گسترش جنگل‌های حرا با ایجاد «خور مصنوعی» در مساحت ۱۰۰ هکتاری
تاريخ ارسال خبر : 6 مارس 2015 | ساعت 22:27 | کد خبر: 33019 | sv319 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه از گسترش جنگل‌های حرا با ایجاد خور مصنوعی در مساحت ۱۰۰ هکتاری در شهرستان عسلویه خبر داد.جنگل حرا

به گزارش خبرنگار”عسلویه نیوز” محمد موذنی چهارشنبه‌شب در نشست با مسئولان مجتمع گازی پارس جنوبی اظهار داشت: تلاش برای احیای جنگل‌های حرا از اقدامات مهم مجتمع گازی است.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه با اشاره به اعطای نشان حامی حرا به مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: سازمان محیط زیست استان بوشهر با توجه به اقدامات گسترده و جدیت مدیران و کارکنان مجتمع، در سال ۱۳۹۱ نشان «حامی حرا» را به این شرکت اهدا کرد و این برند هم‌اکنون تنها به اسم مجتمع گاز پارس جنوبی ثبت شده است.

وی گفت: آغاز حمایت مجتمع از جنگل‌های حرا از یک بازدید ساده و دوستانه‌ مهندس حیدری‌پور و دکتر تنها زیارتی از دوستان واحد محیط زیست مجتمع از پارک ملی نایبند در سال ۹۰ شروع شد که ما بخشی از ساحل را به ایشان نشان دادیم و گفتیم که اینجا مناسب کاشت حرا است و بلافاصله پس از آن بازدید، با پیگیری‌های این دوستان در مجتمع، نخستین دور کاشت نهال‌های حرا با خرید و کاشت ۲ هزار اصله نهال اجرایی شد.

موذنی افزود: پس از رشد و نمو گرفتن نهال‌ها و به ثمر رسیدن آن زحمات، ۲۰ هزار اصله نهال دیگر توسط مجتمع تهیه و با همکاری کارکنان پالایشگاه‌های مجتمع و مردم منطقه کاشته شد و مراسم باشکوهی نیز به همین مناسبت در روستای هاله برگزار شد و در همان مراسم بود که نشان «حامی حرا» از سوی سازمان محیط زیست به مجتمع گاز پازس جنوبی اهدا شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ نیز ۲۹ هزار نهال توسط مجتمع تهیه شد که به دلیل کمبود فضا برای کاشت همه‌ این نهال‌ها، ۲۴ هزار نهال در این منطقه و بقیه‌ نهال‌ها با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در سواحل دیگر بنادر استان مثل بوشهر، دلوار، گناوه و دیلم کاشته شد.

این مسئول در ارتباط با استفاده از بذرهای درخت حرای نایبند گفت: استراتژی ما در سال ۹۳ از صرف کاشت نهال حرا به تولید نهال از بذرهای درخت حرای نایبند بود که این امر نیز محقق شد و تمام نهال‌هایی که امسال توسط پالایشگاه‌های مجتمع کاشته شده و کاشته خواهد شد از همین بذرها به دست آمده است.

موذنی با اشاره به فعالیت‌های سال ۹۳ مجتمع گاز پارس جنوبی در زمینه‌ گسترش و حفظ و نگهداری جنگل‌های حرا تصریح کرد: در گذشته به دلیل عبور نکردن آب مشکلاتی برای جنگل‌های حرای نایبند به وجود آمده بود که باعث خشکی بخش زیادی از جنگل شده بود که خوشبختانه با ساخت و راه‌اندازی پل ولایت مساله‌ عبور آب حل شد و در سال ۹۳ با همکاری تمام و کمال مجتمع به عنوان حامی حرا، توانستیم درخت‌های خشک را قطع و عملیات واکاری درخت‌های جدید را انجام بدهیم که خوشبختانه با حضور و مشارکت حداکثری کارکنان پالایشگاه‌های مجتمع این مهم به خوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: ما در برنامه‌های آینده‌مان طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی و برنامه‌ توسعه‌ جنگل‌های حرا را در مساحت بیش از ۱۰۰ هکتار در حد فاصل فرودگاه و نایبند در دستور کار داریم و قصد داریم که با همکاری مجتمع با انجام کانال‌کشی و انتقال آب دریا، خور مصنوعی به وجود آورده و جنگل‌های حرا را بدین وسیله گسترش دهیم.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه با تاکید بر اهمیت کنترل آلایندگی‌ها توسط شرکت‌های صنعتی خاطرنشان کرد: حمایت اصلی شرکت‌های منطقه این است که آلایندگی‌های‌شان را کنترل کنند و نسبت به منابع طبیعی تعهد داشته باشند، که خوشبختانه این تعهد به طور کامل در میان مدیران و کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی دیده می‌شود.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ