلومتر شبکه گذاری شده و ۵ هزار و ۳۵ انشعاب هم نصب و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر هم اشتراک پذیری‌ شده است.

طهرانی با بیان این‌که اکنون گاز شهری مورد استفاده نیمی از مردم ایرانشهر قرار گرفته است، در مورد اقدامات دیگر این شرکت در ایرانشهر و مناطق اطراف آن، اظهار کرد: شبکه‌گذاری در روستاهای اطراف ایرانشهر و شهر بمپور هم در حال اجرا بوده که تقریبا ۳۶ کیلومتر شبکه گذاری در داخل شهر بمپور، ۹۰ کیلومتر در روستا‌های اطراف آن و ۳۸ کیلومتر در روستا‌های اطراف ایرانشهر نیز در حال اجراست که هنوز هیچ کدام از این شبکه‌ها بجز شهر ایرانشهر گاز‌دار نشده است.

تسریع در عملیات گازرسانی با مجوز‌های راه و شهرسازی

وی با عنوان این‌که مشکلاتی در انتقال خط از ایرانشهر به بمپور داریم، تصریح کرد: به لحاظ این‌که محور اصلی این شهر در حال احداث و جاده‌سازی است هنوز مجوز عملیات اجرایی در حاشیه این محور گرفته نشده و ان‌شاء‌الله به محض دریافت مجوز شبکه، حاشیه‌ها و شهر بمپور هم گاز‌دار می‌شوند، تاکنون نیمی‌ از شهر گازدار شده و بخش دیگر آن هم در حال شبکه گذاری است، در مورد ایرانشهر ۶ ماه تا یک سال دیگر زمان لازم است، علت آن پرداخت نقدینگی و ضرورت اخذ مجوز‌هایی است که باید دریافت شود، در برخی موارد ما محدودیت‌هایی داریم که باید حل شوند.

عضو ستاد طرح‌های مهر‌ماندگار سیستان و بلوچستان، پروژه دیگر شرکت ملی گاز را در حال مطالعه خواند و ابراز کرد: پروژه گازرسانی به دلگان به تازگی تعریف شده و در حال مطالعه است، عملیات اجرایی گاز‌دار شدن شهر دلگان تا یک سال دیگر به اتمام می‌رسد، در مورد سایر شهر‌های استان خط انتقال بین ایرانشهر‌- ‌زاهدان و زاهدان‌ ‌- زابل هنوز در مرحله اولیه اجرایی است، تمرکز شرکت گاز و دولت این است که خط انتقال عملیات اجرایی‌اش شروع و ابتدا خط انتقال به مرکز استان و سپس به زابل انجام شود، خط انتقال به مرکز استان و زابل به ترتیب با مشخصات قطر ۳۶ اینچ و طول ۲۶۰ کیلومتر و قطر‌های ۲۶ و ۳۶ اینچی با طول ۲۰۰ کیلومتر است البته تا کنون مقداری از شبکه گذاری به شهرستان خاش انجام شده‌ است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز سیستان و بلوچستان شبکه گذاری شهری را در زاهدان ۱۳۸ کیلومتر، عنوان کرد و بیان کرد: در شهر‌های خاش مقدار ۶۵ کیلومتر و زابل ۳۹ کیلومتر تاکنون شبکه گذاری شهری شده و این شبکه‌ها تا زمانی که خط اصلی برسد با سرعت کم تکمیل و سپس گاز به آنها تزریق می‌شوند، البته فعلا این کار متوقف شده است.

دستگاه‌های خدماتی شهر‌ها به خطوط گاز توجه کنند

طهرانی در پاسخ به سوالی در مورد این‌که تا پایان عملیات خط انتقال گاز به شهر‌ها، آیا آسیبی متوجه شبکه‌های داخل شهری نمی‌شود، گفت: از نظر فنی‌ شرکت گاز دستورالعمل‌های خاص خود را دارد، معمول این است که وقتی گاز به شهر رسیده باشد شبکه داخلی شهری انج.ام شود، یعنی به فاصله سه، چهار و حداکثر شش ماه از رسیدن گاز انجام می‌شود، در اینجا به دلیل هم‌زمانی، کار می‌شود، با توجه به این‌که خط انتقال به دلایل داخلی و اعتباری بکندی در حال اجراست، به طبع شبکه‌گذاری داخل شهر‌ها هم متوقف شده‌ تا وضعیت مقداری تثبیت و عملیات اجرایی تسریع شود.

وی در ادامه افزود: شبکه‌های گاز شهری تعمیرات فنی داشته و مورد آزمایش قرار می‌گیرد، قبل از استفاده تحت فشار هوا و گاز نیتروژن قرار گرفته و مقداری هم مواد بودار داخل آن قرار می‌گیرد، مردم و سازمان‌های خدماتی مواظب باشند و در مورد این شبکه‌ها مراعات کنند، اگر این شبکه آسیبی ببیند کسی متوجه نشده و در آینده خطرساز می‌شود، درست است در نهایت مورد آزمایش قرار می‌گیرد ولی دستگاه‌های خدماتی در زمانی که در شهر حفاری‌ انجام می‌دهند، استعلامات مربوطه را دریافت کنند تا خطر کمتری متوجه شود، شرکت گاز نیز بر اساس نقشه‌های موجود به دستگاه‌ها پاسخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز سیستان و بلوچستان با خطاب قرار دادن سازمان‌های خدماتی تاکید کرد: اگر این سازمان‌ها کمک کنند در آینده با مشکل خاصی روبرو نخواهیم بود.

منبع/ایسنا


نظرات کاربران 

۲ پاسخ به "انتقال گاز از عسلویه به سیستان و بلوچستان"

  1. sina گفت:

    سلام.
    از بیمارستان تامین اجتماعی و حوادث و سوختگی هم بنویسید.
    مگه قرار نبود دهه فجر افتتاح بشه؟!

  2. admin گفت:

    عسلویه نیوز: بیمارستان تکمیل و تمام تجهیزات خریداری شده و دلیل اصلی تاخیر آن پست برق آن است که به محض رفع این نقیصه نسبت به استخدام و بکارگیری افراد جویای کار اقدام خواهد شد و در اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و در رابطه به حوادث و سوختگی چون منطقه ویژه متولی آن است از نظر پیشرفت فیزیکی ۵۰ الی ۶۰ درصد باقی مانده است که امیدواریم در سال آینده نیز شاهد افتتاح آن باشیم.

ارسال یک پاسخ