- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

زمینه اشتغال ۴۰ هزار نفر در عسلویه فراهم می شود

"عسلویه نیوز"مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: اجرای طرح های فاز دوم پتروشیمی های عسلویه به طور مستقیم برای پنج هزار نفر و به طور غیرمستقیم و در دوران ساخت برای بیش از ۴۰ هزار نفر اشتغال زایی به همراه خواهد داشت.

به گزارش"عسلویه نیوز" نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مهندس مسعود نصوری در گفت و گو با شانا با اشاره به قابلیت های سرمایه گذاری در فاز دوم توسعه صنایع پتروشیمی در عسلویه افزود: با آماده سازی ۱۰۰ هکتار زمین در فاز ۲ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، زمینه اجرای بیش از ۶ میلیارد دلار طرح مصوب پتروشیمی فراهم شد.

وی ادامه داد: این اراضی که از سال ۱۳۷۷ و در پی مصوبه هیئت دولت مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در پارس جنوبی به منظور اجرای ۱۴ طرح پتروشیمی در نظر گرفته شده بود، از سوی یک شرکت خصوصی به طور غیرقانونی تصرف شده بود و اکنون پس از ۱۰ سال پیگیری مداوم، این زمین ها رفع معارض شده است.

نصوری گفت: از اوایل سال ۸۱ دوازده طرح صنعتی مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دو طرح زیربنایی و استراتژیک پتروشیمی واقع در فاز ۱ پتروشیمی در ۱۰۰ هکتار از اراضی باید انجام می گرفت که به دلیل تصرف غیرقانونی شرکت یادشده طرح ها متوقف شده بود و چنانچه طرح های مذکور در سال ۸۱ اجرایی می شد این طرح ها نیز همانند مجتمع های فاز یک پتروشیمی در حال حاضر در مرحله تولید و بهره برداری قرار می گرفت.

وی افزود: اراضی مذکور به سازمان منطقه ویژه و سپس به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تحویل شده و همزمان عملیات اجرایی زیربنایی تسطیح و خاکبرداری شروع و جهت اجرای طرح های مصوب در مرحله آماده سازی و اجرا قرار گرفته است.

نصوری ادامه داد: ارزش کنونی این زمین ها حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است و ۱۲ شرکت به منظور اجرای ۱۴ طرح با آمادگی کامل در منطقه حضور دارند؛ همچنین طرح های زیربنایی، برق رسانی، جاده و دیگر زیرساخت های لازم از داخل زمین های یاد شده می گذرد که با تعیین تکلیف شدن زمین ها کار اجرای آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآور شد: عملیات اجرایی ساخت برخی مجتمع های پتروشیمی در فاز دوم پتروشیمی عسلویه در سال های اخیر آغاز شده است و مجتمع پتروشیمی مهر، نخستین واحدی بود که در این فاز به بهره برداری رسید؛ این درحالی است که زمان بهره برداری مجتمع های پتروشیمی مروارید و کاویان نیز با پیشرفت فیزیکی مناسبی، نزدیک است و پیش بینی می شود عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی دیگر مجتمع ها و طرح های پتروشیمی در این منطقه تا سال ۱۳۹۴ نهایی شود.

وی با بیان این که همزمان با ساخت مجتمع های پتروشیمی، برخی طرح های زیربنایی با هدف آماده سازی و پشتیبانی از مجتمع های پتروشیمی در حال انجام است، افزود: طرح های زیربنایی فاز دوم پتروشیمی عسلویه در چند بخش اجرا می شود و شامل فاز اول شهرک مسکونی پردیس جم، طرح گازرسانی به شهرک جم، تاسیسات پست اتصال شبکه برق سراسری کشور به تاسیسات برق رسانی به این شهرک، تصفیه خانه فاضلاب جم و خط برگشت پساب فاضلاب این شهرک، ساخت مهمانسرای شیرینو و مجموعه ورزشی و فرهنگی آن است.