- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

نیروهای پیمانکاری با شرکتهای صنعت نفت قرارداد مستقیم امضا می کنند

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت با اشاره به عزم وزارت نفت برای اجرای مصوبه دولت در باره ساماندهی نیروهای پیمانکاری فعال در این صنعت، از عقد قرارداد مستقیم با افراد دارای شرایط لازم خبرداد.

دکتر کریم سلحشور در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: داشتن حداقل مدرک کاردانی،‌ کار کردن در فعالیت‌های تخصصی و داشتن یک سال سابقه کار، از شرایط عقد قرارداد مستقیم با نیروهای پیمانکاری است.

وی درباره نحوه پرداخت حقوق و دستمزد افرادی که قراردادهای موقت یک ساله به صورت مستقیم با صنعت خواهند بست، گفت: در مرحله اول آنچه نیروی پیمانکار امروز براساس پیمان موجود دریافت می‌کند، در قرارداد جدید به وی پرداخت می‌شود و در مرحله بعد با استفاده از قوانین کار و امور اجتماعی بازنگری‌های لازم انجام می‌شود.

سلحشور درباره تفاوت قراردادهای کار مدت موقت یک ساله با قراردادهای مدت معینی که هم اکنون در صنعت نفت منعقد می‌شود، گفت: در قراردادهای مدت معین فرد باید در سمت سازمانی باشد تا با او قرارداد بسته شود؛ درحالی که در قراردادهای جدید با فرد به عنوان کاری که در حال انجام آن است،‌ قرارداد بسته می‌شود.

تشکیل تعاونی برای ساماندهی برخی از نیروهای پیمانکار

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت درباره وضعیت افرادی که شرایط لازم را برای عقد قرارداد مستقیم با صنعت ندارند، گفت: این افراد در قالب شرکت‌های تعاونی ساماندهی خواهند شد.

وی مراحل انجام این کار را تکمیل اساسنامه، فرم‌های مربوطه و اخذ مجوزهای لازم برای تشکیل شرکت‌های تعاونی و‌ ارائه فراخوان برای عضویت در شرکت‌های تعاونی اعلام کرد و افزود:‌ برای انجام این مقدمات، تدابیری پیش بینی شده تا تسهیلات لازم برای راه‌اندازی تعاونی‌ها، بر مبنای ضوابط قانونی از طریق شرکت های اصلی و فرعی وزارت نفت فراهم شود.

سلحشور با تاکید بر این که فرآیند شکل‌گیری این تعاونی‌ها در مسیر عادی خود بسیار طولانی است، گفت: از بخش‌های مرتبط در ریاست‌جمهوری و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی درخواست رسمی شده است تا وزارت نفت را در شکل‌دهی به این تعاونی‌ها و انجام به موقع کارها یاری کنند.

ساماندهی نیروهای پیمانکار در سه گروه

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت درباره نحوه ساماندهی نیروهای پیمانکار برای تعیین وضعیت آنان گفت: برای انجام این کار، نیروها را براساس فعالیت به سه گروه با فعالیت‌های اصلی – تخصصی، پشتیبانی تخصصی و پشتیبانی عمومی تقسیم کرده‌ایم.

وی با بیان این که این تقسیم‌بندی براساس ۲ هزار و ۱۰۰ نوع پیمان موجود در صنعت نفت شناسایی و احصا شده است، افزود: فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های اکتشاف، تولید نفت و گاز، پالایش نفت و گاز،‌ انتقال و توزیع، تولید محصولات پتروشیمی، توسعه و بازاریابی و فروش نفت، گاز و پتروشیمی است جز گروه یک یعنی فعالیت‌های اصلی – تخصصی است.

سلحشور ادامه داد: ‌فعالیت‌های گروه دو (پشتیبانی تخصصی) نیز در برگیرنده بخش‌های تعمیرات،‌ حسابرسی، مالی، حقوقی و قراردادها، درمان، ساختار، منابع انسانی،‌ ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ اس یی)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات فنی، بازرسی و رسیدگی به شکایات، برنامه‌ریزی، روابط عمومی، تدارکات و عملیات کالا، امور پژوهشی، مدیریت انرژی و خدمات اختصاصی است.

وی بخش‌های حراست و خدمات اداری را نیز در گروه سوم یعنی پشتیبانی عمومی قرار داد.

وجود ۱۶۰ هزار نیروی پیمانکار در صنعت نفت

سلحشور با تاکید بر این که آمار قطعی و دقیقی از نیروهای پیمانکار شاغل در صنعت وجود ندارد، اظهارکرد:‌ طبق برآوردهای اولیه، شمار این افراد نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر است؛ درحالی که شمار نیروهای رسمی صنعت بیش از ۹۰ هزار نفر اعلام می‌شود؛ به این ترتیب در صنعت نفت به طور تقریبی دو برابر نیروهای رسمی، نیروهای پیمانکاری وجود دارد که باید به وضعیت آنان رسیدگی شود.

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای ساماندهی نیروهای پیمانکار صنعت نفت گفت: در ۱۷ روز کاری، بیش از ۱۸ جلسه تشکیل و ۵۱۰ نفر ساعت در قالب شورای مدیران منابع انسانی کار انجام شد تا بتوانیم نیروهای پیمانکار صنعت را ساماندهی کنیم.